شناسهٔ خبر: 68487800 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

به دنبال تبدیل استان کردستان به شریکی قابل اعتماد برای کشور کره هستیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در حاشیه‌ی سفر به کره جنوبی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور دیدار و بر لزوم تقویت نقش استان‌های کشور و اتاق‌های بازرگانی آنها در تجارت بین‌المللی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، علی اکبر عبدالملکی در این دیدار با اشاره به پتانسیل‌های مختلف استان‌های کشور گفت: اینکه هر منطقه‌ای چه ظرفیت‌هایی دارد و چگونه می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه‌ی اقتصادی بهره برد را خیلی به صورت استانی دنبال نکرده‌ایم؛ لذا امروز بنده بعنوان نماینده تمامی فعالین بخش خصوصی استان کردستان حتی صادرات یک سوزن از محصولات استان را با ارزش می‌دانم و تمام سعی خود را برای انجام این مهم بکار خواهم گرفت.

وی در ادامه به پتانسیل‌های استان کردستان به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی و قابلیت صادرات این محصولات به کره‌جنوبی اشاره و اظهار کرد: استان کردستان به عنوان یکی از استان‌های غنی کشور پتانسیل‌های بالایی در حوزه محصولات کشاورزی، تولید محصولات ارگانیک و با توجه به داشتن دو مرز رسمی قابلیت صادرات این محصولات به هر کشوری را دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج  اعلام آمادگی کرد که اتاق سنندج با آغوش باز پذیرای هیأت‌های تجاری از تمام کشورهای دوست مردم ایران است و افزود: امروز هم در کره‌جنوبی به دنبال ایجاد ارتباط با این شرکت‌ها هستیم.
وی اظهار کرد: ما به دنبال بازارهای جدید و بزرگتر برای محصولات و تولیدات استان کردستان هستیم و کشور کره از جمله‌ی این بازارهاست که مراودات تجاری بالایی هم با کشورمان دارد.
وی ادامه داد: افزایش صادرات می‌تواند به توسعه اقتصادی هر منطقه‌ای کمک کند و همچنین فرصت‌های جدیدی برای کشاورزان و تولیدکنندگان محلی ایجاد نماید.
رئیس اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به رکورد زنی استان کردستان در تولید گندم گفت: همین چند روز پیش بود که در رسانه‌ها کردستان رکورد دومین استان تولید کننده گندم ایران را به خود اختصاص داد که نشان‌دهنده‌ی سطح بالای تولید استان است که این امر یعنی حجم بالای تولیدات زراعی استان کردستان، در کنار کیفیت بالا و ارگانیک بودن این محصولات، قابلیت رقابتی بالایی را به محصولات استان ما می‌دهد.
عبدالملکی نیاز امروز کشور را تولید ثروت و به کارگیری آن در راه بهبود معیشت مردم دانست و گفت: ما در حال بررسی بازار کره جنوبی برای افزایش سطح تعاملاتمان با این کشور هستیم و در حوزه‌های سنگ‌های معدنی محصولات کشاورزی جذب توریست و غیره متمرکز شده‌ایم.
وی ادامه داد: بالغ بر ۲۵۰۰ نفر ایرانی و بیش از 150 نفر کردستانی در کره جنوبی مشغول به کار و زندگی هستند که اتاق سنندج علاقمند به شناسایی و برقراری ارتباط با این افراد است و در همین رابطه  اتاق سنندج آمادگی دارد در راستای تأمین نیروی کار متخصص در کره‌جنوبی، چه در حوزه‌ی دادن فراخوان و نظام‌مند کردن لیست واجدین شرایط و چه در حوزه آموزش نیروهای جوان و مستعد را به کره جنوبی بفرستد تا در آنجا من کار و فعالیت آموزش‌های تخصصی را هم ببینند و بعد از چند سال این افراد هر کدام به متخصصین حوزه‌های مختلف تبدیل شده‌اند.
رئیس اتاق بازرگانی سنندج ادامه داد: ما همچنین به دنبال ایجاد شراکت‌های استراتژیک با شرکت‌های کره‌ای هستیم تا بتوانیم به بهترین نحو از فرصت‌های موجود استفاده کنیم.
 عبدالملکی به دیدارهای متعدد با سفیر کره جنوبی در ایران اشاره کرد و گفت: کره‌ای‌ها هم تمایل دارند که سطح تبادلات و مراودات را با استان کردستان بالا ببرند لذا سفر امروز ما به کره جنوبی، بخشی از یک فرآیند طولانی‌مدت است و امیدوار و خوشبینیم که در آینده استان کردستان به شریکی مهم برای کره جنوبی تبدیل شود.
در پایان علی اکبر عبدالملکی به سایر پتانسیل‌های کردستان نظیر صنایع‌دستی فاخر، طبیعت بکر اورامانات و ثبت جهانی اورامان، برگزاری جشن نوروز در کردستان یعنی پایتخت جهانی این رویداد، جشن‌های مختلف برداشت محصولات نظیر انار و قابلیت بالای کردستان در جذب گردشگر اشاره کرد.
سپس سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری کره‌جنوبی بر اهمیت توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و کره تأکید کرد و گفت: ما هم در سفارت ایران در کره جنوبی نهایت تلاش و لابی‌گری خود را به کار خواهیم گرفت تا شرکت‌ها و استان‌های کره‌ای با شرکت‌ها و استان‌های کشورمان لینک شوند و محصولات، مواد و هرآنجه نیاز دارند از ایران تهیه کنند.

46

نظر شما