شناسهٔ خبر: 68489899 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مسئول پارک ملی توران به ایسنا خبرداد

پایش شبانه مرگبارترین جاده یوزها توسط محیط‌زیست و دوستداران حیات وحش در دوره پیک سفرها + فیلم

هوشنگ حبيبی بسطامی

مسئول پارک ملی توران از پایش شبانه محور شاهرود-میامی در محدوده زیستگاه یوزپلنگ ایرانی خبر داد و گفت: پایش همکاران ما و همیاران محیط‌زیست تا پایان این موج سفر ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

علی اکبر قربانلو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شب گذشته پنج اکیپ با حضور در طول محور به ایمن‌سازی محور پرداختند.

وی ادامه داد: امشب علاوه بر این گروه‌ها دو گروه دیگر نیز به اکیپ‌های دوستدار حیات‌وحش با هدف کمک به ایمن‌سازی محور و پیشگیری از سوانح جاده‌ای، اضافه می‌شود.

مسئول پارک ملی توران در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا در چند روز تصادفات جالده‌ای در حوزه محیط زیست گزارش شده گفت: خوشبختانه با تلاش همکاران و همیاران محیط زیست این چند روز هیچ حادثه‌ای در این محدوده گزارش نشده است.

قربانلو با بیان اینکه این رصد و پایش تا چند روز آینده هم ادامه دارد اضافه کرد: با توجه به شلوغی جاده و افزایش سفرها در این ایام ، پایش منطقه با جدیت تا پایان این موج از سفرها ادامه خواهد داشت.

مسئول پارک ملی توران از رانندگان عبوری از این محور خواست: حین عبور از این محور ضمن رعایت سرعت توصیه شده در این منطقه، همکاری لازم را با محیط زیست داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این محدوده دوربین های متعددی نصب شده گفت: انتظار می رود که رانندگان با رعایت قوانین به حفاظت از حیات وحش منطقه و خصوصا گونه با ارزش یوزپلنگ آسیایی کمک کنند.

به گزارش ایسنا جاده عباس‌آباد در استان سمنان، یکی از محورهای مواصلاتی تهران-سمنان - مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظت‌شده توران عبور می‌کند. در این محدوده طی دو دهه اخیر یوزپلنگ های زیادی -به نسبت جمعیت آنها- تلف شده‌است. اولین آمار ثبت شده از تلفات یوز در این جاده به سال ۸۹ باز می‌گردد که یک فرد یوز ماده و دو توله نابالغ تلف شدند. براساس گزارش ها در این محدوده طی دو دهه اخیر حداقل۱۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی تلف شده است.
به گفته کارشناسان یک محدوده ۸۰ کیلومتری در شرق استان محل عبور یوز بوده و نیازمند ایمن‌سازی جدی است.
این ۸۰ کیلومتر از محور دو بانده تهران – مشهد، در محدوده شهرستان میامی در استان سمنان تا شهرستان سبزوار در زیستگاه پارک ملی توران واقع شده است. این منطقه، مهم‌ترین محدوده تردد و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است و نیازمند ایمن‌سازی جدی و به‌خصوص فنس‌کشی است.
این محور با توجه به تردد بالای این گونه در خطر انقراض، بسیار مخاطره آمیز بوده و سازمان محیط زیست نیز طی سال های اخیر طرح هایی برای ایمن سازی آن در دست اجرا دارد.

تصویری از حضور شبانه رئیس پارک ملی توران و یکی از گروه های پایش در شب گذشته
انتهای پیام

نظر شما