شناسهٔ خبر: 68490723 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول:

سالانه ۳۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها در استان قزوین رفع‌تصرف می‌شود

فریبا قاسمی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: به طور میانگین سالانه ۳۰ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در استان قزوین رفع تصرف می‌شود که این کار حدود ۲۰ میلیارد ریال هزینه دارد.

صاحب‌خبر -

منصور ستوده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال ۱۴٠۱ تاکنون، ۱۲۵۷ دستگاه کنتور هوشمند با هدف جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز در سطح استان نصب شده است؛ در این راستا ۸۰.۳ میلیون مترمکعب آب حفظ و حراست شده است.

وی با بیان اینکه پروژه نصب کنتورهای هوشمند از سال ۹۳ در استان قزوین با هدف صیانت، حفاظت و مدیریت بهینه منابع آبهای زیرزمینی کلید خورده است، افزود: نصب کنتور هوشمند نقش بسزایی درکنار سایر پروژه‌های طرح احیاء و تعادل بخشی به کاهش مصرف آب‌های زیرزمینی دارد و اجرای آن نیز تا مجهز شدن همه چاه‌های استان به کنتور هوشمند همچنان ادامه خواهد داشت.

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین از سال ۱۴٠۱ تاکنون در جهت حفظ و حراست از منابع آبی استان ۲۵۸ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز در استان توقیف، شده است ضمن اینکه از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۱۴۲۱ حلقه چاه غیرمجاز با حجم صرفه‌جویی بیش از ۲۳.۵ میلیون مترمکعب در مصرف آب، پر و مسلوب‌المنفعه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین ادامه داد: همچنین از سال ۱۴۰۱ تا به امروز در راستای ایمن‌سازی رودخانه‌ها و جهت کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌های فصلی و عبور ایمن آب بالغ بر ۵۴.۵ کیلومتر لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها انجام شده است.

وی گفت: تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد کرده و هزینه‌های سنگین مالی و جانی را نیز به بهره‌برداران تحمیل کند بنابراین باید با نظارت و رصد فعالیت‌ها مراقب باشیم تا بستر و حریم رودخانه‌ها مورد تجاوز و آسیب قرار نگیرد؛ در همین راستا نیز از سال ۱۴۰۱ تا به امروز ۷۶ هکتار آزادسازی و رفع تصرفات بستر و حریم رودخانه‌ها انجام شده است.

به گفته ستوده، به طور میانگین سالانه ۳۰ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در استان قزوین رفع تصرف می‌شود که این کار حدود ۲۰ میلیارد ریال هزینه دارد.

انتهای پیام

نظر شما