شناسهٔ خبر: 68486915 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان مطرح کرد

ضرب الاجل برای تعیین تکلیف سیاه ترین رودخانه گیلان

طاهره رفعتی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان گفت: تا پایان هفته به پیمانکار فعلی تصفیه خانه شیرابه سراوان فرصت داده شده تا نتیجه آنالیز خروجی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شود.

صاحب‌خبر -

شهرام توانا در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ساماندهی پسماند و شیرابه سراوان بعد از ۴۰ سال در دستور کار قرار گرفته و روند خوبی دارد، اظهار کرد: با پیگیری استاندار گیلان در سال ۱۴۰۰ و ورود شهید رئیسی به این ابرچالش استان، بهسازی لندفیل سراوان را اجرایی کردیم و در این راستا بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کرد.

ضرب الاجل برای تعیین تکلیف سیاه ترین رودخانه گیلان

وی بهسازی لندفیل سراوان را موجب کنترل شیرابه دانست و افزود: اگر بهسازی انجام نمی گرفت امکان کنترل شیرابه ها وجود نداشت، اما اکنون اقدام به لوله گذاری و زهکشی فنی و مهندسی کردیم و کلیه شیرابه ها اعم از قدیمی و جدید و آب باران را در قالب دو حوضچه تجمیع  کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان با تاکید بر لزوم هدایت شیرابه ها به تصفیه خانه، بیان کرد: در سنوات گذشته یک شرکت دانش بنیان در قالب ثبت اختراع، تصفیه شیرابه سراوان را بر عهده گرفت، اما نتوانست به خروجی مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست برسد و لذا شاهد ایجاد مباحث حقوقی برای پیمانکار بودیم و نهایتا پیمانکار مذکور را به دلیل تاخیر در تحویل پروژه و عدم اجرای تعهد محکوم کردیم.

ضرب الاجل برای تعیین تکلیف سیاه ترین رودخانه گیلان

توانا با بیان اینکه پیمانکار باید به استاندارد مورد نظر زیست محیطی در فرایند تصفیه شیرابه برسد، ادامه داد: یکی از درخواست های پیمانکار، تغییر استاندارد خروجی از شرب به کشاورزی بود؛ نهایتا تصمیم گرفتیم که پیمانکار فعلی کار را به اتمام برساند. در حال حاضر شاهد انجام دو مرحله تصفیه بوده و منتظر پاسخ آنالیز سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

وی با اشاره به بازدید اخیر بازرس کل استان از تصفیه خانه شیرابه سراوان، خاطرنشان کرد: با دستور بازرس کل استان فرصت یک هفته ای به پیمانکار جهت اعلام نتیجه آنالیز خروجی، داده شده و لذا به زودی نسبت به تعیین تکلیف تصفیه خانه اقدام خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان با بیان اینکه شهرداری رشت از فرصت مذکور جهت انتشار اسناد مناقصه برای تعیین پیمانکار جدید استفاده کرده است، گفت: مناقصه برگزار و سه شرکت شناخته شده جهت تایید معرفی شدند و منتظر نتیجه تصفیه فعلی هستیم و در صورت عدم موفقیت، فعالیت پیمانکار دیگر را آغاز می کنیم.

وی ضمن قدردانی از صبر و تحمل اهالی کچا، جوکول بندان و سراوان، خاطرنشان کرد: ساخت تصفیه خانه در حال نهایی شدن است و همه مسئولان پای کار هستند؛ طی دو سال گذشته یک شاهکار در وضعیت لندفیل سراوان اتفاق افتاده و در دولت جدید نیز با اهتمام ویژه دنبال می شود.

ضرب الاجل برای تعیین تکلیف سیاه ترین رودخانه گیلان

توانا با بیان اینکه دفن ریجکت در سراوان تا ساخت زباله سوز ادامه دارد، متذکر شد: با توجه به حوضچه های احداث شده، دیگر شیرابه مستقیم وارد رودخانه نمی شود و پس از ته نشینی و کلرزنی، از بار آلودگی آن کاسته می شود، اما همچنان آلوده است و برای رسیدن به استانداردهای زیست محیطی باید تصفیه شود.

به گزارش ایسنا، در پی عدم شفافیت عملکرد مدیران در گذشته و سهل انگاری های مدیریتی در حوزه پسماند، شیرابه های ناشی از سالیان سال تل انبار و انباشت زباله در دفنگاه سراوان که اکنون به ارتفاع ۱۰۰ متر رسیده، وارد رودخانه‌های گوهررود و زرجوب شده و در نهایت به تالاب انزلی می ریزد و این رودخانه سیاه عفونی، در مسیر خود آسیب های زیادی را برای مردم و طبیعت گیلان در چهار دهه ایجاد کرده است.

انتهای پیام

نظر شما