شناسهٔ خبر: 68473067 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش: ۱۶۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم

تهران - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۶۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که از این میان برخی بیماری صعب‌العلاج دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، رضوان حکیم زاده در گفت‌ وگویی درباره کودکان بازمانده از تحصیل افزود: در سال تحصیلی ۱۴۰۲ _ ۱۴۰۳ حدود ۲۱۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی داشتیم که پیگیری شده‌اند و حدود ۳۱ هزار نفر از این کودکان طی سال تحصیلی جذب شده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد موالید، منبع اصلی شناسایی کودکان واجب‌التعلیم است، ما براساس شماره ملی، کودکانی را که به سن ۶ سالگی می‌رسند با آمار ثبت‌نام تطبیق می‌دهیم و تعدادی که خارج از سیستم ثبت‌نام هستند را جزو بازماندگان می‌دانیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: درصد اندکی از کودکان فوت می‌کنند و این آمار در وزارت بهداشت ثبت می‌شود و هنوز سامانه‌ های وزارت بهداشت و آموزش و پرورش با هم مرتبط نیستند بنابراین آمار به طور دقیق مشخص نمی‌شود.

حکیم زاده یادآورشد: آمار سال گذشته ۵۱۳۹ کودک با اینکه جزو موالید ثبت احوال بودند که در مدارس ثبت‌نام نکرده‌ بودند اما پس از پیگیری معلوم شده که فوت شده‌اند و برخی هم دارای معلولیت خاص بودند که امکان حضور در مدرسه را نداشته اند.

به گزارش ایرنا، بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان یکی از معضلات همیشگی در نظام آموزشی کشورها است و بر این اساس آموزش و پرورش هر کشوری مطابق سیاست‌ها و شرایط خود برای کاهش تعداد بازماندگان از تحصیل تلاش می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران هم در راستای ضرورت تحصیل دانش‌آموزان و تاثیر آن در توسعه جامعه و با توجه به آموزه‌های اسلامی در حوزه عدالت در علم‌آموزی، امکانات و تجهیزات مختلف را برای آموزش رایگان فرزندان فراهم کرده و این موضوع در پرتو اصل ۳۰ قانون اساسی به صورت یک تکلیف برای دولت درآمد.

اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده که «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد.»

نظر شما