شناسهٔ خبر: 68479046 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شهر کرامت در سوگ پیامبر (ص) اسلام+ فیلم

شهر قم در سالروز وفات پیامبر اسلام (ص) و نوه بزرگوار ایشان حضرت امام حسن (ع) غرق در سوگ و ماتم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سالروز رحلت پیامبر اسلام (ص) و نوه بزرگوار ایشان حضرت امام حسن (ع) در شهر بانوی کرامت، روز برپایی دسته عزاداری و برپایی مراسم‌های مختلف عزا در نقاط مختلف شهر است.

شهر قم صبح روز وفات پیامبر اسلام (ص) را با تشییع پیکر دو شهید مدافع حرم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) آغاز کرد. این دو شهید مدافع حرم در گلزار شهدای آرامستان بهشت معصومه (س) قم پس از برگزاری مراسم وداع آرام گرفتند.

شهر کرامت در سوگ پیامبر (ص) اسلام+ فیلم

برپایی مراسم در حرم مطهر بانوی کرامت و حضور خیل عظیم مردم قم و زائران کریمه اهل بیت (س) از شب گذشته آغاز شده و جای جای حرم بانوی کرامت نشانه‌های عزا و پرچم سیاه دیده می‌شود.

دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی هم در دیار بانوی کریمان رهسپار خیابان‌های این دیار شده‌اند و با حزن و اندوه بر سر و سینه می‌زنند.

عزاداری نیروهای مسلح قم در حرم مطهر بانوی کرامت از دیگر برنامه‌های سالروز وفات پیامبر گرامی اسلام بود که با حضور پرشور این نیروها در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد. همچنین دسته عزاداری نیروهای مسلح از دفتر مقام معظم رهبری در خیابان شهدا در قم آغاز شده و به حرم مطهر ختم شد.

برپایی دسته‌های عزاداری و روضه‌های خانگی از رسوم دیرینه مردم قم در ایام پایانی ماه صفر است که در روزهای جاری ادامه دارد.

محله‌هایی مانند لب چال، باغ پنبه، درخت پیر، چهل اختران، شاه حمزه، شاه خراسان و … این روزها میزان عزاداران اهل بیت عترت و طهارت هستند که برپایی مراسم عزا در خانه‌های تاریخی این محلات جلوه و شکوه ویژه‌ای دارد.

شهر کرامت در سوگ پیامبر (ص) اسلام+ فیلم

همچنین پیاده روی عزاداران به مناسبت رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) از حرم مطهر به سمت مسجد مقدس جمکران و در مسیر بلوار معنوی پیامبر اعظم در جریان است که به جزئی از رسوم عزاداری در شهر قم تبدیل شده و مورد استقبال زائران نیز قرار گرفته است.

سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم هم در این مراسم با در اختیار داشتن تمام ناوگان خود به مراسم‌های ایام پایانی ماه صفر خدمت رسانی می‌کند.

مناطق هشتگانه شهرداری قم نیز با ترمیم و تقویت سیاه پوشانی و نصب بیرق‌های عزاداری خود را در برپایی این مراسم بزرگ معنوی سهیم کرده‌اند. همچنین نیروهای خدماتی در اطراف ایستگاه‌های صلواتی به تقویت نظافت شهری و جمع‌آوری زباله مشغول هستند.

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم نیز اکیپ‌های ایمنی شهری را در نزدیکی مراکز تجمع به ویژه حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران مستقر کرده تا در صورت لزوم در اسرع وقت به یاری عزاداران بشتابد.

پرچم عزا بر سر در و گنبد مساجد شهر قم خودنمایی می‌کند و دیگ‌های بزرگ نذری در کوچه پس کوچه‌های شهر نشان از عشق دیرینه این مردم به خاندان عترت و کرامت دارد.

نظر شما