شناسهٔ خبر: 68488365 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تبلیغات حلقه گمشده صنعت گردشگری آذربایجان شرقی

تبریز- ایرنا- صنعت گردشگری آذربایجان شرقی با وجود انواع آثار، ابنیه، اماکن و ظرفیت های گوناگون آن گونه که باید توسعه نیافته و شناخته شده نیست، در این زمینه کارشناسان معتقدند تبلیغات و معرفی مزیت ها حلقه گمشده این صنعت پردرآمد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نزدیکی به اروپا و قفقاز، هم مرز بودن با چند کشور خارجی، برخورداری از ابنیه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی، واحدهای متنوع پذیرایی، برخورداری از انواع غذاهای سنتی، طبیعت چهار فصل بکر و داشتن زیرساخت های به نسبت مناسب از جمله امکانات و عوامل لازم برای توسعه گردشگری شهری در آذربایجان شرقی است که تاکنون اهتمام خاص و در خور شان این منطقه برای معرفی در سطح بین المللی صورت نگرفته است.

رسالت تمام نهادهای اجرایی، خدماتی در بخش دولتی، غیردولتی و عمومی برای رونق بخشی به گردشگری آذربایجان شرقی بسیار سنگین و خطیر است اما توسعه در این صنعت پردرآمد می تواند منجر به رونق کسب و کار و فعالیت های اقتصادی در منطقه شده و باری از دوش دولت در حوزه های معیشتی بردارد.

آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر ۲ هزار و ۷۰۰ روستای قابل سکونت در قالب ۲۱ شهرستان، با آب و هوای مساعد چهار فصل و برخورداری از آثار و ابنیه های تاریخی همراه با طبیعت زیبا و اماکن گردشگری فراوان از استان های مستعد برای توسعه بوم گردی در صنعت گردشگری است.

هر چند مدیریت ارشد آذربایجان شرقی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان در سال های اخیر برای تقویت جذب و جلب گردشگران داخلی و خارجی کوشیده اند، اما ضرورت تلاش بیشتر به کمک مسوولان کشوری برای بهره برداری از این ظرفیت های وسیع ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

تبلیغات حلقه گمشده صنعت گردشگری آذربایجان شرقی تراب محمدی

سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آذربایجان‌شرقی در سطح بین‌المللی، ارتباط به رسانه ها را زمینه ساز و پیش نیاز تحقق این موضوع دانست و گفت: باید در این راستا اقدامات اصولی، مستمر و به موقع صورت بگیرد.

تراب محمدی توجه به تبلیغات برای حوزه گردشگری را عامل اصلی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی برشمرد و اظهار کرد: بهره مندی از تجارب کشورهای موفق در حوزه گردشگری باید سرلوحه فعالیت های متولیان این حوزه قرار بگیرد.

وی برپایی نمایشگاه های مختلف در آذربایجان شرقی و حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه های سایر کشورها و برپایی اینفوتورهای گوناگون برای اصحاب رسانه کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید در این راستا تلاش های گسترده و مفیدی را در استان آغاز کنیم.

محمدی به برگزاری نمایشگاه گردشگری تبریز در مهر ماه امسال اشاره و بر اهمیت آن در معرفی بین‌المللی جاذبه‌های گردشگری استان تاکید کرد و گفت: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تبریز به عنوان یکی از رویدادهای مهم گردشگری در کشور، فرصتی بی‌نظیر برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی و اقتصادی منطقه به گردشگران خارجی به‌ ویژه از کشورهای همسایه فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه یاد شده رویدادی کم‌نظیر در حوزه گردشگری کشور است، یادآور شد: باید در این نمایشگاه فعالان صنعت گردشگری و نهادهای مرتبط از داخل و خارج کشور حضوری قوی و بهتر از سال های قبل داشته باشند تا بستری مطلوب برای نمایش جاذبه‌های متنوع و امکانات گردشگری استان ایجاد کرده و توجه بازدیدکنندگان بین‌المللی را به خود جلب کند.

محمدی برگزاری نمایشگاه ها را دارای نقش مهم در معرفی فرهنگ و تاریخ غنی آذربایجان شرقی در سطح ملی و بین المللی برشمرد و افزود: میراث فرهنگی و تاریخی تبریز و آذربایجان تاکنون به‌ خوبی به نمایش گذاشته نشده است که چنین نمایشگاه هایی می تواند حلقه مفقوده تبلیغات را پر کند.

وی آشنایی بازدیدکنندگان با جنبه‌های مختلف فرهنگ و تمدن منطقه را یکی از مهمترین و بهترین ثمرات برگزاری نمایشگاه های گردشگری دانست که باعث افزایش علاقه گردشگران خارجی به ویژه کشورهای همسایه برای بازدید از آذربایجان‌شرقی و تجربه مستقیم فرهنگ و تمدن غنی این استان می‌شود.

محمدی فرصت‌های تجاری و اقتصادی ناشی از توسعه گردشگری آذربایجان شرقی را بسیار وسیع دانست و با بیان اینکه معرفی جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی نباید به زمان و محل خاصی محدود شود، یادآور شد: فعالان حوزه گردشگری به خصوص تورگردانان باید این فرصت های بی نظیر استفاده کنند.

وی تبادل نظر و توسعه همکاری های بین المللی بین آژانس‌های گردشگری و سرمایه‌گذاران خارجی، تبادل اطلاعات و تجربیات، توسعه مناسبات تجاری و تبلیغات را از آثار مهم تبلیغات در حوزه گردشگری عنوان و اضافه کرد: این مسایل می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری و تقویت روابط اقتصادی بین آذربایجان‌شرقی و کشورهای هدف گردشگری کمک کند.

تبلیغات حلقه گمشده صنعت گردشگری آذربایجان شرقی

تبلیغات حرف اول و آخر را در کشورهای موفق گردشگری می زند

فعال حوزه گردشگری و استاد دانشگاه تبریز نیز در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه از ظرفیت های کنونی آذربایجان برای جذب گردشگران داخلی و خارجی غفلت شده است، بر توجه به تبلیغات در موضوع گردشگری تاکید و اضافه کرد: تبلیغات در این زمینه حرف اول و آخر را در کشورهای موفق می زند و هر گونه هزینه در این رابطه به نوعی سرمایه گذاری است.

داوود مختاری افزود: اهمیت موضوع معرفی و تبلیغات در گردشگری به قدری زیاد است که سازمان‌هایی چون سازمان ملل متحد و یونسکو اقدام به شناسایی و معرفی امکانات و نقاط مختلف همچون ذخیره گاه‌های طبیعی و ژئوپارک‌ها در صنعت گردشگری دنیا کرده و آذربایجان شرقی نیز حرف‌هایی برای گفتن در این زمینه دارد که متاسفانه تاکنون چیز خاصی در این رابطه مشاهده نشده است.

وی طبیعت آذربایجان را یکی از بزرگترین مزیت های گردشگری برشمرد که تاکنون اقدامی خاص و برجسته برای معرفی آن به جهانیان نشده است.

مختاری طبیعت گردی را شکلی از گردشگری با هدف لذت بردن از نواحی طبیعی و بکر بر مبنای منابع طبیعت پایه تعریف کرد که به سه نوع مبتنی بر ویژگی‌های زمین شناسی، اکوتوریسم مبتنی بر حفظ ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی و نیز گردشگری حیات وحش تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون تعداد ۱۹۵ ژئوپارک در دنیا و سه مورد در کشورمان از جمله ژئوپارک ارس وجود دارد که بستری بسیار قوی برای توسعه گردشگری به شمار می رود، ادامه داد: در ژئوپارک ارس صدها مورد ناشناخته دیگر داریم که باید توسط نهادهای علمی، اجرایی و مدیریتی دنبال آنها بود.

مختاری طبیعت‌گردی را جزو علایق نسل جدید گردشگران دانست و افزود: سه مولفه شامل تنوع زیست شناختی، زمین شناختی و فرهنگی زیرساخت های اصلی طبیعت‌گردی هستند که جاذبه‌هایی چون آسیاب خرابه، دریاچه ارومیه، کوه میشو، جنگل‌های قره داغ، روستاهای بی نظیر، قلل آتش نشانی، گردنه‌های تبریز و آذربایجان هر یک کلکسیونی از گنجینه‌های طبیعی استان هستند.

به گفته وی ویژگی‌های استان در عرصه ژئوتوریسم شهری نیز بسیار بالاست و ابنیه و مناطقی چون میدان ساعت، چهارراه آبرسان، نخستین منبع آب و قنات‌های دانشگاه تبریز از جمله ژئوتوریسم شهری تبریز هستند که متاسفانه ما از آن‌ها غافل شده است.

تبلیغات حلقه گمشده صنعت گردشگری آذربایجان شرقی احمد حمزه زاده مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی

شتاب توسعه‌ای آذربایجان‌شرقی در مسیر تبدیل به یکی از مقاصد اصلی گردشگری

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی نیز با اشاره به وجود افزون بر چهار هزار اثر تاریخی و فرهنگی در استان از شتاب توسعه‌ای آذربایجان‌شرقی در مسیر تبدیل به یکی از مقاصد اصلی گردشگری در منطقه خبر داد.

احمد حمزه‌زاده اظهار کرد: آذربایجان‌ شرقی با داشتن این حجم از آثار تاریخی و فرهنگی، در کنار جاذبه‌های طبیعی، ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای تبدیل به یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایران و حتی منطقه دارد که برای تحقق این هدف نیازمند توسعه و استانداردسازی زیرساخت‌های گردشگری، ارتقای کیفیت خدمات و بازاریابی مؤثر بین‌المللی است.

آذربایجان‌ شرقی با داشتن آثار تاریخی و فرهنگی، در کنار جاذبه‌های طبیعی، ظرفیت‌بالقوه‌ای برای تبدیل به یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایران و منطقه دارد که نیازمند توسعه و استانداردسازی زیرساخت‌های گردشگری، ارتقای کیفیت خدمات و بازاریابی بین‌المللی است.

وی یکی از اقدامات مهم و کلیدی برای جذب بیشتر گردشگران را حفاظت و مرمت آثار تاریخی همراه با توسعه تبلیغات بیان اضافه کرد: حفظ این میراث‌ فرهنگی نه تنها به معنای صیانت از تاریخ و فرهنگ منطقه است، بلکه با افزایش ارزش گردشگری این آثار می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش گردشگری نیز کمک کند.

حمزه زاده افزود: تنوع و گسترش برنامه‌های فرهنگی و گردشگری که بر مبنای این آثار تاریخی طراحی شده‌اند، می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد و غنی برای گردشگران فراهم کند و با توجه به رویدادهای فرهنگی متنوع و ارائه خدمات بومی و محلی در کنار این جاذبه‌ها، آذربایجان شرقی را به مقصدی جذاب و متنوع برای انواع گردشگران تبدیل کند.

وی با اشاره به اهمیت بازاریابی و تبلیغات در عرصه گردشگری، گفت: با توجه به رشد روزافزون گردشگری فرهنگی در جهان، بازاریابی مؤثر و هدفمند برای معرفی آذربایجان شرقی به عنوان مقصدی با میراث‌ فرهنگی غنی، نیازمند توجه به بازارهای جدید گردشگری و استفاده از روش‌های نوین تبلیغاتی است که بتواند این استان را در سطح بین‌المللی به عنوان مقصدی پرجاذبه معرفی کند.

نظر شما