شناسهٔ خبر: 68480139 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شکوهِ مرال‌های مازندران در فصلِ گاوبانگی +فیلم

نوشهر- ایرنا- حامد تیزرویان عکاس حیات وحش و فعال محیط زیستی فیلم کوتاهی از حضور مرال‌ها در قلمروشان در البرز مرکزی منتشر کرده و خواستار آن شده که مردم و دوست‌داران محیط زیست فصل گاوبانکی به محیط‌بانان کمک کنند و ملاحظات این دوره را مدِ نظر قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حامد تیزرویان عکاس حیاتِ وحش و فعال محیط زیستی در تازه‌ترین ثبت تصویر خود با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی‌اش، حضور سرخوشانه مرال‌ها در بخش‌هایی از البرز مرکزی شمالی را به تصویر کشیده و گفته"امیدوارم آنهایی که این عظمت را دوست‌ دارند در ایام پیش روی گاوبانگی به محیط‌بانان کمک کنند."

شهریور سرآغاز نعره مستانه مرال‌ها به عنوان سلاطین با شکوه جنگل هیرکانی است که برای یافتن جفت مناسب بانگ سرخوشانه سر می‌دهند اما گاهی به جای شنیدن جواب عاشقانه یک مرال ماده، بهره‌ای جز گلوله شکارچیان نمی‌برند در این پیوند چادرهای گاوبانگی برای حفاظت از این گونه های جانوری از سوی محیط زیست در طبیعت استان برپا شده است.

شکوهِ مرال‌های مازندران در فصلِ گاوبانگی +فیلم

مرال‌ها جمعیت به شدت نگران کننده‌ای دارند و به‌دلیل شکار بی‌رویه، روز به روز از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود و یکی از زمان‌هایی که فرصت تعرض به این گونه را در اختیار شکارچیان قرار می‌دهد، فصل گاو بانگی یا به زبان محلی‌ها «ورزاچمر» است.

گاو بانگی فعالیت پر سر و صدای گوزن نر همزمان با فصل جفت گیری برای تعیین قلمرو است که در آن گوزن نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها می رود و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی، گوزن های ماده را به حضور در محدوده قلمرو خود فرا می‌خواند.

در فصل گاوبانگی اگر گوزن نر صدای همجنس نر دیگری را در قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صدا حرکت می کند تا گوزن مهاجم را از قلمرو خود خارج کند.

همچنین در فصل گاوبانگی، گوزن های نر جوان که موفق به تعیین قلمرو نشده اند از قلمرو نرهای بزرگ تر رانده شده و به حاشیه مناطق جنگلی پناه آورده و به آسانی در تیررس شکارچیان گرفتار می شوند.

علاوه بر آن، گوزن ها در فصل جفتگیری به دلیل ترشح هورمون از هوشیاری و تمرکز بالایی در شناسایی و فرار از دام شکارچیان برخوردار نبوده و به آسانی طعمه صیادان می شوند.

به دلیل آسیب پذیر شدن گوزن ها در فصل گاوبانگی، محیط بانان زیستگاههای مرال در مناطق جنگلی گلستان اقدام به برپایی پست های موقت گاوبانگی به وسیله چادر در نقاط حساس کرده و حفاظت از گوزن ها را تشدید می کنند و این در حالیست که در سایر ایام سال، شکار مرال به دلیل پوشش انبوه زیستگاه های جنگلی و هشیاری گوزن ها با مشقت بیشتری همراه است.

چادرهای گاوبانگی در ۲ نقطه بنا می شوند، تعدادی در راس ارتفاعات و پرتگاه‌های مسلط به پهنه‌های جنگلی مستقر می شوند که از آن بیشتر برای سرشماری و ثبت صدای مرال و شمارش این گونه استفاده می شود به طوریکه محیط بانان با ثبت صدای مرال و نقاطی که صدا از آن مناطق به گوش می رسد برآوردی حدودی از جمعیت مرال ها به دست می آورند و اگر احیانا صدای تیری به گوش برسد به سایر محیط بانان اطلاع می دهند.

نظر شما