شناسهٔ خبر: 68475326 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

«آثار مقدس» را در موزه توپکاپی ببینید/ از نمایش دندان تا مُهر و دست‌خط حضرت محمد(ص)

مائده سادات میرفندرسکی

وسیله‌های شخصی و بخشی از آثار منتسب به بزرگان تاریخی و دینی در برخی موزه‌های دنیا قرار دارد. آثار منتسب به پیامبر اسلام (ص) نیز در یکی از همین موزه‌ها نگهداری می‌شود.

صاحب‌خبر -

میراث آریا: موزه‌های بسیاری در اغلب نقاط دنیا احداث شده اند که هر کدام بسته به موضوع و نقشی که دارند به جمع آوری اشیای گرانبها می پردازند. اما قطعا برایتان جالب است بدانید وسایل شخصی منتسب به پیامبر اسلام (ص) در کدام موزه نگهداری می شود.

در این گزارش و به مناسبت فرارسیدن رحلت حضرت رسول‌اکرم (ص) به جزئیات برخی اشیای به‌جای مانده از پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) در موزه‌های ترکیه خواهیم پرداخت.

همه این آثار منتسب هستند و از لحاظ تاریخی صحت و نسبت آنها به پیامبر اکرم(ص) به قطعیت نرسیده است.

آثار منتسب به حضرت محمد (ص) کجا نگهداری می‌شود؟/ کاخی که موزه شد

کاخی که به موزه تبدیل شد

موزه قصر توپکاپی با اینکه آثار مقدسی از اکثر ادیان منطقه دارد، اما بیشترین آثار مربوط به اسلام، اهل بیت، صحابه و به‌ خصوص پیامبر در آنجا قرار دارد و مهم‌ترین و مقدس‌ترین موزه اسلام محسوب می‌شود. خلفای عثمانی اشیای زیادی در این موزه گذاشته‌اند. این موزه در جذب توریست ترکیه هم تاثیرگذار است.

در میان بخش‌های مختلف این موزه بخشی با نام «موزه اسلامی» وجود دارد. در بخش «آثار مقدس» نیز اشیای مربوط به پیامبران ادیان الهی و خلفای راشدین نگهداری می‌شوند. اغلب این اشیا در دوران عثمانی از کشورهای تحت سلطه این امپراطوری به اجبار گرفته شده و یا به فرمانروایان آن هدیه شده‌اند.

پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۲۴ میلادی، این کاخ به موزه تبدیل شده و هر ساله میزبان گردشگران بی‌شماری است.

طراحی این موزه به سبک دوران عثمانی است و در آن اشیای جنگی، انواع سلاح، زره، مجسمه‌های کوچک از سربازان عثمانی و جواهرات آن دوره در معرض نمایش گذاشته شده‌اند.

آثار منتسب به حضرت محمد (ص) کجا نگهداری می‌شود؟/ کاخی که موزه شد

جای پای پیامبر (ص)

جای پای پیامبر (ص) یکی از اشیایی است که در موزه توپکاپی نگهداری می‌شود. می‌گویند در یکی از زمان هایی که حضرت محمد(ص) روی تخته سنگی برای سخنرانی ایستاده بوده، جای پای ایشان روی آن قطعه سنگ نرم می‌افتد. بعدها دوستداران پیامبر (ص) این سنگ را حفظ می‌کنند و داخل آن را با طلای ذوب شده می‌پوشانند تا از گزند باد و آب محفوظ بماند.

نگهداری تار موی پیامبر (ص) در این موزه

همچنین ظرفی در این موزه وجود دارد که تار موی منتسب به پیامبر(ص) در آن نگهداری می‌شود. دو تکه دندان هم زیر ذره‌بین‌هایی قرار گرفته‌اند که گفته می‌شود متعلق به آن حضرت بوده و در جریان جنگ احد شکسته شده‌اند.

آثار منتسب به حضرت محمد (ص) کجا نگهداری می‌شود؟/ کاخی که موزه شد

لباس پیامبر اسلام (ص) در مسجد خرقه

بالاپوشی از پیامبر (ص) ابتدا در مسجد سلطان احمد بود که سالی یک بار آن را بیرون می‌آوردند تا هوا بخورد و از بین نرود. خیلی‌ها برای دیدن آن می‌رفتند. بعدها آن لباس را به موزه توپکاپی منتقل کردند تا ایمن‌تر حفظ شود.

این بالاپوش را پیامبر اسلام (ص) به اویس قرنی که یکی از اصحاب آن حضرت بوده اهدا کرده بود و در قرن ۱۷ و در اوج شکوفایی امپراتوری عثمانی، توسط سلطان سلیم اول از حجاز به استانبول آورده شد و عثمانی ها مسجدی ساختند و خرقه را در آن نگه داشتند که امروزه با عنوان مسجد خرقه شریف شناخته می‌شود.

سپس سلطان عبدالحمید ثانی دستور داد تا صندوقی برای نگهداری خرقه شریف نبوی تهیه شود و خرقه پیامبر اکرم (ص) فقط در ماه مبارک رمضان در معرض عموم قرار گیرد. بر اساس این رسم، در اولین جمعه ماه رمضان، این خرقه به نمایش عمومی در می‌آید.

بعد از آن همه ساله همزمان رونمایی رمضانی از این خرقه منتسب به رسول خدا (ص) صف‌های طولانی برای دیدن آن در برابر مسجد خرقه شریف تشکیل می شود و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ از این مسجد و خرقه دیدن کنند.

آثار منتسب به حضرت محمد (ص) کجا نگهداری می‌شود؟/ کاخی که موزه شد

مُهر پیامبر (ص)

علاوه بر موارد فوق مُهری در این قسمت وجود دارد که عبارت «محمد رسول الله» به خط کوفی بر آن حک شده است و عنوان می‌شود که حضرت رسول (ص) از آن برای مهر و موم کردن نامه‌ها استفاده می‌کرده‌اند.

همچنین وسایل شخصی از جمله عمامه و نعلین آن حضرت در این بخش به نمایش گذاشته شده‌اند.

دو ظرف گران‌بها در این موزه وجود دارند که در یکی از آن‌ها یکی از دندان‌های مبارک پیامبر اکرم (ص) که طبق روایات در جنگ احد شکسته شده، نگهداری می‌شود. در ظرف دیگر نیز تار مویی منسوب به این حضرت قرار دارد.

شمشیر جنگی وسایل وضو و تیمم و نمونه‌هایی از پوشش‌های قبر آن حضرت در تاریخ، از دیگر وسایل این بخش محسوب می‌شوند.

دست خط مبارک رسول الله

نمونه‌هایی از نگارش قرآن کریم مربوط به دوران زندگی پیامبر (ص) و لباس‌هایی از حضرت زهرا (س) و اهل بیت (ع) نیز در میان صدها اثر تاریخی گران‌بهای این موزه قرار گرفته‌اند. نمونه‌هایی از نامه آن حضرت به پادشاه روم و دیگر حکمرانان نیز به نمایش عموم گذاشته شده است.

انتهای پیام/

نظر شما