شناسهٔ خبر: 68487899 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تن دادن به شایسته‌سالاری می تواند عامل موفقیت دولت باشد

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حمایت‌های رهبری از دولت چهاردهم گفت: تن دادن به شایسته‌سالاری می تواند عامل موفقیت دولت چهاردهم باشد. کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حمایت‌های رهبری از دولت چهاردهم گفت: تن دادن به شایسته‌سالاری می تواند عامل موفقیت دولت چهاردهم باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، شاهین صادقی نسب با اشاره به آغاز کار رسمی کابینه دولت چهاردهم در روزهای اخیر اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در گام اول با رأی اعتماد به کابینه دولت چهاردهم همراهی و همگامی خود را برای تشکیل دولت جدید نشان داد که جا دارد از مدیریت رئیس مجلس شورای اسلامی هم تشکر کنیم.
وی حمایت‌های رهبر انقلاب از دولت آقای پزشکیان را مهم برشمرد و گفت: حمایت‌های قاطعانه رهبر معظم انقلاب از دولت موجب شده که  سایر نهادها و قوا نیز با دولت همراهی کنند که می‌تواند نویدبخش روزهای خوب و امیدآفرین برای کشور باشد.

صادقی نسب با بیان این که دولت چهاردهم یک فرصت خیلی خوبی برای امیدبخشی به آینده است، ادامه داد:  همان‌طور که رهبری انقلاب همیشه فرمودند مسئله معیشت و کنترل تورم اولویت اصلی و فوری دولت است.

وی افزود: بازارهای مالی نیاز است که از رکود فعلی خارج شده و شاهد گردش و پویایی اقتصاد کشورمان باشیم که در این صورت افزایش تولید و اشتغال را نیز به همراه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه شعار وفاق ملی دولت پزشکیان را موردتوجه قرار داد و گفت:  وقتی صحبت از وفاق ملی می‌شود، منظور فقط وفاق بین جریانات سیاسی کشور نیست چرا که ببینید واقعیت مطلب این است که تمام ظرفیت و پایگاه اجتماعی جریانات سیاسی فعلی در کشور حتی به چهل درصد هم نمی‌رسد، اگر انتخابات را بررسی کنیم با یک حساب سرانگشتی و نگاه واقع‌بینانه متوجه می‌شویم که کل پایگاه اجتماعی جریانات سیاسی اعم از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب و حالا انقلابی، نو انقلابی و... یک عدد در حدود بین سی تا چهل درصد است.

وی تأکید کرد: خوب است که آقای دکتر پزشکیان و دولت هم به این مهم  توجه داشته باشند وفاق بین گروه‌های سیاسی کارساز نیست و باید این وفاق همراهی مردم باشد به‌عبارت‌دیگر ترمیم سرمایه اجتماعی دولت و ملت باید شکل بگیرد.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: دنیای امروز پر از پیچیدگی‌های مختلف است و بدون همراهی، همکاری و خواست مردم اتفاق بزرگی در هیچ دولتی رخ نمی‌دهد و هیچ معجزه‌ای نمی‌تواند شکل بگیرد به‌طوری‌که معجزه بزرگ همان حضور و هوشیاری مردم است.

وی تصریح کرد: وفاق ملی یعنی مردم را با خودمان همراه کنیم، مردم چه شکلی با ما همراه می‌شوند زمانی که از ما صداقت ببینند، وقتی که ببینند دولت واقعاً کار می‌کند و از نیروهای شایسته در مناصب مختلف استفاده می‌شود.

صادقی نسب افزود: امروز بسیاری از کسانی که منتقدین وضع موجود کشور بودند در دولت حضور دارند به‌مانند آقای صالحی امیری که به‌عنوان وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری انتخاب شده‌اند، ایشان در سال ۱۴۰۲ کتابی را با عنوان مهاجرت نخبگان نگار ش کرده  و در آن کتاب بسیاری از سیاست های دولت را مورد انتقاد قرار داده و دلایلی را برشمردن که چرا نخبگان از کشور مهاجرت می کنند.

وی ادامه داد: امروز وی و سایر اعضای کابینه باید از تمام ظرفیت خودشان بهره برده و با برطرف‌کردن مشکلات جلوی این مهاجرت‌ها را بگیرند و باید به این مهم توجه کنند که دیگر عذری پذیرفته نیست؛ چون خودشان را در رأس امور هستند.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت:  منتقد دیگری که امروز در قامت وزیر در کابینه حضور دارد آقای همتی وزیر اقتصاد است، وی همیشه از منتقدین دولت بوده و امروز امور اقتصادی در اختیارش است و باید به وعده‌هایش عمل کند.

وی در ادامه به موضوع شایسته‌سالاری اشاره کرد و گفت:  اگر مردم ببینند در نظام حکمرانی کشور افرادی حضور دارند که شایسته و کاربلد هستند قطعاً اعتماد آن‌ها به حکمرانی و کشور افزایش پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: رئیس‌جمهور در اولین جلسه کابینه در خصوص انتخاب معاونین و مدیران در سطوح مختلف وزارتخانه‌ها به وزرا هشدار دادند. این کافی نیست، نباید به یک هشدار اکتفا کرد به‌طوری‌که با تشکیل کمیته‌های مختلف به انتصابات وزرا نظارت داشته و انتصاب‌ها زیر نظر مستقیم نهاد ریاست‌جمهوری باشد تا به‌صورت سیستماتیک و اصولی نظارت صورت بگیرد.

وی تأکید کرد:  تا زمانی که کار به دست شایستگان سپرده نشود شما نمی‌توانید امیدی به پیشرفت داشته باشید، افرادی که شایسته تصدی یک شغل نیستند، منابع کشور را می‌دهند و امور مردم مغفول واقع می‌شود؛ لذا شایسته‌سالاری و کار سیستماتیک در جهت برقراری شایسته‌سالاری در کشور بسیار مهم و ضروری است.

صادقی نسب در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع فیلترینگ اشاره کرد و گفت: برطرف‌کردن موانع زندگی مردم به ترمیم سرمایه اجتماعی و تحقق وفاق ملی کمک می‌کند یکی از این موانع  موضوع فیلترینگ است که این مسئله با شکلی که در حال حاضر وجود دارد هیچ توجیهی ندارد.

وی افزود: در شرایط امنیتی هر دولتی در دنیا محدودیت‌هایی را بر برخی شبکه‌های اجتماعی اعمال می‌کند؛ اما این محدودیت بسیار موقت بوده به‌طوری‌که ۲ الی ۳ روز پس از رفع شرایط امنیتی به حالت عادی برمی‌گردد.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: علاوه بر این بازاری نیز برای فروش فیلترشکن ایجاد کرده که نشان می‌دهد این طرح ذی‌نفعانی دارد که با رفع فیلترینگ و قانونمندسازی فضای مجازی ما می‌توانیم در جهت برداشتن و ازبین‌بردن این سوداگران قدم برداشته و معضلات اجتماعی به وجود آمده را از بین ببریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسئله سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی اشاره کرد و بیان داشت: ساختار وزارت خارجه و نوع ارتباطات درون این وزارت و به‌طورکلی ارتباطات سازمانی که در آن وجود دارد بسیار قدیمی و نامربوط با دنیای امروز است به‌طوری‌که امروزه اصلی‌ترین وظیفه دستگاه دیپلماسی تأمین منافع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور در خارج از مرزها و عرضه فرهنگ کشور به بیرون از مرزها است.

صادقی نسب عنوان داشت: تعمیق پیوندهای اقتصادی و فراهم‌کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری وظیفه اصلی و اساسی دستگاه دیپلماسی است.

وی افزود:  در دوره شهید امیر عبداللهیان شاهد بودیم که این شهید بزرگوار خیلی تلاش می‌کرد تا این پیوندهای اقتصادی را تقویت کند به‌خصوص با کشورهای همسایه کارهای بزرگی را شهید عبداللهیان در برقراری ارتباطات با کشورهای همسایه انجام دادند که در حافظه تاریخی ملت به یادگار ماند. این استاد دانشگاه بر ضرورت فعال‌سازی سفارتخانه‌های کشورمان تأکید کرد و گفت: بسیاری از صدماتی که ما از طریق تحریم‌ها خوردیم یکی از دلایل مستقیم آن سفارتخانه‌هایی بودند که منفعل بودند و نتوانستند منافع ما را پیگیری کرده و  پیوندهای جمهوری اسلامی و آن کشورها را تعمیق ببخشند.

وی بیان داشت: در انتخاب سفرا باید به این مهم توجه کنیم که افرادی در این جایگاه قرار بگیرند که توانایی مکالمه به زبان‌های بین‌المللی و فهم و درک زبان‌های بین‌المللی را داشته باشند.

صادقی نسب تصریح کرد: نیاز است افرادی به‌عنوان نمایندگان کشورمان در سفارت خانه‌ها حضور داشته باشند که منافع کشور را به‌خوبی تأمین کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما