شناسهٔ خبر: 68487476 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

گوستاوو بلانکو، قاتق نان یا قاتل جان؟

خبر ورزشی

در ادامه سلسله مطالب «بیوگرافی بازیکنان حاضر در لیگ برتر» مطابق حروف الفبا و شماره پیراهن، به مهاجم آرژانتینی استقلال می‌رسیم که شماره ۱۹ را به تن می‌کند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

گوستاوو ازکیل بلانکو لسچوک معروف به «گوستاوو بلانکو» متولد ۵ نوامبر ۱۹۹۱ (۱۴ آبان ۱۳۷۰) در شهر لاس هراس استان مندوسا، آرژانتین که اصالتاً اوکراینی است.

استقلالی‌ها با آوردن گوستاوو بلانکو امیدوار بودند این مهاجم آرژانتینی مشکل خط حمله تیم‌شان را برطرف کند، اما در هر دو فصل حضور او در ایران، مشکلات و دردسر‌های بلانکو به مراتب بیشتر از تاثیرگزاری او بوده و بقول معروف بجای قاتق نان قاتل جان آبی‌ها شد!

فصل قبل که تا اواسط نیم فصل اول اصلا کارت بازی نداشت و تا پایان دور رفت طول کشید تا با تیم هماهنگ شود. این فصل هم که با بدن تراشیده و آماده خود را سروقت به تهران رساند، دوباره خرید‌های بی ملاحظه باعث عبور از قانون سقف هزینه شده و ۵ بازیکن را به اجبار از لیست کنار گذاشتند تا بلانکو بازی کند و البته استقلال باخت!

کنار گذاشتن مهرداد محمدی و منتظر محمد بخاطر صدور کارت بازی بلانکو کلی حاشیه برای استقلال درست کرد، اما تا پرواز تیم در اهواز نشست، اعلام شد جلو بازی او را گرفته اند و وقتی آرمین سهرابیان را هم قربانی بازی کردن این آرژانتینی کردند، دیگر بی فایده بود و او تمرکزی برای فوتبال نداشت... ت.

این مهاجم ۱۹۰ سانتی در شهریور ۱۴۰۲ با قراردادی ۲ ساله که سال اول ۸۵۰ هزار دلار بود و سال دوم توافقی، به استقلال تهران پیوست. گوستاوو بلانکو پیش از پیوستن به استقلال مورد توجه باشگاه پرسپولیس هم قرار گرفته بود، ولی پرسپولیس از پرداخت این مبلغ ناتوان بود.

گوستاوو یک برادر بنام ایوان دارد و معمولا پیراهن شماره ۹ را بر تن می‌کند. وقتی به استقلال آمد این شماره دراختیار مهدی مهدی پور بود و او به اجبار شماره ۱۹ را انتخاب کرد. او ازدواج نکرده و بیشتر ایام زندگیش را در اسپانیا گذرانده و منزلش هم آنجاست.

گوستاوو فوتبال خود را از دوران کودکی شروع کرد و سابقه بازی در تیم‌های ۳ قاره را دارد. او فوتبال حرفه‌ای خود را از دوران نوجوانی با بازی در آکادمی آرسنال ساراندی آرژانتین شروع کرد و سال ۲۰۱۱ در ۲۰ سالگی به تیم اصلی راه یافت و تا دسامبر ۲۰۱۳ تحت قرارداد با این تیم بود.

سال ۲۰۱۲ توسط مدیران آرسنال ساراندی جهت کسب تجربه بیشتر به مدت یک سال به تیم دیپورتیوو مرلو قرض داده شد. سال ۲۰۱۳ برگشت و فوریه ۲۰۱۴ در ۲۳ سالگی برای اولین بار به خارج از آرژانتین رفت و به تیم آنژی ماخاچ قلعه روسیه پیوست. همان تیمی که سعید عزت الهی را بعد‌ها خرید.

اما پس از یک نیم فصل، به دلیل نرسیدن فرصت بازی از این تیم جدا شد و به تیم الویداد کازابلانکا مراکش منتقل شد و تا سال ۲۰۱۵ در این تیم توپ زد. گوستاوو از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به ترتیب در تیم آسوریسکا سوئد، کارپاتی لویو و شاختار دونتسک اوکراین و درنهایت مالاگا اسپانیا بازی کرد.

سال ۲۰۱۹ در ۲۸ سالگی به تیم آنتالیا اسپور ترکیه پیوست و تا سال ۲۰۲۲ تحت قرارداد با این تیم ترکیه‌ای بود، اما انگار تنها برای درآمدزایی استخدام شده بود و مدام توسط سران تیم ترکیه‌ای به تیم‌هایی مثل رئال اویدو و ایبار اسپانیا قرض داده شد!

عملکرد خوب گوستاوو در تیم ایبار سبب شد تا سال ۲۰۲۲ مدیران این تیم وی را به صورت دائمی به خدمت بگیرند و این بازیکن تا سال ۲۰۲۳ عضو این باشگاه بود که با نظر مثبت جواد نکونام با قراردادی ۲ ساله به استقلال آمد. اینک دومین سال قرارداد او در لیگ برتر ماست.

گوستاوو که بطور مشخص شانسی برای حضور در تیم آلبی سلسته یا لاروخا ندارد، بار‌ها برای بازی در تیم ملی فوتبال اوکراین ابراز علاقه کرده، ولی تاکنون هیچ بازی رسمی در ردهٔ ملی نداشته و دعوت به هیچ تیم ملی نشده است.

بلانکو فصل قبل تا هفته آخر با ۶ گل بهترین گلزن استقلال بود، اما با دبل روز آخر مهرداد محمدی این عنوان را به او واگذار کرد و با استقلال به نایب قهرمانی رسید. تاکنون افتخار دیگری به نام گوستاوو بلانکو ثبت نشده است.

او بازیکنی بلند قد و فیزیکی با قدرت سرزنی بالا، مهارت در فضا سازی و توانایی تمام کنندگی است و البته یک بازیکن خشن که هرفصل کارت‌های زرد و قرمز زیادی می‌گیرد. این مهاجم آرژانتینی که تاکنون در طول دوران حرفه‌ای خود با مصدومیتی جدی روبه رو نشده، در دوران حرفه‌ای خود تا قبل حضور در ایران مجموعا ۴۳ بار با کارت زرد و ۳ بار کارت قرمز جریمه شده بود. او فصل قبل یک اخطار گرفت و این فصل هم در اولین بازی برای استقلال آن هم به عنوان ذخیره به محض ورود به میدان کارت زرد گرفت!

بلانکو علاقه زیادی به سفر، ساحل گردی، شنا، خوردن کباب و گذراندن اوقات فراغت با دوستانش دارد. یک بار رسانه‌ای از او با لقب کوسه یاد کرد که به نام خانوادگی و شهرت محلی این بازیکن مرتبط بود. این لقب در زمان حضور او در ایبار و مالاگا بیش از دیگر تیم‌ها عنوان شد و زمانی که شایعه رویت کوسه واقعی در سواحل مالاگا پخش شد، هواداران این تیم با گوستاوو به شوخی پرداختند.

نظر شما