شناسهٔ خبر: 68476385 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوگواری مردم قم درسالروز رحلت نبی اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)

قم - ایرنا- قم در سالروز رحلت رسول اکرم حضرت محمدبن عبدالله (ص) و شهادت سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی(ع) عزادار شد و مردم این شهر مقدس در این ماتم عظیم سوگوارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مردم ولایتمدار قم به همراه زائران از سراسر کشور شب گذشته و امروز با برگزاری آیین‌های عزاداری در حرم کریمه اهل بیت(س) ، در سوگ رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) اشک ماتم ریختند، مراسم عزاداری و سوگواری رحلت رسول اکرم(ص) و سبط اکبرش تا شام امشب نیز در این مکان مقدس ادامه دارد.

سوگواری مردم قم درسالروز رحلت نبی اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)

امروز دسته‌های عزاداری سینه زن و زنجیر زن از مساجد، تکایا و حسینیه‌ها به سمت بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت (س) به راه افتادند، و نوای دل انگیز یا رسول الله (ص)و یا امام حسن مجتبی(ع) فضای شهر را عطرآگین کرده‌است.

صدای نوحه سرایی مداحان اهل بیت(ع) از صحن‌ها و شبستان‌های مختلف حرم مطهر حضرت معصومه(س) به گوش می‌رسد و سخنرانان به بیان گوشه‌هایی از زندگانی گهربار پیامبر رحمت و سبط اکبرش، امام حسن مجتبی(ع) می‌پردازند.

بیوت مراجع تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب در قم نیز امروز میزبان دلدادگان و دل سوختگان مکتب عصمت و طهارت(ع) است و برنامه های مختلف عزاداری در این اماکن درحال برگزاری می‌باشد.

مسجد مقدس جمکران میعادگاه عاشقان مهدی موعود(عج)و بقاع متبرک امامزادگان نیز با برگزاری آیین‌های سوگواری از مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) میزبانی می‌کنند.

سوگواری مردم قم درسالروز رحلت نبی اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)

دسته عزای نیروهای مسلح قم نیز طبق سنت سال‌های گذشته امسال نیز در قالب هیات عاشقان ثارالله سپاه علی ابن ابیطالب (ع) در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اجتماع کرده وپس از قرائت زیارت حضرت رسول گرامی اسلام (ص)‌ همگام با دیگر سوگواران نبوی به عزاداری پرداختند.

تعدادی از جوانان در حالی که پیشانی بندهایی مزین به نامهای مبارک اهل بیت بر سر داشتند، به صورت نمادین تابوت تیر باران شده امام حسن مجتبی (ع) را بر دوش گرفته و تشییع کردند، مشایعت کنندگان با سوزدل در غم این مصیبت بزرگ اشک ماتم ریختند.

نوای حزن انگیز مداحان اهل بیت(ع) در جای جای شهر طنین افکنده و عزاداران با چشمانی اشک بار ندای لبیک یا رسول الله(ص) سر می‌دهند.

آیین‌های سنتی تعزیه و شبیه خوانی با حضور و استقبال گسترده مردم این استان در نقاط مختلف برگزار، و شاعران و هنرمندان آیینی گوشه‌هایی از مظلومیت امام حسن مجتبی (ع) را شرح دادند.

سوگواری مردم قم درسالروز رحلت نبی اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)

مسلمانان خارجی قم نیز از کشورهای مختلف با راه اندازی دسته‌های عزاداری سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) سوگواری می‌کنند.

سوگواری مردم قم درسالروز رحلت نبی اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)

مردم قم نیز با برپایی ایستگاه‌های صلواتی در خیابان‌های اصلی و پذیرایی از سوگواران عشق و علاقه خود را به پیامبر اکرم (ص) و خاندان بزرگوارشان نشان می‌دهند، آنان به رسم و سنت دیرینه مردم با طبخ شعله زرد، آش و حلیم،‌ آن را میان عزاداران و نیازمندان توزیع می‌کنند.

مراسم عزاداری ظهر روز رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) نیز بعد از نماز عصر با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی از واعظان مشهور کشور برگزار می‌شود.

همچنین مجالس عزاداری شام رحلت رسول اکرم(ص) و سبط اکبرش نیز امشب بعد از نماز عشا با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری و مداحی عباس حیدرزاده در شبستان امام خمینی (ره) ترتیب خواهد یافت.

حضرت محمد(ص) در سال عام الفیل در ماه ربیع الاول در خانه عبدالله ابن عبدالمطلب و بانو آمنه بنت وهب دیده به جهان گشود و به خاطر ویژگی های اخلاقی و رفتاری به نام های رسول الله، نبی الله، مصطفی، محمود، امین، امّی، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذیر، بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذکّر، یس و طه‏ لقب یافت.

پیامبر مهربانی‌ها در ۲۵ سالگی با حضرت خدیجه(س)، بانوی بزرگوار اسلام ازدواج کرد و یگانه دخترش فاطمه زهرا(س) متولد شد و با تعلیم و تربیت در مکتب وحی پیامبر با پیشوای اول شیعیان امام علی(ع) ازدواج کرد و سلسله امامت و ولایت از نسل ایشان ادامه یافت.

پیامبر اسلام در چهل سالگی به رسالت مبعوث شد و به مدت ۲۳ سال عهده‏ دار امر رسالت و نبوت بود. حضرت محمد(ص)، کتاب آسمانی قرآن را به عنوان قانون جامع زندگی بشریت از سوی خداوند ارائه کرد.
پیامبر اکرم در سال ۱۱ بعثت، آخرین حج خود را با عنوان حجة الوداع انجام داد و دربازگشت در منطقه ای به نام غدیرخم، به امر خداوند امام علی(ع) را به عنوان امام و ولی مردم بعد از خود منصوب کرد و سرانجام در بیست و هشتم ماه صفر سال یازدهم هجری رحلت نمود.

امام حسن مجتبی(ع) نیز از سلسله امامت و ولایت، اولین فرزند علی(ع) و فاطمه(س) در شب نیمه ماه مبارک رمضان، سال سوم هجرت در شهر مدینه دیده به جهان گشود، آن حضرت از نـظر اخلاق و روش و سیادت، شبیه ترین مردم به رسول خدا(ص) بود و لقب های او سبط، سید، زکی و مجتبی است.

آن حضرت پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت رسید و نزدیک به ۶ ماه به اداره امور مسلمین پرداخت.

دومین امام شیعیان از عابدترین و بخشنده ترین افراد زمان و دارای خصوصیات اخلاقی، فردی و اجتماعی بسیاری بود، بارزترین خصیصه ایشان کرامت و بخشندگی است، از لحاظ بذل و بخشش و دستگیری از بیچارگان و درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود.

امام حسن مجتبی(ع) در روز ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری قمری در حالی که ۴۷ سال از عمر بابرکتش می‌گذشت به تحریک معاویه بدست همسر خود(جعده) مسموم ، شهید و در بقیع به خاک سپرده شد.

نظر شما