شناسهٔ خبر: 68474018 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

بیماری فراگیری که ممکن است مغز شما را پیرتر کند

یک بررسی جدید نشان می‌دهد دیابت نوع ۲ و پیش دیابت می‌توانند پیری مغز را تسریع کنند و درعین‌حال داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند به پیشگیری از این روند زوال مغز کمک کند.

صاحب‌خبر -

دیابت نوع ۲ یک عامل خطرساز شناخته‌شده زوال عقل یا دمانس است، اما روشن نیست که دیابت و عارضه پیش‌ساز آن یعنی پیش‌دیابت در افرادی که دچار زوال عقل نیستند، چه اثری ایجاد می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین، اکنون یک بررسی جامع در سوئد با استفاده از تصویربرداری مغزی نشان می‌دهد که روند پیری مغز ممکن است در هر دوی بیماران دچار دیابت و پیش‌دیابت تسریع شود.

این بررسی شامل بیش از ۳۱۰۰۰ بزرگسال ۴۰ تا ۷۰ ساله بود که از مغز آنها با ام‌آرآی تصویربرداری شده بود.

پژوهشگران از فناوری هوش مصنوعی برای تخمین سن مغز این افراد بر اساس تصاویر ام‌آرآی استفاده کردند و دریافتند که افراد مبتلا به پیش‌دیابت مغزهایی دارند که به طور متوسط نیم سال بزرگتر از سن تقویمی آنها به نظر می‌رسد.

مغز افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ۲.۳ سال پیرتر به نظر می‌رسید و افراد دچار دیابت کنترل‌نشده مغزهایی داشتند که ۴ سال پیرتر به نظر می‌رسید.

پژوهشگران سوئدی در انستیتو کارولینسکا در استکهلم که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند داشتن مغزی با ظاهری پیرتر نسبت به سن تقویمی فرد می‌توانند نشان‌دهنده انحراف از روند طبیعی پیری و یک علامت هشدار اولیه برای زوال عقل باشد.

اما به گفته این پژوهشگران بررسی آنها اخبار خوبی را هم در برداشت: در شرکت‌کنندگانی در این بررسی که از نظر جسمی فعال بودند و سیگار نمی‌کشیدند یا زیاد مشروبات الکلی نمی‌نوشیدند، احتمال این روند تسریع‌شده پیری مغز کمتر بود.

منبع:: هلث‌دی نیوز

نظر شما