شناسهٔ خبر: 68506343 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

سروش محلاتی: امام رضا دزدی مامون را اختیاری و سرقت دزد را اضطراری دانست؛ پس اصل مشکل از مامون است/وقتی در جامعه ثروتمند در قله باشد امکان دینداری نیست

محمد سروش محلاتی استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: «رویکرد امام رضا در زمان ولایتعهدی عدالت و دفاع از حقوق مردم بود و در مقابل، سیاست مامون توسعه مرزها بدون اهتمام به حقوق مردم بود که نتیجه آن افزایش فشار بر مردم بود و امام رضا به این رویکرد معترض است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سروش محلاتی در سخنرانی شب شهادت امام رضا(ع) در کانون توحید تهران، میراث فرهنگی و مواضع امام رضا(ع) را شبیه امام علی(ع) دانست و در بیان علت این شباهت گفت: در میان امامان، امام علی خلافت ظاهری داشت و امام رضا هم در ولایتعهدی شبه خلافت داشت و بقیه امامان کناره گیری یا معارضه با حکومت داشتند. امام رضا(ع) هم در این دوره، همانند علی(ع) تاکید زیادی بر عدالت و مساوات داشت و همانگونه که امام علی بر سر عدالت ایستاد و هزینه داد، امام رضا هم بر عدالت و مساوات و حقوق مردم ایستاد.

بنابر روایت جماران، وی توحید را مبنای عدالت دانست و افزود: امام رضا معتقد است فقرا در زندگی اغنیا شریکند. برای امنیت زندگی، اغنیا باید حقوق فقرا را بدهند، زکات باید تا حدی باعث برابری و کاهش فاصله طبقاتی شود و بعد می‌توان کمک به دینداری کرد.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه «ما فلسفه زکات را کج فهمیده ایم»، ادامه داد: کارکرد زکات باید رفع فاصله طبقاتی باشد. چون در جامعه ای که برخی در قله ثروت و برخی در دره فقرند، دینداری قابل ترویج نیست. جوانی که شغل و درآمد و سرپناه ندارد، نمی‌توان به او درباره دینداری امر و نهی کرد. 

به گفته سروش محلاتی، دلیل محرومیت این است که کسانی که باید حقوق محرومان را بدهند، نمی‌دهند و مهمتر از آن، فساد نظام اجتماعی و اقتصادی است.

وی با اشاره به روایتی از شیخ صدوق در باب «دلیل مسموم کردن امام رضا توسط مامون» گفت: امام رضا کنار مامون ایستاده بود و درویشی که دزدی کرده بود، آوردند. مامون گفت چطور دست به دزدی زدی؟ گفت از سر اضطرار، وقتی حق مرا به من ندادی. پرسید چه حقی را ندادم؟ گفت من مسکینم و حق ما در قرآن آمده و به ما ندادید. مامون گفت با این حرفها نمی‌توانی مانع اجرای حد سرقت شوی. درویش گفت اگر با اجرای حد می‌خواهی مرا پاک کنی، اول باید خودت را پاک کنی. مامون رو به امام رضا کرد که این چه می‌گوید؟ توقع داشت امام کمکش کند؛ اما امام فرمود او می‌گوید تو دزدی کردی، بعد او دزدی کرد. یعنی اگر تو با حق محرومان برای خودت زندگی اشرافی درست نمی‌کردی، او دزدی نمی‌کرد.

این پژوهشگر با تاکید بر فضیلت زیارت گفت: زیارت امام رضا و امام حسین بسیار خوبست، اما از جیب خودت، و الا دزدی است. وقتی پرستار و گندمکارمعترضند که مطالباتشان داده نشده و دولت به آنها بدهکار است، می‌شود این دیون داده نشده صرف زیارت شود؟ اگر امام رضا (ع) اینجا بود، دربرابر این سیاستها چه موضعی می‌گرفت؟ به جای متهم کردن مردم، ببینیم منشا این زندگی پر از اضطرار بسیاری از مردم که حداقل ها را ندارند، چیست؟ امام رضا دزدی مامون را اختیاری و سرقت دزد را اضطراری می‌داند. پس اصل مشکل از مامون است.

وی افزود: در مشهد کمی آن سوتر از هتل های ۵ ستاره، وحشتناکترین شهر از نظر فقر، فساد و فاصله طبقاتی وجود دارد. سروصدای عزاداری و پیاده روی ما هم دنیا را فرا گرفته، اما امام رضا کجای زندگی و جامعه ماست؟

این پژوهشگر با نقل قول از شیخ صدوق گفت: همین موضوع و امثال آن مامون را به این نتیجه رساند که با امام رضا به تفاهم نمی‌رسد و تصمیم به قتل ایشان گرفت، پس امام رضا هم شهید عدالت و حقگویی و دفاع از حقوق مظلومین است. 

۲۹۲۱۹

نظر شما