شناسهٔ خبر: 68477627 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

«استعمارزدایی» از نشر شیرازه منتشر شد؛

تاریخ دویست‌ساله استعمارزدایی در جهان

کتاب «استعمارزدایی» با عنوان فرعی «یک تاریخ مختصر» از سوی انتشارات شیرازه راهی بازار کتاب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «استعمارزدایی» با عنوان فرعی «یک تاریخ مختصر» تالیف یان سی.یانسن، یوگن اُسترهمل و ترجمه محمدرضا فدایی از سوی انتشارات شیرازه راهی بازار کتاب شد.

استعمارزدایی واژه فنی و نسبتاً بی‌روحی است برای اشاره به یکی از پُرالتهاب‌ترین فرآیندهای تاریخ مدرن؛ فرایندی که به سقوط امپراطوری‌ها همچون قالب سیاسی نظم جهانی انجامید و همچنین به فسخ سلسله‌مراتب نژادی همچون دیدگاه سیاسی مرسوم و بنیادین آن نظم.

کتاب حاضر سعی و تلاشی است برای درک تاریخ دویست‌ساله استعمارزدایی در جهان از طریق پاسخ به پرسش‌هایی در چهار حوزه مشخص که عبارتند از ۱- کندوکاو در ویژگی‌های عصر استعمار، ۲- وضعیت کشورهای استعمارگر در ارتباط با مستعمرات، ۳- مسیر فرآیند استعمارزدایی و ۴- پیامدهای کوتاه‌و میان‌مدّت استعمارزدایی.

هنگام پاسخ به این پرسش‌ها طی ادوار مختلف استعمارزدایی الگوهای یکسان در مورد این فرآیند و تبعاتش کشف می‌شوند و همچنین تفاوت‌هایی که الزام توجه به هر یک از موارد مشخص را ایجاب می‌کنند. مهم‌ترین وجه مشترک تمامی فرآیندهای استعمارزدایی بدون هیچ تردیدی الزام اساسی ایجاد یک دولت-ملت بود و برای درک تفاوت‌ها، باید به دیدگاه یا ایدئولوژی رهبران استقلال و همچنین به شرایط جهانی هنگام مبارزات برای کسب استقلال رجوع کرد. یادآوری کنیم که علی‌رغم ناتوانی فرآیند استعمارزدایی در صورت‌بندی جهانی برابرتر از پیش و بنیانگذاری نظام‌هایی دموکراتیک، روند طولانی استعمارزدایی تأثیر ژرف بر اندیشه سیاسی معاصر گذاشت و بسیاری از مسلمات دیرینه را زیر سؤال برد و هنوز هم می‌برد.

کتاب «استعمارزدایی» یک تاریخ مختصر تالیف یان سی.یانسن، یوگن اُسترهمل و ترجمه محمدرضا فدایی با ۲۰۱ صفحه و بهای ۲۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات شیرازه راهی بازار کتاب شد.

نظر شما