شناسهٔ خبر: 68472526 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رسانه عبری: اقتصاد اسرائیل همانند یک کشتی در حال غرق است

یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد، اقتصاد رژیم صهیونیستی اکنون همانند یک کشتی به گل نشسته و در حال غرق است که اسرائیل را با خود به قعر می‌برد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: ناتان زاهاوی در یادداشتی که در روزنامه معاریو منتشر شد، با انتقاد شدید از عملکرد بتسئلیل سموتریچ وزیر دارایی کابینه نتانیاهو نوشت: او از حداقل دانش در مورد نیاز برای فهم اقتصاد هم بهره‌مند نیست، این در حالی است که هیچ توجهی هم به شرایط اقتصادی بحرانی در اسرائیل به دلیل تبعات جنگ ۱۱ ماهه در جبهه‌های مختلف هم ندارد.

به گزارش تسنیم، او در این زمینه نوشت: به گفته کارشناسان، بتسئیل سموتریچ که فرماندهی اقتصادی اسرائیل را به عهده دارد، با آن پیشینه‌ای که در آن شک و تردید‌های زیادی در مورد او وجود دارد، ظاهرا دچار کور رنگی هم می‌باشد، زیرا او اصلا چراغ‌های هشدار قرمزی که خبر می‌دهند کشتی (اسرائیل) در آستانه برخورد با صخره و غرق شدن است را نمی‌بیند.

او نمی‌بیند که سرمایه گذاران در حال خروج از این کشته در حال غرق شدن هستند، به سخنان مدیران شرکت‌های رتبه بندی اعتباری که در حال کاهش رتبه اسرائیل هستند و از خطرات این اقدام سخن می‌گویند هم گوش نمی‌دهد، او درک و فهم خاصی از نیامدن گردشگران به اسرائیل ندارد، برای او خالی بودن هتل‌ها و کاهش درآمد شرکت‌های گردشگری هم معنایی ندارد و به فریاد‌های صاحبان آن‌ها هم گوش نمی‌دهد.

نویسنده در ادامه آورده است: این سموتریچ خودکامه، اعتماد به نفس بیش از حدی دارد، به نحوی از پول‌های عمومی استفاده می‌کند که گویی دارایی‌های شخصی خودش است، کمک‌های بلا عوض و وام‌ها را در اختیار اطرافیان خود قرار می‌دهد و هیچ توجهی به کشاورزانی که در جنگ اخیر با غزه و حزب الله مزارع آن‌ها دچار آتش سوزی شده، نمی‌کند... کشاورزی ما در شرایط احتضار قرار گرفته است و مزارع و باغات به زمین‌های سوخته تبدیل شده‌اند.

نویسنده در ادامه انتقادات خود آورده است، وزیر دارایی چشم و دل خود را به روی هزاران نفر از زنان، مردان، سالخوردگان و کودکان اسرائیلی که آواره شده‌اند بسته است، کسانی که نمی‌دانند چه زمانی می‌توانند به خانه‌هایی (که در شهرک‌های صهیونیست نشین در آن سکونت داشتند) باز گردند و چه زمانی نهاد‌های رسمی ویرانی خانه هایشان را ترمیم خواهند کرد.

در ساختار آموزشی هم برخی از موسسات آموزشی به دلایل امنیتی حاضر به آغاز فعالیت خود نیستند.

ساختار بهداشتی هم در بحران به سر می‌برد، کمبود شدید پزشکان و کارشناسان روان شناسان در کنار نبود بودجه کافی برای بازتوانی آسیب دیدگان از جنگ در شرایطی اعلام می‌شود که ما شاهد موج بزرگی از خروج پزشکان برای زندگی و کار در خارج از اسرائیل هستیم، آن‌ها به نحوی می‌روند که نشان می‌دهد قصدی برای بازگشت نخواهند داشت.

علاوه بر تمامی این مشکلات، بخش‌های مختلف اقتصاد هم از فرار صاحبان ایده و مغز‌های متفکر اقتصادی از اسرائیل می‌دهد در حالی که این لیست ترسناک بسیار طولانی است.

اما با وجود این شرایط (وخیم) وقتی سموتریچ در مقابل دوربین‌ها قرار می‌گیرد یا به گفتگو با رسانه‌های می‌پردازد، طوری سخن می‌گوید که گویی اسرائیل بهشت اقتصادی است، او تصور می‌کند که بر اوضاع کاملا مسلط است و زمانی که دستیاران ارشد او یا اعضای دفترش به او هشدار داده یا از او انتقاد می‌کنند، به آن‌ها پیشنهاد می‌کند که فورا استعفا دهند، چون برای آن‌ها بهتر است.

نویسنده این یادداشت معاریو در ادامه توصیف شرایط وخیم اقتصادی رژیم صهیونیستی آورده است: روز به روز هزینه‌های زندگی بالاتر می‌رود و به تدریج در حال صعود به بالای ابرهاست همانطور که قیمت پرواز‌ها به آنجا رسیده است و باعث شده است در قیمت پرواز‌ها اسرائیل گران‌ترین نقطه جهان باشد.

نظر شما