شناسهٔ خبر: 68503775 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کوربین: تصمیم لندن برای تعلیق بخشی از صادرات تسلیحات به اسرائیل «سیاسی» است کوربین: تصمیم لندن برای تعلیق بخشی از صادرات تسلیحات به اسرائیل «سیاسی» است

رهبر سابق حزب کارگر اقدام لندن برای تعلیق بخشی از صادرات تسلیحات به اسرائیل را «سیاسی» دانست.

صاحب‌خبر -

جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر می‌گوید در حالی که قانون صدور مجوز صادرات تسلیحات دولت انگلیس را ملزم می‌کند که چنین صادراتی را ارزیابی کند، تعلیق نسبی صادرات تسلیحات به اسرائیل یک «تصمیم سیاسی» بود.

وی به الجزیره گفت: «[وزیر خارجه]دیوید لامی اعلام کرد که قصد دارد ۳۰ مجوز صادرات تسلیحاتی از ۳۵۰ مورد را به حالت تعلیق درآورد، اما سپس ادامه داد که این به توانایی اسرائیل برای دفاع از خود آسیبی نمی‌رساند».

در همین حال، جان هیلی، وزیر دفاع دیروز سه‌شنبه کمی فراتر رفته و اساساً می‌گوید که تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند.

علاوه بر این، کوربین گفت که استفاده از تسلیحات انگلیسی [در اسرائیل]با توجه به احکام دادگاه بین‌المللی دادگستری در اوایل سال جاری و همچنین درخواست‌هایی که دیوان بین‌المللی کیفری برای سران اسرائیل ارائه کرده است، بریتانیا را در «موقعیت بسیار آسیب‌پذیر» قرار می‌دهد.

این مقام در انتها گفت: مجوز‌های لغو شده شامل بخش‌هایی از جت‌های F-۳۵ ساخت انگلیس هستند. لندن همچنان تسلیحات زیادی به اسرائیل می‌دهد، بنابراین فکر نمی‌کنم پرونده حقوقی علیه انگلیس واقعاً پایان یافته باشد.»

دیوید لمی طی سخنانی در نشست ویژه مجلس عوام انگلیس پیرامون جنگ در غزه افزود که حدود ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز فروش سلاح به رژیم صهیونیستی، به دلیل خطر نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه تعلیق خواهد شد.

بر اساس نظرسنجی‌ها بیشتر مردم انگلیس خواهان تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و برقراری آتش‌بس فوری در غزه هستند. یافته‌های موسسه معتبر یوگاو حاکی است ۵۶ درصد انگلیسی‌ها از دولت این کشور می‌خواهند که مجوز صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی را در طول جنگ در غزه به حالت تعلیق درآورد. از این میزان ۳۶ درصد به شدت حامی توقف فروش سلاح و ۲۰ درصد از این طرح حمایت می‌کنند.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما