شناسهٔ خبر: 68506116 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

اعلام جرم آمریکا علیه سنوار و رهبران حماس

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: وزارت دادگستری آمریکا علیه یحیی سنوار و پنج تن دیگر از رهبران گروه حماس به دلیل ایفای نقش در سازمان‌دهی و اجرای حملە  هفتم اکتبر علیه اسرائیل اعلام جرم کرد.
در این کیفرخواست مجموعا از شش متهم نام برده شده که تنها سه نفر از آن‌ها زنده هستند. یحیی سنوار رهبر کنونی گروه حماس، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس کە در قطر حضور دارد و علی برکە از مقامات ارشد این گروه کە در لبنان مستقر است، سه متهمی هستند که هنوز زنده‌اند.
سنوار یکی از طراحان اصلی حمله گسترده گروه حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر سال گذشته محسوب می‌شود و به گفته منابع امنیتی اسرائیل، گمان می‌رود در شبکه تونل‌های زیرزمینی در نوار غزه پنهان شدە است.
سه متهم دیگر نام‌برده در کیفرخواست وزارت دادگستری آمریکا اسماعیل هنیه رهبر سابق حماس، مروان عیسی معاون سابق فرماندهی نظامی حماس و محمد ضیف رهبر سابق شاخه نظامی این گروه است که پیشتر کشتە شدەاند.
بر ا‌ساس کیفرخواست صادر شدە این شش نفر با هفت اتهام روبرو شدەاند. از جملە دست داشتن در کشتن شهروندان آمریکایی و استفادە از سلاح‌های کشتار جمعی.
همچنین در این کیفرخواست علیه جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان نیز بە اتهام تسلیح سازمان‌های فلسطینی از جملە ارسال موشک و راکت که در حمله هفتم اکتبر مورد استفاده قرار گرفتند، اعلام جرم شدە است.
این اولین اقدام رسمی ایالات متحده علیه رهبری گروه حماس از زمان حملە هفتم اکتبر و آغاز جنگ در نوار غزه است. رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند این کیفرخواست در ماه فوریه به دادگاه برده شد تا به دولت آمریکا اجازه دهد اسماعیل هنیه، رهبر سابق حماس را تحت تعقیب قضایی قرار دهد، اما تا به امروز محرمانه مانده بود.
مریک گارلند، دادستان کل آمریکا  در یک پیام ویدیویی اعلام کرد: «کیفر خواستی کە در حال حاضر منتشر شدە است، تنها بخشی از تلاش‌های ما برای هدف قرار دادن تمام جنبەهای فعالیت‌های حماس است. این آخرین اقدام ما هم نخواهد بود.»
 

برچسب‌ها:

نظر شما