شناسهٔ خبر: 68505906 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

قانون آمریکا تروریسم را چگونه تعریف کرده است؟

وزارت دادگستری آمریکا از طرح شکایت علیه یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس و دیگر رهبران جنبش به خاطر حمله به شهرک‌ها و مواضع نظامی صهیونیستی در اطراف غزه در 7 اکتبر 2023 خبر داد.

صاحب‌خبر -

العالم- یک خبر و چند تحلیل

-شکایت ارائه‌شده در دادگاه فدرال در شهر نیویورک شامل اتهاماتی مانند حمایت مادی از یک سازمان تروریستی است که منجر به مرگ غیرنظامیان شده است.

-از مهم‌ترین رهبران حماس که در این زمینه متهم شده‌اند می‌توان به یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش و شهید اسماعیل هنیه اشاره نمود.

-در این میان جمهوری اسلامی ایران در راس کشور‌های جهان قرار دارد که همواره مخالفت خود را با نظام بین‌المللی کنونی به رهبری آمریکا اعلام کرده زیرا در این نظام، آمریکا همزمان خود قانونگذار، شاکی، دادستان، قاضی، زندانبان و جلاد است و قوانین آن در سراسر جهان جاری است و هر نوع نا‌فرمانی از این قانون با نیروی نظامی یا محاصره و گرسنگی پاسخ داده می‌شود به همین دلیل، بیش از چهل سال است که ایران در معرض فشار‌هایی مانند جنگ تحمیلی، محاصره اقتصادی، ایجاد درگیری‌های فرقه‌ای و قومیتی در میان مردم آن، حمایت آمریکا از گروه‌های تکفیری و تجزیه‌طلب برای ارتکاب جنایت و تضعیف امنیت و ثبات آن قرار دارد.

-هر چه می‌گذرد حکمت رهبری ایران در مخالفت با نظام تک‌قطبی آمریکا آشکار‌تر می‌شود، نظامی که آشکارا قضات دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید می‌کند آنهم فقط به این دلیل که قصد داشتند رژیم صهیونیستی را به‌خاطر نسل‌کشی در غزه محکوم و حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت را به دلیل نقش آنها در فاجعه غزه صادر کنند اما از سوی دیگر آمریکا در دادگاه‌های خود از رهبران حماس شکایت می‌کند آنهم به این دلیل واهی که اقداماتشان منجر به مرگ صهیونیست‌ها شده است.

-در چنین نظام ددمنشی به رهبری آمریکا، هیچ‌کس جرات نمی‌کند به آمریکا بگوید آنچه حماس در ٧ اکتبر انجام داد، بر اساس قوانین بین‌المللی یک اقدام مشروع است و رژیم صهیونیستی، اشغالگر سرزمین فلسطین است، پس کرانه باختری اراضی اشغالی است لذا بر اساس قوانین بین‌المللی، هر ملتی در جهان حق دارد با هر وسیله‌ای در برابر اشغالگر مقاومت کند. پس تروریستی که باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شود، رژیم صهیونیستی است که فلسطینی‌ها را در‌حالی‌که در سرزمین خود هستند به قتل می‌رساند و قوانین بین‌المللی درباره مسئولیت اشغالگر در اراضی اشخاصی که اراضی‌شان را اشغال کرده را نقض می‌کند.

-لذا می‌توان گفت که آمریکا نه قوانین بین‌المللی، نه سازمان ملل متحد و نه دادگاه‌های بین‌المللی را به رسمیت نمی‌‌شناسد و به طور مطلق از رژیم صهیونیستی با پیشرفته‌ترین انواع سلاح حمایت می‌کند تا فلسطینیان را به قتل برساند، آواره کند و اموالشان را چپاول نماید، و جالب‌تر آنکه اجازه نمی‌دهد جهان مانع از آدم‌کشی ماشین قتل اسرائیلی شود و از تمام امکاناتش برای له کردن قربانی استفاده می‌کند.

-آمریکا بیش از چهار دهه است که ایران را به بهانه واهی تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای تحریم کرده است، دروغی که هرگز نتوانسته آن را ثابت کند. آمریکایی که عراق را به بهانه داشتن سلاح کشتار جمعی اشغال کرد اما پس از مدتی همه دریافتند ادعایش دروغی بیش نبوده است.

-به رغم آن که اشغالگری صهیونیستی منجر به کشته شدن، مجروحیت و آوارگی میلیون‌ها نفر شده اما هیچ اقدام بین‌المللی برای پاسخگویی به این جنایات انجام نشده است و حتی هواپیمای نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا به بهانه اینکه قرارداد خرید آن خلاف قوانین آمریکاست، در روز روشن از دومینیکن به سرقت رفت و به ایالت فلوریدا منتقل شد. در‌حالی‌که تمام دنیا می‌دانند که دشمنی آمریکا با مادورو ناشی از طمع آمریکا به نفت و گاز ونزوئلا است، زیرا آمریکا به‌دنبال حذف گاز و نفت روسیه از بازار‌های جهانی است و مادورو مانعی غیرقابل عبور در مسیر آمریکا برای تحقق این هدف تلقی می‌شود.

-اگرچه تاریخ شوم آمریکا مملو از تعدی مستمر به بشریت است اما غزه آخرین برگ ادعا‌های واهی آمریکا در زمینه دفاع از حقوق بشر را بر زمین ریخت و ماهیت واقعی آن را آشکار کرد به‌ویژه پس از قیام دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا و اعتراض گسترده آنها به حمایت مطلق و کورکورانه این کشور از جنایات فجیعی که رژیم صهیونیستی ١١ ماه است در غزه مرتکب می‌شود.

-جنایاتی است که تا کنون منجر به شهادت و مجروح شدن بیش از ١٣۵ هزار فلسطینی که بیشتر آنها کودک و زن هستند، ناپدید شدن بیش از ١٠ هزار فلسطینی، ویرانی و قحطی گسترده که صد‌ها کودک را به کام مرگ کشانده، شده است. اما این فجایع بر اساس قوانین آمریکا و نظام آمریکایی حاکم بر جهان به‌عنوان به‌اصطلاح رهبر جهان آزاد، جرم محسوب نمی‌شود!

نظر شما