شناسهٔ خبر: 68504248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نجات ۷۰۰ نفر از امواج سهمگین خزر طی ۹۷ روز

ساری- ایرنا- رئیس هیات نجات غریق مازندران اعلام کرد که ۷۰۰ نفر از نهم خرداد تا ۱۳ شهریور سال جاری از خطر غرق شدگی و مرگ حتمی به دلیل وارد نبودن فن شنا در دریای مازندرانی خزر نجات یافتند.

صاحب‌خبر -

نقی کریمیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با هشدار نسبت به چاله‌های دریایی، تصریح کرد: معمولا در این زمان از سال بحث چاله‌های دریایی بیشتر شناگران دا تهدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر پرهیز از شنا در مناطق دنج و سنگ‌چین‌ها است که باوجود اینکه در این زمینه هشدار داده می‌شود اما مردم توجهی نمی‌کنند.

رئیس هیات نجات غریق مازندران گفت: توجه به توصیه‌های ناجیان غریق مهم است اما مردم و مسافران این هشدارها را مانعی بر تفریح و شادی خود می‌دانند.

سواحل دریای خزر فضای جذاب و چشم نوازش برای هر کسی که به این خطه از شمال کشور می آید وسوسه شنا در دریا را ایجاد می کند تا در مدت حضورش در این منطقه به قول معروف تنی به آب بزند و شنا کند.

نجات ۷۰۰ نفر از امواج سهمگین خزر طی ۹۷ روز

اما خزر همواره آبستن بروز حوادث پیش بینی نشده برای آنهایی است که احساس می کنند شناگر هستند و می توانند در این نقطه همچون استخر شنا کنند اما غافل از اینکه "جریان شکافنده" و نقاط دنج سواحل این دریا مستعد و عامل بروز حوادثی نظیر غرق شدن در دریا است.

جریان شکافنده را می توان با قرار گرفتن در ارتفاع با چشم مشاهده کرد. چنان چه اگر روی برآمدگی ماسه ای پایتان را بگذارید تصور می کنید که عمق آب کم است، ولی با کمی جا به جایی ناگهان عمق آب افزایش می یابد، بنا بر این باید مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید.

در این وادی طبق آمار رسمی پزشکی قانونی استان در خرداد ماه سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ غرق شدگی را شاهد بودیم به طوری که در سال ۱۳۹۸، ۱۲ نفر، سال ۱۳۹۹، ۲۴ نفر، سال ۱۴۰۰، ۲۷ نفر و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۸ نفر از هموطنان جانشان را در دریا از دست دادند.

بر اساس آمار اداره کل پزشکی قانونی مازندران از سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۰۹، ۹۹، ۱۴۷، و سال ۱۴۰۱ به ۱۶۱ نفر در دریای خزر غرق شدند.

نجات ۷۰۰ نفر از امواج سهمگین خزر طی ۹۷ روز

سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه خیزترین آب‌های کشور محسوب می‌شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می‌کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب‌های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا، ورود رودخانه‌ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب بی توجه به هشدارها هستند.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می شوند.

نظر شما