شناسهٔ خبر: 68497668 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آخرین وضعیت ظرفیت اسکان زائران در مشهد اعلام شد

رئیس کمیته اسکان و رفاه قرارگاه خدمات سفر مشهد گفت: اسکان‌ها شب گذشته در حوزه رسمی به ضریب اشغال ۹۸ درصد، اسکان موقت ۹۸ درصد، منازل، پویش‌های مردمی و حرم امام رضا(ع) ۹۵ درصد، اسکان شهرداری ۹۰ درصد و در حوزه اسکان اضطراری نیز به ۹۲ درصد رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، محسن داوری امشب در جلسه ستاد خدمات سفر که با حضور مدیران دستگاه‌های مرتبط با خدمات سفر در سالن اجتماعات فرمانداری مشهد برگزار شد، گفت: اوج شلوغی حضور زائران در مشهد امشب است و همه شیفتگان ولایت تلاش می‌کنند که امشب و فردا به‌صورت سواره و پیاده خود را به مشهد برسانند و خوشبختانه تمامی شرایط برای حمایت و هدایت زائران محترم مهیا است.

فرماندار مشهد متذکر شد: یکی از مشکلاتی که از دیشب در حوزه کاری بیشتر ما را درگیر کرده، مسئله اقامت زائران است. مشکل خاصی در زمینه مکان اقامت نداریم، اما هدایت زائران با چالش‌هایی مواجه شده چرا که هر سال در برخی مکان‌ها اقامت داشته‌اند و می‌خواهند در این ایام نیز در آنجا اقامت کنند و باید تلاش کنیم تا آن‌ها به نزدیک‌ترین نقاط به حرم رضوی منتقل شوند.

وی با بیان اینکه امشب باید بیشتر از شب‌های گذشته در حوزه هدایت زائران اقدام کنیم، پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده و تقسیم کار صورت گرفته است، عنوان کرد: زائران از فردا به‌تدریج به شهرهای خود بازمی‌گردند و به‌خصوص زائرین پیاده عموماً از ظهر فردا قصد برگشت دارند و این روند تا جمعه ادامه دارد. تدابیر خوبی در این زمینه اتخاذ شده و پیش‌فروش بلیط‌ها انجام شده است، هرچند ممکن است اشکالاتی در آن وجود داشته باشد که با برنامه‌ریزی انجام شده این مورد را مدیریت کنیم. ان‌شاءالله تمامی دستگاه‌های مرتبط در این حوزه بسیج می‌شوند تا خدمات‌رسانی بهتری ارائه دهند.

داوری افزود: با توجه به اینکه ترافیک امشب شدیدتر از شب‌های گذشته خواهد بود، تدابیر لازم برای خدمت‌رسانی بیشتر اتخاذ شده و پیش‌بینی‌هایی شده اما با توجه به ازدحام جمعیت مردم باید همکاری لازم را در این زمینه انجام دهند.  

فرماندار مشهد با بیان اینکه در حوزه درمانی نیز اقدامات خوبی را در دستور کار قرار گرفته است و موکب‌های ما فعال‌تر از گذشته فعالیت می‌کنند، ادامه داد: فردا صبح نیز با شروع حرکت زنان نوغانی به سمت حرم مطهر رضوی مدیریت لازم را انجام می‌دهیم تا هیئت‌های مذهبی بتوانند یک روز به‌یادماندنی در راستای تعظیم شعائر اسلامی و عزاداری برای شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بدون هیچ‌گونه چالشی داشته باشند.

وی با بیان اینکه از حوزه‌های مهم برگشت زائران است که از فردا آغاز می‌شود، گفت: بیشترین شکایتی که زائران در تماس با سامانه ۷۰۴۵ داشته‌اند، قیمت‌های بالای مکان‌های اقامتی و فروش آزاد بلیط‌های اتوبوس بوده است، فروش بلیط‌های اتوبوس از طریق کدملی است اما امکان دور زدن این سیستم با هر عددی وجود دارد، به همین خاطر بلیط اتوبوس در بازار آزاد فروخته می‌شود.

اسکان حدود ۶۱۸ هزار زائر در مشهد طی شب گذشته

در این جلسه رئیس کمیته اسکان و رفاه قرارگاه خدمات سفر مشهد نیز با بیان اینکه دیشب شلوغ‌ترین شب اسکان بود و همکاران ما در سامانه ۷۰۴۵ تا صبح پاسخگوی زائران بودند، گفت: هماهنگی خوبی بین امور مساجد و شهرداری که در حوزه اسکان به ما کمک می‌کردند، وجود داشت، برخی مشکلاتی که به‌وجود می‌آمد را در لحظه برطرف می‌کردیم، اسکان‌های دیشب فراتر از حوزه اول و دوم بود و به سمت بلوار وکیل‌آباد و پیروزی نیز کشیده شد.

حسین امیرکلالی متذکر شد: اسکان‌ها در حوزه رسمی شب گذشته ۷۳ هزار و ۷۱۲ نفر با ضریب اشغال ۹۸ درصد بود، در هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها ظرفیت خالی داریم اما مهمانپذیرها، خانه‌مسافرها و زائرسراها ۱۰۰ درصد پر شده‌اند.

وی ادامه داد: شب گذشته در حوزه اسکان موقت با اسکان ۲۹۵ هزار و ۶۸۶ نفر ۹۸ درصد ضریب اشغال داشتیم و در حوزه منازل و پویش‌های مردمی و حرم امام رضا(ع) پنج درصد ظرفیت خالی داریم.

رئیس کمیته اسکان و رفاه قرارگاه خدمات سفر مشهد اضافه کرد: در حوزه اسکان شهرداری نیز چهار درصد ظرفیت اسکان خالی داشتیم و در شب گذشته از ۵۱ مرکزی که شهرداری برای اسکان در نظر گرفته بود، ۳۹ مرکز زیربار رفته است، نمایشگاه بین‌المللی هنوز زیر بار مسافر نرفته است و مجتمع آیه‌ها نیز با همکاری هلال احمر در حال آماده‌سازی است.

امیرکلالی متذکر شد: بیشترین اسکان شب گذشته در طبقه منفی یک میدان شهدا با سه هزار و ۹۳۰ نفر، موکب شهید حججی دو هزار و ۹۸۷ نفر و موکب شهید شوشتری چهار هزار و ۷۶۵ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه در مجموع مراکز اسکان‌ شهرداری با ۳۹ مرکز به عدد ۵۴ هزار و ۹۵۳ نفر اسکان رسید با توجه به ظرفیت ۶۶ هزار و ۸۰۰ نفری اسکان در این حوزه ۹۰ درصد آن تکمیل شده است، گفت: از اربعین تاکنون ۱۳۷ هزار و ۱۷۶ نفر را تنها در حوزه شهرداری اسکان داده‌ایم.

رئیس کمیته اسکان و رفاه قرارگاه خدمات سفر مشهد بیان کرد: در حوزه اسکان اضطراری نیز امور مساجد همکاری خوبی با ما داشته است و در این زمینه شب گذشته با اسکان ۲۴۸ هزار و ۵۰۷ نفر ۹۲ درصد ضریب اشتغال در این حوزه داشتیم و در مجموع شب گذشته ۶۱۷ هزار و ۹۰۵ نفر در مشهد اسکان داده شدند.

امیرکلالی خاطرنشان کرد: از اربعین تا ۱۲ شهریور ماه ضریب اشغال اسکان‌های رسمی به‌صورت میانگین ۶۹ درصد و با اسکان ۷۸۴ هزار و ۵۴۵ نفر بوده، در حوزه اسکان موقت با اسکان یک میلیون و ۸۸۰ هزار و ۱۴۰ نفر ضریب اشغال ۶۹ درصد بوده است، همچنین در حوزه اسکان اضطراری نیز ۶۰۳ هزار و ۲۶ نفر اسکان داده شده‌اند و در مجموع در این باه زمانی سه میلیون و ۲۶۷ هزار و ۷۱۱ نفر با میانگین ۷۵ درصد اشغال در مشهد اسکان زائر داشتیم.

وی عنوان کرد: در حوزه نظارت بر واحدهای اقامتی و تیم‌هایی که در خدمت کمیته ارزیابی است، در این حوزه همکاران ما در حوزه تعزیرات حکومتی، صمت و سایر دستگاه‌ها ما را همراهی می‌کنند، ۴۵۲ بازدید از هتل، هتل‌آپارتمان، مهمانپذیر و خانه‌مسافر داشتیم و در این مدت ۸۲ تذکر و ۱۲ مورد اخطار داشتیم، همچنین در مجموع براساس شکایات واصله یا رسیدگی بازرسان یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال به زائران برگشت داده شده است.

رئیس کمیته اسکان و رفاه قرارگاه خدمات سفر مشهد با بیان اینکه امشب نیز تا صبح آماده‌باش کامل هستیم و ان‌شاءالله امشب نیز مانند شب گذشته مدیریت می‌کنیم که مشکلی در زمینه اسکان پیش نیاید، یادآور شد: ظرفیتی در حوزه امور مساجد داشتیم که در زمینه منازل مردم این ظرفیت در حال افزایش است.

فروش بلیط اتوبوس در بازار آزاد به دلیل عدم اتصال به ثبت احوال است

رئیس کمیته خدمات حمل و نقل، برنامه‌ریزی و آمار قرارگاه خدمات سفر مشهد نیز در این جلسه گفت: از دو روز قبل حدود سه هزار و ۵۸۰ سرویس به سمت مشهد عازم شده‌اند و از این طریق ۸۱ هزار مسافر به مشهد مشرف شده‌اند، بیشترین زائر از خراسان جنوبی، کرمان، قم، یزد، هرمزگان و تبریز وارد مشهد شدند، به‌گونه‌ای که هشت استان ۷۶ درصد ناوگان ما را مشغول کرده‌اند.

مجتبی یعقوبی افزود: حدود ۵۰ درصد از ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی بین شهری ما در سه روز آینده به سفرهای درون استانی اختصاص پیدا کرده است و از فردا بعد از اذان ظهر سرویس‌های داخل استانی ما سفرهای خود را آغاز می‌کنند و با فراخوانی که انجام دادیم همه سرویس‌های داخل استانی در پایانه مسافربری مستقر می‌شوند، همکارانمان در اتوبوسرانی قول مساعد داده‌اند که ۲۰۰ دستگاه دیگر را به این تعداد اضافه کنند و فردا در پایانه مستقر شوند.

وی با بیان اینکه برای روزهای پنجشنبه و جمعه افزایش ۱۵ درصدی را در نظر گرفتیم و با توجه به کسری که داشتیم در زمینه زمان‌بندی و برنامه اعزام برنامه‌ریزی لازم را انجام داده‌ایم، عنوان کرد: بخش حمل و نقل دور از چالش نیست اما ما سعی کرده‌ایم مدیریت میدان کنیم تا به سمت مدیریت بحران نرویم.

رئیس کمیته خدمات حمل و نقل، برنامه‌ریزی و آمار قرارگاه خدمات سفر مشهد خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی به سمت تهران می‌روند و این مقصد، مقاصد دیگری از جمله استان‌های شمالی، غربی و مرکزی کشور را می‌تواند پوشش دهد، سناریوی دوم برای مسافرانی است که لحظه‌ای اقدام به سفر می‌کنند، این افراد می‌توانند با مراجعه به پایانه مسافربری بلیط روز فروش را تهیه کنند و در این زمینه نیز تمهیدات لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم.

یعقوبی با بیان اینکه در زمینه بازگشت زائران پیاده نیز بخشی از ناوگان را با سازمان نوسازی اتوبوسرانی و بخشی را با شرکت جوان‌سیر به توافق رسیده‌ایم، یادآور شد: اکنون دو سال است که پیگیر اتصال فروش بلیط اتوبوس به ثبت احوال از طریق کد ملی هستیم اما متأسفانه این اتفاق رخ نداده و این موضوع سبب فروش بلیط در بازار آزاد می‌شود.

وی درباره آمار ورودی و خروجی زائران به مشهد گفت: از ۴ تا ۱۲ شهریور ۳۸۲ هزار و ۲۳۳ نفر از طریق هوایی وارد مشهد شده‌اند و ۳۷۸ هزار نفر نیز از این طریق از مشهد خارج شده‌اند، در حوزه ریلی نیز ۵۳۱ هزار ورودی و ۵۳۱ هزار خروجی از مشهد داشته‌ایم و در حوزه جاده‌ای ۴۵۳ هزار ورودی و ۶۴۲ هزار خروجی از مشهد داشته‌ایم، در مجموع با توجه به ورود وسایل حمل و نقل شخصی حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به مشهد سفر کرده‌اند، این کاهش آمار نسبت به سال گذشته به این دلیل است که وسایل حمل و نقل شخصی را پارسال چهار نفر محاسبه می‌کردیم اما امسال سازمان آمار گفته است که دو نفر محاسبه کنیم.

در ادامه رئیس کمیته نظارت و بازرسی قرارگاه خدمات سفر مشهد درباره آمار اداره کل صمت در زمینه بازرسی در این ایام گفت: یک هزار و ۲۴۴ مورد بازرسی، ۳۴۸ فقره پرونده با ارزش ۲۹ میلیارد ریال و بررسی ۱۳۷ مورد شکایت با عودت پنج میلیارد ریال به مردم را از ابتدای شهریور ماه داشته‌ایم.

بخشعلی بیاتی افزود: همچنین از ابتدای شهریور ماه ۹ هزار و ۶۶۸ بازرسی از واحدهای صنفی داشتیم، ۶۸۱ فرم تنظیم شده به ارزش ریالی بیش از ۲۷ میلیارد ریال، ۱۱۷ مورد شکایت ثبت شده و استرداد ۱۲ میلیارد ریالی وجه در زمینه بازرسی واحدهای صنفی داشتیم و به‌طور کلی ۱۱ واحد صنفی در این مدت پلمب شده است. 

فرماندار مشهد در این جلسه دستورات لازم را جهت هماهنگی سازمان اتوبوسرانی و شرکت جوان‌سیر برای بازگشت زائران پیاده با قیمت مصوب صادر کرد، همچنین تذکراتی به مسئولان حمل و نقل جاده‌ای جهت مدیریت بازگشت زائران در روزهای آینده در این حوزه داد. 
 

نظر شما