شناسهٔ خبر: 68498874 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید اسلوونی بر اولویت قرار دادن تحولات خاورمیانه و غزه در دوره ریاست دوره‌ای شورای امنیت

نیویورک – ایرنا- کشور اروپایی اسلوونی  که یکی از ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت است، روز سه شنبه به وقت محلی، رسما ریاست دوره ای این شورا  را برای ماه جاری میلادی (سپتامبر۲۰۲۴)  بر عهده گرفت و متعهد شد که تحولات خاورمیانه را در بحبوحه بحران در نوار غزه در اولویت قرار دهد و با تاکید بر اهمیت دستیابی به آتش بس در غزه گفت: این رنج باید پایان یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، «ساموئل ژبوگار» سفیر و نماینده دائم اسلوونی در سازمان ملل در نشستی با خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک، بر «نیاز فوری به احیای اراده و اعتماد سیاسی برای تقویت نظم جهانی که دهه‌ها است ایجاد کرده‌ایم و در سال‌های گذشته شاهد فرسایش آن هستیم» تاکید کرد.

رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل خاطرنشان کرد که یک مناظره آزاد در سطح بالا در مورد "رهبری برای صلح" تحت دستور کار "حفظ صلح و امنیت بین المللی" در ۲۵ سپتامبر به ریاست رابرت گلوب، نخست وزیر اسلوونی برگزار خواهد شد.

در حالی که انتظار می رود آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست شرکت کند، نماینده اسلوونی گفت که در این نشست، تعهد به منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ژبوگر خاطرنشان کرد تقویت سیستم چندجانبه برای تضمین اجرای قطعنامه های شورای امنیت و تامین امنیت آینده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و به "مشروعیت" شورا نیز رسیدگی خواهد شد.

نماینده اسلوونی در سازمان ملل متحد گفت: «ما به موضوع مربوطه رسیدگی می کنیم. به این معنی که شورای امنیت تا چه اندازه در جایگاه حل مناقشات و مشکلات است.»

ژبوگر با اشاره به اینکه بیشترین رنج در بحران‌های کنونی را کودکان و زنان تحمل می‌کنند، گفت: جهان در حال کاهش ثبات ، کاهش آرامش است و با از بین رفتن احترام به قوانین، به سمت بی‌نظمی می‌رود. "

او افزود: «ما هرگز نیاز بسیار فوری برای بازسازی اعتماد برای تأمین امنیت آینده را ندیده‌ایم.»

سفیر اسلوونی در سازمان ملل که کشورش یکی از ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت است، تاکید کرد که اعضای شورا باید در مورد چگونگی موثرتر بودن "خود" فکر کنند.

رئیس دوره ای شورای امنیت همچنین اعلام کرد که جلسه شورای امنیت روز چهارشنبه برای بررسی تحولات غزه و کرانه باختری اشغالی و گروگانگیری برگزار می شود. او گفت که نشست سطح بالای خاورمیانه در ۲۶ سپتامبر با مشارکت اتحادیه عرب برگزار خواهد شد.

سفیر اسلووونی در سازمان ملل اضافه کرد: مکانیسم کمک های بشردوستانه به غزه، شهرک سازی های غیرقانونی و بازسازی غزه در جلسات جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ژبوگر با تاکید بر اهمیت دستیابی به آتش بس در غزه، گفت: این رنج باید پایان یابد.

او تاکید کرد که "آگاهی" از "وحشت" غزه در هر جلسه دشوار است و اسلوونی این مسائل را به عنوان مسئولیت یکی از اعضای شورای امنیت جدی می گیرد.

نظر شما