شناسهٔ خبر: 68472748 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سی ان ان افشا کرد | سلاح مخفی ایران در تیم والیبال نشسته پارالمپیک

در مسابقات پارالمپیک پاریس، تیم ملی والیبال نشسته ایران یک سلاح مخفی دارد؛ «مرتضی مهرزاد»، مردی با ۲متر و ۴۶سانتی‌متر قد که البته چندان مخفی هم نیست.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: این روزها مهرزاد در پاریس، بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. به‌طور مثال، خبرگزاری سی‌ان‌ان، جمعه گذشته، گزارشی از این والیبالیست بلندقامت ایرانی منتشر کرده است.

او که بلندقدترین مرد ایران و دومین مرد بلند جهان است، در قلب زمین تیم ایران می‌نشیند و هر آنچه توپ به دستش می‌رسد، در زمین حریف می‌کوبد و امتیاز می‌آورد.

بیش‌تر بخوانید:

مبارزه برابر محدودیت! | ورزشکار آمریکایی چطور از یک معلولیت عبور کرده و در المپیک حاضر شده؟

والیبال البته در زندگی او با یک اتفاق آغاز شد؛ وقتی او در ۲۲سالگی، به برنامه‌ ماه عسل دعوت شد و به‌خاطر معلولیت و قد بلند، مورد توجه مدیران استعدادیابی تیم والیبال ‌نشسته ایران قرار گرفت و به دلیل استعداد در این ورزش، به سرعت رشد کرد. کسب ۲ مدال طلای پشت سر هم در ۲ پارالمپیک ریو و توکیو، یکی از دستاوردهای او و تیمش است.

او در نوجوانی شرایط دشواری را پشت سر گذاشت. قد ۱۹۰سانتی‌متری، او را انگشت‌نما کرده بود و همین موضوع باعث شد تحصیل را کنار بگذارد. اما ماجرا وقتی پیچیده‌تر شد که او حین دوچرخه‌سواری تصادف کرد و باعث شد هورمون‌های رشد در پای راست او متوقف شود. ابتلا به بیماری «آکرومگالی» یا همان بیماری رشد بیش ‌از حد، به ‌نظر می‌رسید کار را خراب‌تر کرده و همین موضوع باعث شد فک، بینی، پا و دست‌های او بیش از گذشته رشد کنند.

حالا پای راست او ۱۵سانتی‌متر از پای چپش کوتاه‌تر است و همین موضوع باعث شده او نتواند بدون کمک عصا، راه برود.

مهرزاد، علاوه بر کسب مدال‌های گوناگون، طی ۳ سال به‌عنوان بهترین بازیکن والیبال نشسته جهان شناخته شد؛ اما خودش اعتراف می‌کند از اینکه نسبت به هم‌تیمی‌هایش، بیشتر در معرض توجه است، خوشحال نیست و معتقد است این موفقیت‌ها، حاصل یک کار گرروهی است.

او با تلاش و امید، محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل کرد و حالا در پارالمپیک ۲۰۲۴پاریس، به‌دنبال کسب سومین مدال طلا در این رشته است.

سی ان ان افشا کرد | سلاح مخفی ایران در تیم والیبال نشسته پارالمپیک

نظر شما