شناسهٔ خبر: 68482111 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آمریکا هواپیمای مادورو را توقیف کرد

همایون برخور

طبق گزارش شبکه خبری آمریکایی، این کشور هواپیمای رئیس جمهور ونزوئلا را توقیف و به فلوریدا منتقل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شبکه خبری «سی ان ان» در خبری اختصاصی، شامگاه دوشنبه گزارش کرد که آمریکا پس از طرح ادعای این که خرید هواپیمای «نیکولاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا نقض کننده تحریم‌های آمریکا بوده است، این هواپیما را توقیف کرده است. به گفته دو مقام آمریکایی، ایالات متحده این هواپیما را روز دوشنبه به فلوریدا پرواز داد.

این تازه‌ترین تحول در روابط سرد بین واشنگتن و کاراکاس است و توقیف این هواپیما در جمهوری دومینیکن نشان دهنده تشدید تنش بین دو کشور است. از طرفی ایالات متحده به تحقیق در مورد آنچه به عنوان اقدامات فاسد توسط دولت ونزوئلا می‌داند ادامه خواهد داد.

این هواپیما توسط مقامات به عنوان هواپیمای ونزوئلایی معادل ایر فورس وان توصیف شده است و در بازدیدهای قبلی مادورو در سراسر جهان از آن استفاده شده است.

یکی از مقامات آمریکایی به سی ان ان گفت: «توقیف این هواپیما، پیام مهمی به ونزوئلا می‌فرستد. توقیف هواپیمای رئیس دولت خارجی برای مسائل جنایی غیرمعمول است. ما در اینجا پیام روشنی را ارسال می کنیم که هیچ کس بالاتر از قانون نیست، هیچ کس فراتر از محدوده تحریم های ایالات متحده نیست.»

سی ان ان برای اظهار نظر با دولت ونزوئلا، وزارت امنیت داخلی، وزارت دادگستری و وزارت خارجه آمریکا تماس گرفته است اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

طبق گزارش این شبکه خبری، وضعیت داخلی ونزوئلا پیامدهایی بر سیاست ایالات متحده داشته است. «میلیون‌ها نفر از کشور فرار کرده و بسیاری از آنها مهاجرت به مرز ایالات متحده و مکزیک را انتخاب کرده‌اند.»

سال‌هاست که مقامات آمریکایی به دنبال مختل کردن جریان میلیاردها دلار به کاراکاس بوده‌اند. تحقیقات امنیت داخلی آمریکا ده‌ها وسیله نقلیه لوکس، در کنار سایر دارایی‌ها را که به سمت ونزوئلا می‌رفتند را در اقدامی غیرقانونی توقیف کرده است.

هواپیمای توقیف شده مادورو، یک فروند داسو فالکون ۹۰۰ با ارزشی ۱۳ میلیون دلاری است.

به گفته یکی از مقامات آمریکایی، مقامات ایالات متحده از نزدیک با جمهوری دومینیکن که ونزوئلا را از توقیف مطلع کرد، همکاری کردند.

ایالات متحده اخیراً دولت ونزوئلا را تحت فشار قرار داده است تا «فورا» اطلاعات مشخصی را در مورد انتخابات ریاست جمهوری خود منتشر کند و دلیل آن نگرانی در مورد اعتبار پیروزی مادورو، رهبر قدرتمند این کشور است.

اما، هفته گذشته، دیوان عالی ونزوئلا پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته میلادی را تایید کرد و گفت، نتایج رای‌گیری که آنلاین منتشر شد نشان می‌دهد که شکست او در انتخابات جعلی است، با این حال، همانطور که سی ان ان گزارش کرد، همچنان آمریکا و ۱۰ کشور دیگر آمریکای لاتین این حکم را رد کرده‌اند.

این حکم با حضور مقام‌های ارشد و دیپلمات‌های خارجی در واکنش به درخواستی از سوی مادورو برای بررسی آرای کلی بود که نشان می‌دهد او با بیش از یک میلیون رای بیشتر پیروز انتخابات شده است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اما ائتلاف اپوزیسیون، مادورو را به تلاش برای تقلب در انتخابات متهم کرده است.

اوراق رسمی رای گیری که توسط هر ماشین رای گیری منتشر شده است، کدی دارد که تاییدیه نتایج را برای همه آسان می‌کند و تقلب یا استفاده مجدد از آن غیرممکن است.

آرژانتین، کاستاریکا، شیلی، اکوادور، گوآتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن، اورگوئه و ایالات متحده در بیانیه‌ای مشترک خواستار بررسی «بی طرفانه و مستقل» آرای انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شدند.

آنها همچنین نگرانی جدی خود را بابت نقض گسترده حقوق بشر در جریان اعتراضات در ونزوئلا اعلام کردند.

در آن دوران واشنگتن نیز با محکوم کردن حکم دیوان عالی ونزوئلا مدعی شد که این حکم فاقد تمامی اعتبارات لازم است و سخنگوی وزارت خارجه نیز به خبرنگاران گفت: «تلاش‌های مداوم براری تایید این تقلب تنها بحران موجود در ونزوئلا را تشدید می‌کند.»

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به خبرنگاران گفت، کشورهای عضو بدون نتایج معتبر، پیروزی مجدد مادورو را به رسمیت نمی‌شناسند.

برزیل و کلمبیا نیز از پذیرش پیروزی مادورو امتناع کرده‌اند.

از طرفی، اوایل سال جاری، آمریکا به بهانه عدم رعایت شدن «انتخابات فراگیر و رقابتی» در ونزوئلا، تحریم‌های خود علیه صنایع نفت و گاز ونزوئلا را بازگرداند.

انتهای پیام

نظر شما