شناسهٔ خبر: 68488934 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

العربی الجدید: کشف اجساد ۶ اسیر صهیونیست ممکن است مذاکرات را از بن‌بست خارج کند

سپیده حسینی

اختلاف مواضع میان جنبش حماس و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بار دیگر جنجال‌ها را بر سر اینکه کدام طرف ماه‌ها است مانع امضای قرارداد تبادل اسرا می‌شود، به راه انداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کشف و بازگرداندن اجساد ۶ اسیر صهیونیستی توسط ارتش رژیم اشغالگر از شهر رفح در جنوب غزه، یکی از دلایل افزایش اتهام‌زنی‌ها میان حماس و نتانیاهو است به ویژه که این ارتش مدعی شد که این اسرا تنها چند ساعت قبل از اینکه شناسایی و بازگردانده شوند، به قتل رسیده بودند.

جنبش حماس در طول هفته‌های گذشته بارها اعلام کرد که نتانیاهو بر اساس انگیزه‌های سیاسی، در مذاکرات شروط را تغییر داده و مانع از امضای قرارداد می‌شود.

در پی این اتفاق جدید و کشف اجساد اسرای صهیونیست، این باور در 2 موسسه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در کنار شهرک‌نشین‌ها تقویت شد که تنها راه‌حل امضای قرارداد تبادل جدیدی با جنبش حماس و مقاومت فلسطین برای بازگرداندن اسرای صهیونیست باقی مانده در غزه است.

علاوه بر آن تحرکات اخیر در داخل اراضی اشغالی از جمله تظاهرات‌ها و فشارهای بی‌سابقه از زمان آغاز جنگ غزه بر نتانیاهو برای امضای قرارداد تبادل اسرا جهت توقف جنگ و بازگرداندن اسرای صهیونیست، تغییراتی را در این پرونده ایجاد کرد.

درخواست برای بازگرداندن اسرای صهیونیست

روز دوشنبه در اراضی اشغالی تظاهرات‌های بی‌سابقه‌ای جهت درخواست برای امضای توافق برگزار شد و حدود ۷۵۰ هزار شهرک‌نشین برای اولین بار در چندین شهر در اراضی اشغالی به خیابان‌ها آمده و بازگرداندن اسرای صهیونیست و امضای قرارداد تبادل را خواستار شدند.

نکته جالب توجه حضور «هستدروت» بزرگترین اتحادیه کارگری رژیم صهیونیستی برای اولین بار در فراخوان‌های اعتصاب و توقف فعالیت‌های تجاری در اراضی اشغالی برای تحت فشار گذاشتن نتانیاهو جهت امضای قرارداد با حماس بود.

همزمان تعداد زیادی از شهرداری‌ها و موسسه‌های اسرائیلی به صورت جزئی و یا کامل فعالیت‌های خود را متوقف کرده و دست به اعتصاب زدند تا کارمندان آنها بتوانند در تظاهرات حضور یابند.

پیدا شدن اجساد ۶ اسیر صهیونیست در رفح و انتقال آنها و در ادامه تهدید سران حماس به ترور به عنوان پاسخ به آنچه «اعدام» این اسرا ادعا شد، در حقیقت روند مذاکره را دوباره دچار تزلزل کرد.

ناظران و کارشناسان بر این باور هستند که نتانیاهو در طول ماه‌های گذشته تلاش کرد تعداد اسرای صهیونیستی را که نزد گروه‌های مقاومت فلسطینی و حماس بازداشت هستند، کاهش دهد تا برگ برنده آنها را از دستشان ربوده و آن را به اهرم فشاری تبدیل کند اما آنچه اتفاق افتاد بازتاب منفی بر نتانیاهو گذاشت و فشارها بر او را بیشتر کرد.

در پی اتهام‌زنی‌های متقابل حماس و نتانیاهو، این جنبش در بیانیه‌ای تاکید کرد، سیاست فریب و دروغ که با هدایت نتانیاهو برای گمراه‌ کردن افکار عمومی و نیز فرار از مسؤولیت تعلیق در مذاکرات در پیش گرفته شده، هرگز او را از برعهده گرفتن مسؤولیت کامل این اشتباه رهایی نمی‌بخشد چراکه جنگ فاشیستی او علیه نوار غزه ادامه داشته و او به تعیین شروط برهم زننده مذاکرات و میانجیگری‌ها برای آتش‌بس ادامه می‌دهد.  

در همین رابطه «احمد الطنانی» مدیر مرکز تحقیقات و مطلاعات استراتژیک «عروبة» به وبگاه «العربی الجدید» گفت: ماجرای اخیر کشف اجساد اسرای صهیونیست در دیوار بن بست مذاکرات شکاف مهمی را ایجاد کرد، این بن‌بست طی چند هفته گذشته به دلیل پافشاری نتانیاهو بر کنترل مستقیم و کامل محور فیلادلفیا و کنترل بخشی از محور نتزاریم ایجاد شد، کشف این اجساد ساکنان اراضی اشغالی را در شوک فرو برد.

الطنانی افزود: اینکه نام بخش مهمی از اسرایی که اجسادشان به تازگی پیدا شده، در لیست گروه اولی قرار داشته که قرار بود تبادل شوند اما نتانیاهو سنگ‌اندازی کرد، شکاف بزرگی را در چتر حمایتی که نتانیاهو در برابر خانواده‌های اسرا و جامعه اسرائیلی زیر آن پناه گرفته ایجاد کرد، او همواره مدعی است که اعمال فشار نظامی می‌تواند دستاوردهایی را به همراه داشته و مقاومت را به دادن امتیازهای مهمی سوق دهد اما اکنون این خانواده‌ها و احزاب سیاسی اسرائیلی به ویژه اپوزیسیون آن به خوبی می‌دانند که این فشار نظامی تنها اسرای را داخل تابوت‌ها بازمی‌گرداند.

مدیر مرکز عروبه در ادامه اظهار کرد: آنچه موجب فشارهای بیشتر شد، این موضعگیری علنی یوآو گالانت، وزیر جنگ کابینه نتانیاهو بود که تصمیم کابینه برای حفظ کنترل اسرائیل بر محور فیلادلفیا را مانعی برای احتمال هرگونه امضای قراردادی دانست و بازتاب مهم و تاثیر اساسی بر تصمیم برای اعتصاب به ویژه مشارکت هستدروت داشت.

به گفته الطنانی، پاسخی که حماس داد، روشن بود، حماس توانست برای مدت طولانی، بسیاری از اسرای اسرائیلی را زنده نگه دارد و پیام‌های متعددی در خصوص حجم خطرات موجود برای جان آنها ارسال کرد و در راس این تهدیدها بمباران‌های مستمر اسرائیل قرار داشت و می‌توان به قطع ارتباطات با این گروه‌ها و یا فشار روحی و روانی که این اسرا متحمل شدند و آنها را به اقدامات انفرادی سوق داد و نیز هدف قرار گرفتن محل بازداشت آنها به دلیل استمرار عملیات‌های نظامی اشاره کرد.

او افزود: این اتفاق هرگز موضعگیری روشن نتانیاهو را تغییر نخواهد داد چراکه از ابتدا نگرانی در خصوص سرنوشت اسرای اسرائیلی را نادیده گرفت اما تغییر مهم افزایش فشارها برای امضای قرارداد تبادل در داخل اراضی اشغالی و ورود گروه‌ها و طبقات جدید جامعه اسرائیل به اعتراضات است.

نتانیاهو به یک مانع تبدیل شده

«محمد الاخرس» پژوهشگر در این رابطه به العربی الجدید گفت: نقطه بن‌بست در پرونده مذاکرات شخص نتانیاهو است که با استفاده از مذاکرات برای خنثی کردن فشار بر خانواده‌های اسرا و ممانعت از تاثیر آنها بر افکار عمومی اسرائیل، به یک مانع تبدیل شده، نتانیاهو در دوره گذشته بر این مساله اتکا کرده بود که جامعه اسرائیل را دچار این اشتباه کند که اعمال فشار نتایج مورد نظر را محقق خواهد کرد و نیازی به پرداخت هزینه‌ای سیاسی به حماس و یا ایجاد شکافی در اوتلاف دولتی نیست.

الاخرس در ادامه تاکید کرد: پیش از این ارزیابی‌ها چنین بود، در صورتی که فشار واقعی از سوی آمریکا یا جامعه اسرائیل و یا موسسه نظامی آن بر نتانیاهو وارد نشود، او هرگز در مسیر امضای قرارداد تبادل قدم نخواهد گذاشت اما ماجرای پیدا شدن اجساد ۶ اسیر اسرائیلی به منزله آغاز فشارها بر او بود، این شرایط لزوما نتانیاهو را به امضای قرارداد تبادل ملزم خواهد کرد و یا نتانیاهو را به آتش‌بس سوق خواهد داد و آنچه اتفاق افتاده، به منزله اولین گام جدی برای اعمال فشار بر نخست وزیر رژیم اشغالگر است به ویژه که اگر تحرکات داخلی ادامه یابد.

این پژوهشگر افزود: تحرکات مردمی و اعتصاب‌های کارگری که برای آنها فراخوان‌هایی داده شده، در صورت ادامه داشتن و تاکید موسسه نظامی و امنیتی بر لزوم امضای قرارداد، می‌تواند فشار شدیدی را بر نتانیاهو وارد کند.

او درباره موضعگیری مقاومت فلسطین نیز گفت: مقاومت با فشارهای جدی روبه‌رو است از جمله تلاش رژیم اشغالگر برای از بین بردن تمامی عوامل و ابزارهای فشاری که در اختیار مقاومت است با خنثی کردن فشار منطقه‌ای و یا فشار جبهه‌هایی همانند کرانه باختری اشغالی، اما تحولات میدانی چند هفته گذشته به ویژه ازسرگیری عملیات‌ها در کراه باختری و نیز تغییرات به وجود آمده در عرصه سیاسی اسرائیل به نفع مقاومت بوده و تا حدی قدرت را به موضعگیری سیاسی مقاومت بازگردانده است.

انتهای پیام

نظر شما