شناسهٔ خبر: 68482039 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ایستگاه بزرگ پذیرایی از زائران پیاده در مجموعه ورزشی امام رضا(ع) برپا شده است/ بساط خدمت برای زائران حضرت(ع)

بیش از ۶۰۰ خادم و عاشق اهل ‌بیت(ع) کنار هم قرار گرفته‌اند تا مجموعه ورزشی امام رضا(ع) را آماده استقبال از زائران پیاده کنند.

صاحب‌خبر -

با پاهای خسته اما استوار، قدم ‌قدم کیلومترها را طی کرده‌اند و نزدیک شده‌اند، اما پیش از رسیدن، عاشقان خدمت در انتظار عاشقان زیارت هستند. همه چیز مهیای یک استقبال شایسته است. استقبال از زائرانی که هر کدام قطره‌ای از دریای عشق به امام هشتم شیعیان هستند و حالا در ایام شهادت حضرتش سوگوار و عزادار خود را به آستان رحمتش رسانده‌اند و هر چند چشم انتظار پاسداشت و تقدیر نیستند اما خادمان بارگاه منور خدمت به آنان را وظیفه خود دانسته و تمام قد در انتظار خدمت ایستاده‌اند. خادمان بارگاه منور رضوی در مجموعه ورزشی امام رضا(ع) به انتظار میهمانان خود نشسته‌اند و تدارک پذیرایی، جای خواب و... را دیده‌اند تا زائران پیاده آقا را پذیرا شوند.

مجموعه ورزشی امام رضا(ع) در چند روز آخر ماه صفر با گرد هم آمدن افراد مختلف از سراسر کشور آماده پذیرایی شده است.‌ در رقم خوردن این حال و هوای معنوی آدم‌های مختلفی سهیم هستند تا شرایط را برای زائران حضرت فراهم کنند.

خدمت برای آرامش زائران

زائران پیاده‌ای که صدها کیلومتر را به عشق امام رضا(ع) طی کرده‌اند، به محض ورود به مشهد مقدس، مقصدشان مشخص است. همه چیز برنامه‌ریزی شده تا در شهر مشهد، آرامش سهم این زائران باشد. در این میان بیش از ۶۰۰ خادم و عاشق اهل ‌بیت(ع) کنار هم قرار گرفته‌اند تا مجموعه ورزشی امام رضا(ع) را آماده استقبال از زائران پیاده کنند. مسئول برپایی ایستگاه خدمات زائر مجموعه ورزشی امام رضا(ع) می‌گوید: این مجموعه امسال در اختیار دربانان حرم مطهر رضوی است و تعدادی از خادمان بخش صندلی چرخدار هم در این فضا همکاری دارند.

جواد قاسمیان که ۱۶ سال خادم بارگاه منور رضوی است در این چند سال اخیر در فضای‌ خدمتی متفاوتی به احوال زائران دهه آخر صفر رسیدگی می‌کند. او تعریف می‌کند: خدا را شاکریم که در این فضا هم فرصت خدمت به ما رسید. این از لطف حضرت است. این زائران‌ عزیز پس از چند صد کیلومتر پیاده‌روی به مشهد می‌رسند و نیازهای مختلفی دارند که ما همه آن‌ها را در مجموعه ورزشی امام رضا(ع) تدارک دیده‌ایم.

موکبی به وسعت ایران

پذیرایی و اسکان دو خدمت اصلی است که زائران پیاده در مجموعه امام رضا(ع) از آن بهره‌مند خواهند شد، به گفته قاسمیان ۹ سالن بزرگ برای اسکان زائران تدارک دیده شده است. او توضیح می‌دهد: هفت سالن با مجموع ظرفیت اسکان ۴هزار نفر در اختیار بانوان خواهد بود و دو سالن هم با مجموع ظرفیت ۲ هزار نفری برای حضور آقایان تدارک دیده شده است. همچنین دو سالن هم برای‌ توزیع وعده‌های غذایی مهیا شده که سه وعده در روز به روی زائران‌ باز می‌شود.

ایستگاه خدمات زائر مجموعه ورزشی امام رضا(ع) از ظهر یکشنبه پذیرای زائران‌ پیاده است و این خدمت تا پایان روز چهارشنبه ادامه دارد. علاوه بر خادمان دربان‌ و بخش صندلی چرخدار، ارادتمندانی هم از سایر شهرها پای کار این‌ مجموعه بزرگ هستند. گروهی از تهران کار آشپزی را به عهده گرفته‌اند و گروهی ۲۰نفره از تهران هم کار پخت نان را عهده‌دار شده‌اند.

قاسمیان توضیح می‌دهد: در مجموع ۶۰۰ نفر امور مربوط به میهمانان را پیش می‌برند که به صورت روزانه حدود ۴۰۰ نفر ثابت در مجموعه هستند.

توزیع روزانه ۱۸ هزار وعده غذایی

زائرانی که در مجموعه ورزشی امام رضا(ع) اسکان داده می‌شوند به صورت کامل از میان زائران‌ پیاده هستند، این افراد که حدود ۶ هزار نفر هستند در سالن‌های فرش شده اسکان‌ داده می‌شوند و به گفته قاسمیان با توجه به رعایت نکات بهداشتی از این افراد خواسته شده تا پتو و بالش با خود داشته باشند.

خادم کشیک چهارم دربانان درباره خدمات به زائران‌ می‌گوید: نکته‌ای که وجود دارد این است که تمام امکانات نیازسنجی و فراهم شده است، ما علاوه بر بخش تغذیه و اسکان، تدارک حضور کادر درمان را هم‌ دیده‌ایم و همچنین سرویس بهداشتی، حمام و پارکینگ گروه پشتیبانی هم به اندازه کافی در مجموعه در نظر گرفته شده است.

جواد قاسمیان درباره توزیع وعده‌های غذایی نیز توضیح می‌دهد: ما هر روز در سه وعده صبحانه، ناهار و شام پذیرای میهمانان گرامی هستیم، به این ترتیب که‌ روزانه ۱۸ هزار وعده غذایی توزیع می‌شود. علاوه بر این، پذیرایی‌ میان‌وعده مانند آبمیوه، کیک و... نیز تدارک دیده شده است.

قاسمیان‌ ادامه می‌دهد: در داخل مجموعه حسینیه‌ای هم برای زائران گرامی تدارک دیده شده که ما در طول این چند روز نماز جماعت و مراسم فرهنگی و مذهبی برگزار خواهیم کردیم تا زائران از این فرصت بهره‌ کافی را ببرند.

خیران‌ همپای خادمان

در شکل‌گیری این ایستگاه بزرگ پذیرایی از زائران حضرت رضا(ع) باز هم‌ مردم‌ و گروه‌های مردمی حرف نخست را می‌زنند. برخی با توان جسمی و برخی هم با بنیه‌ مالی خود گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند. قاسمیان توضیح می‌دهد: باید تشکر کنیم از مدیریت مجموعه ورزشی امام رضا(ع) که این فضا را در اختیار ما قرار دادند. از بحث فضا که بگذریم‌ بخش عمده کار به همت خادمان و خیران‌ پیش رفته تا بتوانیم‌ میزبانان خوبی برای میهمانان آقا باشیم.

قاسمیان‌ ادامه می‌دهد: مجموعه آستان قدس اهدای فرش و اقلامی مانند آبمیوه و آب ‌معدنی را تقبل کرده و بقیه کار را به دوش دوستان و خیران گذاشته‌ایم که ما را در این مسیر واقعاً یاری کرده‌اند.

اتوبوس‌ها در خدمت زائران

مدیریت اجرایی ایستگاه خدمات زائر مجموعه ورزشی امام رضا(ع) به عهده مهدی خجسته ‌رحیمی است. هماهنگی امور و نظارت بر فعالیت‌ها از سوی او انجام‌ می‌گیرد. خجسته ‌رحیمی در خصوص تدارک ویژه این مجموعه می‌گوید: امسال بیش از ۱۲۰ هزار زائر پیاده از محورهای مختلف عازم مشهدالرضا(ع) شده‌اند که ۶هزار نفر در مجموعه امام رضا(ع) اسکان و پذیرایی می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: میهمانان‌ ما در قالب ۳۰کاروان از دو استان خراسان رضوی و سیستان‌ و ‌بلوچستان و از ۱۰ شهرستان به مشهد آمده‌اند. پیش‌بینی حضور آن‌ها از چند هفته پیش آغاز شده است. برای تمام اعضا کارت صادر شده و بر این اساس در مجموعه پذیرفته می‌شوند. هدف از ارائه کارت و پذیرش منظم در مجموعه، تأمین‌ امینت خود زائران‌ و برنامه‌ریزی درست است.

به گفته مهدی خجسته ‌رحیمی علاوه بر توزیع بیش از ۵۴ هزار وعده غذا و خدمات رفاهی داخل مجموعه، هماهنگی لازم‌ با سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد انجام گرفته تا زائران با اتوبوس‌های ویژه به حرم مطهر رضوی تردد داشته باشند.

از پزشک تا ماساژور در خدمت زائران

با توجه به مسافت زیاد پیاده‌روی و دوره حضور زائران در مجموعه امام رضا(ع) برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای خدمات درمانی انجام شده است. مسئول درمان مجموعه می‌گوید: توفیقی حاصل شد تا تعدادی از کادر درمان خادم در حرم‌ مطهر و بخش‌ عمومی را برای این‌ روزها دور هم ‌جمع کنیم تا اگر خدایی نکرده کسالتی برای زائران ‌آقا به وجود آمد، با کمترین چالشی در خدمت آن‌ها باشیم.

غلامحسین عامل می‌گوید: از ابتدای ورود زائران گرامی به مجموعه، کادر درمان با حضور در سالن‌ها وضعیت کلی را رصد می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: حدود ۶۰ نفر کادر درمان در این بازه زمانی حدوداً ۷۲ساعته به امور زائران‌ رسیدگی می‌کنند. این افراد شامل پزشک عمومی، ماما، پرستار آقا و خانم و ماساژور هستند.

عامل درباره تدارکات ویژه کادر درمان در مجموعه می‌گوید: هماهنگی لازم‌ دیده شده و داروهایی هم برای مجموعه تهیه شده تا به وقت نیاز استفاده شود. علاوه بر این در موارد ضروری آمبولانس هم در اختیار ماست که‌ ان‌شاءالله زائران هیچ کم و کاستی نداشته باشند.

نظر شما