شناسهٔ خبر: 68494944 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

دردسر سِلفی گرفتن برای ورزشکاران کره شمالی

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: پس از آن ‌که مسابقات المپیک پاریس صحنه‌های نادری از اتحاد میان بازیکنان تیم‌های تنیس روی میز کره شمالی و کره جنوبی را به جهانیان نشان داد، نگرانی نسبت به احتمال مجازات ورزشکاران کره شمالی در حکومت منزوی و خودکامه این کشور افزایش یافته است.
لیم جونگ هون، یکی از اعضای تیم پینگ پونگ کره جنوبی که کشورش در رشته مسابقات دو نفره مختلط برنز گرفت، پس از دریافت مدال، با بازیکنان تیم کره شمالی که با کسب جایگاه دوم پس از چین نقره گرفتند، عکس سلفی انداخت.پیش از آنها ورزشکار کره شمالی در رشته بوکس زنان هم با ورزشکاران کشورهای ترکیه و چین و کره جنوبی عکس گرفته بود.
یکی از مفسران ورزشی کره جنوبی هنگام پخش صحنه عکس گرفتن قهرمانان پینگ پونگ در تلویزیون کشورش گفت «این روح واقعی المپیک است».
انتشار عکس یاد شده با صدها هزار لایک در اینستاگرام رسمی مسابقات المپیک پاسخ گرفت. نشریه پیپل نیز آن را به عنوان یکی از ۱۲ لحظه برتر در این المپیاد ورزشی نامید.
این نخستین بار در هشت سال گذشته بود که کره شمالی به روی سکوی دریافت مدال در المپیک می‌ایستاد، زیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا به المپیک پیشین در توکیو ورزشکاری اعزام نکرده بود.
روزنامه گاردین  نوشت به نظر می‌رسد دو بازیکن تنیس روی میز کره شمالی در بازگشت به کشور خود با مشکل روبه‌رو شده‌ و تحت «بازرسی ایدئولوژیک» قرار گرفته‌اند. «بازرسی ایدئولوژیک» ظاهرا به دلیل ظن مقامات کره شمالی به احتمال وجود انگیزه و تمایل در این دو ورزشکار کشورشان در قبال کره جنوبی انجام شده است.
گزارش رسانه‌های کره جنوبی مدعی است کره شمالی این دو بازیکن را برای «پاکسازی عقاید» زیر فشار گذاشته است. زیرا از قبل به ورزشکاران کره شمالی دستور داده شده بود از تماس با سایر ورزشکاران، مخصوصا از کره جنوبی، دوری کنند و در غیر این صورت، ممکن است مجازات شوند.به نوشته گاردین، ورزشکاران کره شمالی اصولا در پی بازگشت از هر رقابت در صحنه‌های بین‌المللی زیر «بازبینی ایدئولوژیک» قرار می‌گیرند.به گفته دیده‌بان حقوق بشر، این رویداد حاکی از ادامه کوشش پیونگ یانگ برای کنترل شهروندانش در خارج از مرزها است.
به نوشته گاردین، غیر از دو بازیکن رشته رقابت دو نفره تنیس روی میز که نقره گرفتند، سایر ورزشکاران اعزامی کره شمالی به دلیل ضعف و نگرفتن مدال «تنبیه شده‌اند».
این ظاهرا نخستین مورد از تنبیه ورزشکاران به دلیل مدال نیاوردن نیست. مربی تیم ملی فوتبال کره شمالی که تیم او در هر سه رقابت مقدماتی جام جهانی فوتبال ۱۴ سال پیش شکست خورد، در بازگشت به کشورش به «خیانت» در امر مبارزه ایدئولوژیک متهم شد و با اخراج ناچار شد برای امرار معاش کارگر ساختمانی شود.
مناسبات کره شمالی و کره جنوبی که در تمامی دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم پرتنش بوده، به‌ویژه در دو سال اخیر تیره‌تر شده و خطر بروز برخورد نظامی میان آن دو جهان را نگران کرده است. پیونگ یانگ سئول را بدترین دشمن کره شمالی تلقی می‌کند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما