شناسهٔ خبر: 68475642 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گروسی: پاسخی از جانب پزشکیان برای دیدار دریافت کردیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه العربیه مجدد تمایل خود را برای سفر به تهران و دیدار با رئیس جمهور ایران اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با شبکه العربیه با تکرار نگرانی ادعایی خود از برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران اعلام کرد که پاسخی از رئیس جمهور جدید ایران که نشان دهنده وجود تمایل برای گفتگوهای تازه با هدف تضمین ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، دریافت کرده است.

وی در این مصاحبه گفت: «ما نیاز به تعامل هر چه سریع‌تر به منظور برقراری مجدد گفت‌وگوهای سازنده به منظور برخورداری از تضمین‌های معتبر و تضمین‌های مربوط به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران داریم. همانطور که می‌دانید نکاتی هنوز وجود دارد که آن‌ها باید در خصوص آن شفاف سازی کنند و پاسخ هایی را به آژانس بدهند که تاکنون نداده‌اند.»

گروسی افزود: «این انتظار در جامعه بین‌المللی وجود دارد و من خوشحالم که پاسخی از رئیس‌جمهور جدید ایران مبنی بر موافقت او با دیدار دریافت کرده‌ام و باید سعی کنیم این کار را در زمان مناسب انجام دهیم. امیدوارم که زمان مناسب برای او (رئیس جمهور ایران) هر چه زودتر فراهم شود.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: من فکر می‌کنم که در آینده نه چندان دور اتفاق بیافتد در غیر این صورت بی‌فایده خواهد بود. ما قادر به ملاقات خواهیم بود. من آماده‌ام که به تهران آمده و به گفت‌وگوها ادامه دهم و البته با رئیس جمهور جدید تعامل داشته باشم. همانطور که با رئیس جمهور پیشین (شهید رئیسی) داشتم.

گروسی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا خواست ایران بود تا مذاکرات با آژانس به تاخیر بیافتد و یا خود آژانس این تاخیر را ایجاد کرد، گفت: نه من فکر می کنم این نتیجه آشکار و طبیعی وقایعی بود که پس از از دست دادن رئیس جمهور و وزیر خارجه‌ای که با آنها در ارتباط منظم بودم رخ داد.

وی مدعی شد: این را فراموش نکنید که من در ماه می به ایران سفر کرده و تبادلات مهم و اساسی را با امیرعبداللهیان و رئیسی داشتم. من منطقی دیدم که تا زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران، امکان مذاکره برای رسیدن به نتایج قابل مشاهده وجود ندارد.

گروسی: به دنبال تعامل مجدد با ایران هستیم

این مقام آژانس بین‌المللی آژانس اتمی افزود: اکنون کابینه جدید تائید شده و وزیر خارجه‌ای را که انتخاب شده، من می شناسم و به او احترام می‌گذارم. عراقچی کسی است که مذاکراه کننده هسته‌ای ایران بوده و به همه جزئیات این روند آگاه است. بنابراین من همانطور که گفتم به دنبال تعامل مجدد به آن‌ها در اسرع وقت هستم.

گروسی همچنین با اشاره به گزارش سه ماهه خود درباره برنامه هسته ای ایران گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی از طریق بازرسان خود که در تمامی تاسیسات غنی سازی اورانیوم در ایران حضور دارند و کار می کنند، به نظارت خود ادامه می دهد. ما در حال بررسی روند غنی سازی 60، 20 و 5 درصد هستیم و چیزی که دیدیم این است که این روند ادامه دارد.

وی مدعی شد: آن‌ها به غنی‌سازی اورانیوم با حجمی بین 7 تا 9 کیلوگرم در ماه با موجودی تقریباً 170 کیلوگرم از این مقدار و در سطوح پایین‌تر بسیار بیشتر، ادامه می‌دهند. من همه این‌ها را به صورت منظم به شورای حکام آژانس گزارش می‌کنم و با توجه به نشست آتی شورای حکام، این کار را خواهم کرد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما معتقیم که هم در فناوری‌ در قالب آخرین نسل اولترا سانتریفیوژها و هم در میزان ذخایر مواد هسته‌ای افزایش وجود دارد و با توجه به پیشرفت‌ها در سایر حوزه‌های مرتبط به برنامه هسته‌ای در ایران به نظارت بیشتری نیاز است.

وی افزود: بنابراین ما با ایران گفت‌وگو کرده تا چه اقدامات دیگری غیر از مواردی که ایران متعهد و موظف است، انجام بدهد؛ زیرا این بخشی از کار بازرسی عادی آژانس است. معتقدیم که مسائلی مانند نصب سانتریفیوژها، استخراج و غنی سازی اورانیوم و سایر مسائلی که برای تعیین توانایی‌ها در حال حاضر بسیار مهم است، دقیقاً بخشی از گفتگویی است که ما با دولت قبلی داشته و باید با دولت جدید هم داشته باشم.

گروسی همچنین ادامه داد: ما حضور بسیار مهمی در ایران داریم. بازرسی مطابق با توافقنامه پادمانی ما با ایران است، اما در عین حال امکان گسترش برخی از این قابلیت‌ها به سایر حوزه‌ها همانطور که گفتم با توجه به اهمیت وسعت و عمق برنامه هسته ای ایران را نیز در نظر داریم.

وی اظهار داشت: البته این منوط به انجام یک گفت‌وگوی دوجانبه خوب است. همچنین باید در اینجا اشاره کنم که ایران چگونه این موضوع را می‌بیند؛ زیرا یکی از نکاتی که همتایان ایرانی من برای مدت طولانی به آن اشاره کرده‌اند این است که اگر بخواهیم در این خصوص سخن بگوییم نیاز به لغو تحریم‌ها از سوی کشورهای غربی و سایر اشکال است. حتی می توانم بگویم نحوه مشارکت سایر ذینفعان نیز نقش تعیین کننده ای خواهد داشت.

گروسی: احتمال دست یابی به توافق وجود دارد

گروسی در پاسخ به این سوال که ایا توافق هسته‌ای ‌می تواند زنده شود یا خیر، گفت: من در اینجا تمایز قائل می شوم. می‌توان گفت که می‌توانیم موقعیت را نزدیک‌تر کنیم. احتمالات برای دستیابی به توافق وجود دارد، اما اگر آن را در شرایط احیای برجام قرار دهید فکر می‌کنم باید در نظر داشت  که برجام به یک معنا جایگزین واقعیت‌های برنامه ایران شده است. باید به خاطر داشته باشید که این برجام در مورد نسل قدیمی سانتریفیوژها صحبت می کرد که البته دیگر نوع تجهیزاتی را که امروز ایران دارد تعریف نمی‌کند.

گروسی افزود: بدیهی است که شما ممکن است هنوز بخواهید آن را برجام بنامید، اما باید وجود داشته باشد و در اینجا می بینم که شما از وزیر خارجه جدید ایران نقل قول می‌کنید و او به این واقعیت اشاره می‌کند که برجام منسوخ شده است. شما باید به روز رسانی‌های مهمی داشته باشید.

انتهای پیام/

نظر شما