شناسهٔ خبر: 68484909 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد دانشگاه اصفهان:

احزاب و نخبگان سیاسی به تداوم جریان «وفاق ملی» کمک کنند

اصفهان- ایرنا- دانشیار گروه علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: عبور از شرایط حاکم بر جامعه ایران از نظر داخلی و بین‌المللی نیازمند تداوم وفاق ملی است و احزاب و نخبگان سیاسی باید دولت چهاردهم را در این زمینه یاری کنند.

صاحب‌خبر -

حسین مسعودنیا روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چینش کابینه و رای اعتماد مجلس به همه وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم نشان می‌دهد که تا این مرحله وفاق نسبی در سطح حاکمیت حاصل شده است.
وی اضافه کرد: این مساله به گونه ای است که اکنون ضمن حفظ جایگاه قانونی قوه مجریه و مقننه، رییس دولت و نمایندگان مجلس باوجود تعلق به پایگاه‌های سیاسی متفاوت با تقلیل سطح رقابت سیاسی به یک وفاق نسبی دست یافته‌اند، همچنین رییس‌جمهور در چینش کابینه وزیرانی را انتخاب کرد که مجلس حساسیت کمتری به آنها داشته باشد و نمایندگان نیز با رای اعتماد به آنها همراهی خود را با وی اعلام کردند.
مسعودنیا با بیان اینکه اکنون باید به راهکارهای حفظ و تداوم این وفاق نسبی پرداخته شود، گفت: منظور از وفاق به‌معنی یکدستی بلوک حاکمیت و عدم اختلاف‌نظر میان نخبگان سیاسی نیست بلکه در این مرحله نیازمند حفظ جایگاه قانونی هر نهاد و کاهش سطح رقابت میان نخبگان سیاسی با اولویت قرار دادن منافع ملی به‌منظور اخذ تصمیم‌ها و سیاستگذاری‌های نتیجه‌بخش هستیم.
استاد دانشگاه اصفهان افزود: پیش نیاز تداوم وفاق مورد نظر این است که جناح‌ها و گروه‌های سیاسی، جابه‌جایی نخبگان را در سطح حاکمیت به‌عنوان یک واقعیت بپذیرند بدین‌معنی که اکثریت، حقوق اقلیت را رعایت و اقلیت هم به پیروزی اکثریت باور داشته باشند.
مسعودنیا با بیان اینکه گروه‌های سیاسی کشور باید حیات خود را در بقای رقیب بدانند و از تفکر خالص‌سازی و یکدست‌سازی پرهیز کنند، تصریح کرد: با گذشت نزدیک به پنج دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان میان کنشگران سیاسی اختلاف سلیقه در مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و سیاست خارجی وجود دارد و این مساله طبیعی و به‌دلیل درک متفاوت آنها از تحولات جهانی است اما مهم قبول این واقعیت است که تصمیم‌گیران، اولویت را منافع ملی و نه جناحی، قومی و محلی قرار دهند.
این کارشناس سیاسی گفت: یکی از ویژگی‌های حکمرانی خوب، حاکم شدن منطق گفت‌وگو در جامعه میان دولت و کنشگران سیاسی و از سوی دیگر میان خود کنشگران و نخبگان است.
مسعودنیا به نقش رییسان قوا در کاهش تنش و بسترسازی برای شکل‌گیری وفاق نیز اشاره و بیان کرد: آنها می‌توانند با حفظ جایگاه قانونی هر قوه از طریق رایزنی و دیپلماسیِ پنهان، بستر را برای وفاق فراهم کنند.

وی تاکید کرد: شایسته‌سالاری می‌تواند به کاهش سطح تنش و شکل‌گیری وفاق میان نخبگان سیاسی کمک کند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: تداوم و نهادینه شدن وفاق نسبی حاصل شده در گرو هوشیاری نخبگان سیاسی و هم‌افزایی آنها برای اشاعه این رویکرد است.

به گزارش ایرنا، ۳۱ مرداد سالجاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سوابق، صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی، به همه ۱۹ وزیر کابینه دولت چهاردهم رای اعتماد دادند.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند همسویی مجلس در رای اعتماد به وزیران پیشنهادی، آغاز تحقق بخشی از شعار پزشکیان مبنی بر «وفاق ملی» است که پایایی و تداوم اهمیت دوچندان دارد.

نظر شما