شناسهٔ خبر: 68500941 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

فیاضی، نماینده مجلس: آموزش و پرورش الزامات قانون سنجش و پذیرش دانشجو را به‌درستی برای دانش‌آموزان فراهم نکرده

عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش الزامات قانون سنجش و پذیرش را به درستی فراهم نکرده است، طبیعتا قانون ناقص اجرا می‌شود و عدالت آموزشی رعایت نمی‌شود که همین امر موجب اعتراض عمومی می‌شود و افکار عمومی را ملتهب می‌کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: یک عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش الزامات قانون سنجش و پذیرش را به درستی فراهم نکرده است، طبیعتا قانون ناقص اجرا می‌شود و عدالت آموزشی رعایت نمی‌شود که همین امر موجب اعتراض عمومی می‌شود و افکار عمومی را ملتهب می‌کند.

عبدالوحید فیاضی درباره اعتراضات به نتایج کنکور و قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سال‌های سال گفته‌ایم با غول کنکور باید مبارزه کرد و با اطلاع صحیح از سنجش و توانایی علمی فرزندان این مملکت طرحی جایگزین کنکور شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مجلس نهم ما «قانون سنجش و پذیرش» را تصویب کردیم که آن زمان من عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بودم و سخنگویی کمیسیون را برعهده داشتم؛ زیرا کنکوری که طی ۲ ساعت آن همه توانایی‌های ۱۲ سال یک دانش آموز را می‌سنجند به طور طبیعی کفایت نمی‌کند.

وی یادآور شد: در مجلس هشتم بحث حذف کنکور مطرح بود ما دیدیم کنکور قابل حذف نیست و «قانون سنجش و پذیرش» را آوردیم قانونی که باید هم انعطاف نشان دهد و در عین حال کنکور را نمی‌توان حذف کرد و عنوانش «قانون سنجش و پذیرش دانشجو برای دوره‌های مختلف تحصیلی» بود. این قانون حسن‌اش این بود که تاثیر سوابق تحصیلی را در موفقیت علمی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه در نظر گرفتیم و سوابق تحصیلی تاثیر مثبت داشت. 

فیاضی ادامه داد: طبق این قانون در طول دوره متوسطه نمرات برخی از دروس تخصصی و برخی از دروس عمومی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت و نمره دپیلم دانش آموزان آنجا به عنوان بخشی از توانایی‌ها و نمرات داوطلب مورد نظر بود. مزیتش این بود که دانش‌آموزان زمانی که در حال تحصیل در مدرسه بودند هَم و غم‌شان کنکور نبود، هَم و غم‌شان این بود که بتوانند توانایی‌های آموزشی خودشان را بالا ببرند، در کلاس درس حضور و نقش فعال داشته باشند و پابه‌پای معلم پیش بروند و دپیلم بگیرند و بعد در کنکور شرکت کنند که این قانون درحال حاضر شکل دیگری شده است و با مصوبه شورای عالی فرهنگی تاثیر قطعی معدل لحاظ شده است.

وی با اشاره به این‌که تاثیر مثبت یک چیزی دارد و تاثیر قطعی چیز دیگری، اینجاست که الان ما با یکسری از اعتراضات رو به رو شدیم، خاطرنشان کرد: در عین حال وزارت آموزش و پرورش الزامات آن قانون سنجش و پذیرش را به درستی فراهم نکرده است وقتی که الزامات را فراهم نکرده است طبیعتا قانون ناقص اجرا می‌شود و عدالت آموزشی رعایت نمی‌شود که همین امر موجب اعتراض عمومی می‌شود و افکار عمومی را ملتهب می‌کند در واقع کنکور الان دچار یک چنین چالشی شده و نگرانی هایی برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص راهکار برای رفع مشکلات به وجود آمده در خصوص کنکور بیان کرد: به نظرم راه‌حل، بازگشت به آن تاثیر مثبت است، در حال حاضر این‌که بتوانیم از تاثیر قطعی عبور و به تاثیر مثبت بازگردیم می‌تواند نگرانی‌ها را تا حدودی کاهش دهد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما