شناسهٔ خبر: 68488529 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

نظر جبهه ملی درباره‌ی روحانیون، پنج ماه پیش از پیروزی انقلاب/ سنجابی از رابطه عالی سخن گفت

سنجابی: خوشبختانه باید بگویم که رابطه‌ی ما با روحانیون بسیار عالی است. در حقیقت روحانیون امروزه هدایت‌کننده‌ی مبارزات ملی ما هستند و به علت ارتباط مستقیمی که با مردم دارند بیانگر افکار ملت هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در  شهریور ۱۳۵۷ پس از این‌که جعفر شریف‌امامی سکان نخست‌وزیری را در دست گرفت، پیشنهاد کرد که با جبهه ملی به دبیرکلی کریم سنجابی مذاکره کند، اما او پیشنهاد مذاکره را رد کرد با این استدلال که «افرادی که در طی این ۲۵ سال آلوده به تخریب اساس دموکراسی ایران، انهدام مشروطیت و موجب انواع فساد بودند به هیچ وجه شایستگی ندارند که حکومت موقتی تشکیل دهند و برگزارکننده‌ی انتخاباتی صحیح و مطابق قانون اساسی باشند.» خبرنگار کیهان در همان روزها گفت‌وگویی با سنجابی انجام داد و نظرات وی را در مورد وضعیت کشور و واکنش جبهه ملی پرسید. یکی از این پرسش‌ها چگونگی رابطه‌ی جبهه ملی با روحانیون بود. سنجابی در پاسخ گفت:

«خوشبختانه باید بگویم که رابطه‌ی ما با روحانیون بسیار عالی است. در حقیقت روحانیون امروزه هدایت‌کننده‌ی مبارزات ملی ما هستند و به علت ارتباط مستقیمی که با مردم دارند بیانگر افکار ملت هستند. روحانیون مترقی همیشه با ملت بوده‌اند و نقش آن‌ها در مبارزه علیه استعمار بارز است... حضرت آیت‌الله العظمی خمینی امروزه مورد احترام و ستایش تمام طبقات ملت ایران هستند و در واقع همه‌ی مردم ایران خواستار بازگشت ایشان به ایران هستند. ما خیال می‌کنیم اگر ایشان به ایران برگردند آرامش و آسایش فوق‌العاده‌ای برای مردم به ارمغان خواهند آورد. ولی ما گمان نمی‌کنیم ایشان در حال حاضر بخواهند به ایران مراجعت کنند، مگر این‌که محیط آماده شود و ایشان بتوانند به میهن بازگردند. لازم به تاکید است که سایر مراجع تقلید، مانند حضرت آیت‌الله العظمی شریعتمداری و سایر آقایان علما که ما با ایشان ارتباط داریم اختلافی با حضرت آیت‌الله خمینی ندارند الا این‌که در نحوه‌ی بیان اختلاف هایی وجود دارد ولی هدف مشترک است.» (کیهان: یک‌شنبه ۱۲ شهریور ۵۷، ص ۳)

۲۳۲۵۹

نظر شما