علیرضا نصیری برازنده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به سایر عملیات های حمل و نقل ریلی انجام شده توسط راه آهن منطقه هرمزگان برای نخستین بار طی ۲ سال گذشته، افزود: بارگیری ترانزیتی ریلی به بندر امیرآباد، تخلیه ترانزیتی کود پتاس در بندر شهید رجایی، تخلیه ترانزیتی مواد نفتا در بندر شهید رجایی و تخلیه کانتینرهای ترانزیتی روسیه به عربستان از جمله پنج عملیات ریلی بوده اند که برای نخستین بار طی ۲ سال گذشته توسط راه آهن منطقه هرمزگان انجام شده است.
وی با اشاره به پروژه های انجام شده در حوزه افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه راه آهن منطقه هرمزگان بیان کرد: نصب سه کانکس و چراغهای مربوطه و بوبینها در بالک فین به سمت اضطراری ۶، عالئمی نمودن سوزنهای یال شرقی ایستگاه مبادله معدن گل گهر و اتصال آن به ایستگاه گل گهر، اتصال خط فرعی شرکت ذوب مس خاتون به ایستگاه میمند جهت افزایش تخلیه و بارگیری و افزایش ظرفیت بارگیری با اتمام پروژه عالم ایستگاه و معدن گل گهر از جمله این پروژه ها طی ۲ سال گذشته بوده است.
مدیرکل راه آهن استان هرمزگان تصریح کرد: اتصال مستقیم بلاک گل گهر – قره تپه به ایستگاه مبادله گل گهر که شامل نصب چهار دستگاه سوزن در بلاک اصلی و احداث ۲۹ خط به طول ۷۲ کیلومتر بوده، برچیدن تقلیل سرعت های بلند مدت در طی سال های اخیر و بالا بردن راندمان بهره وری و افزایش سرعت سیر که این نیز شامل ارتقاع تقلیل سرعت تزرج با تعویض بیش از ۶ هزار قطعه تراورس و برچیدن تقلیل سرعت های ناشی از خرابی تراورس تیپ کا با تعویض پنج هزار قطعه تراورس بوده است.
وی به اصلاح و جانمایی سوزن ها اشاره کرد و گفت: در این عملیات نیز ارتقاع سوزن های ۶۱ و ۳۷ ایستگاه سیرجان از شعاع ۱۹۰ به ۳۰۰، اصلاح سوزن های ورودی سایت فولاد مبارکه واقع در بلاک انشعاب – مانوری، اصلاح جانمایی سوزن های ۱۰ و ۱۶ ایستگاه سیرجان، نصب سوزن خط کور و سینی دوار(درزین) در ایستگاه اضطراری ۲ و اتصال سایت باختر بار به شبکه ریلی با طول هزار و ۱۶۰ متر واقع در اسکله شهید رجایی انجام شده است.
نصیری برازنده از دیگر اقدامات در حوزه افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه را، اتصال محوطه باختر به شبکه ریلی جهت افزایش تخلیه و بارگیری، بهسازی سیستم علائم الکتریکی و نصب محورشمار مهارانی در ایستگاه اضطراری ۲، یک هزار و ۷۰۰ جوش درز ریل به وسیله ماشین جوش محور بافق – بندرعباس، تهیه و نصب جک ۱۶۰ تنی تعمیر واگن در ایستگاه گلگهر دانست.
نصیری با اشاره به پروژه ها در حوزه خدمات ساختمانی و ایستگاهی راه آهن منطقه هرمزگان، افزود: بهسازی ساختمان جانبی ایستگاه بندرعباس، تکمیل دیوار کشی ساختمان ستاد پلیس هرمزگان، بازسازی خوابگاه تزرج و تامین برق انبار سوخت جدیدالحداث ایستگاه راه آهن سیرجان از جمله این پروژه طی ۲ سال گشذته بوده است.
وی اضافه کرد: ساماندهی و فاز اول تکمیلی محوطه ایستگاه بندرعباس، بازسازی خوابگاه سیرجان، تعمیرات اساسی منازل شهرک بندرعباس، تهیه نصب و راه اندازی پکیج های سرمایشی و گرمایشی ایستگاه مسافری بندرعباس با اعتبار ۹۱ میلیارد ریال، راه اندازی مرکز کنترل ترافیک راه آهن منطقه هرمزگان و آماده سازی و بهره برداری از فضای روبه روی سالن مسافری و میدان راه آهن بندرعباس از دیگر پروژه های انجام شده در حوزه خدمات ساختمانی و ایستگاهی راه آهن منطقه هرمزگان طی ۲ سال گذشته بوده است.
خطوط ریلی استان هرمزگان با امکان دسترسی همسایگان شمالی و کشورهای حوزه آسیای میانه به آبهای خلیج فارس از مسیر راه آهن بافق- بندرعباس، فرصت طلایی برای حمل بارهای ترانزیتی از مسیر هرمزگان را از طریق اتصال قطب های مهم معدنی کشور همچون سنگ آهن گل گهر سیرجان، چغارت بافق و چادرملو و مراکز مهم صنعتی مانند ذوب آهن اصفهان و صنایع فولاد هرمزگان و پالایشگاه نفت بندرعباس و بندر شهیدرجایی به عنوان یکی از ۲ بندر بزرگ جنوبی ایران به شبکه ریلی کشور فراهم می کند.
فرصت های سرمایهگذاری در طرحهای مختلف شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در محورهای مختلف شامل توسعه زیرساختهای ایستگاهی و امکانات رفاهی مسافرین، توسعه راه آهن برقی، توسعه راه آهن سریع السیر، احداث خطوط جدید و دوخطه کردن مسیرهای گلوگاهی، توسعه خطوط فرعی، توسعه تجهیزات و سیستم ماشین آلات ریلی، توسعه سیستمهای ارتباطات و IT، توسعه ناوگان حمل بار و مسافر و ناوگان کشش، توسعه قطارهای حومه ای، احداث پایانه های حمل ونقل ترکیبی و توسعه زیرساخت های آموزشی و مدیریتی قابل بهرهبرداری توسط سرمایهگذاران است.
نظر شما