شناسهٔ خبر: 68472267 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

امام جمعه قزوین:

مساجد با دل‌های آباد برکت و جاذبه پیدا می‌کند

امام جمعه قزوین گفت: دل‌ها به وسیله ذکر آباد می‌شوند، مساجد هم با دل‌های آباد برکت و جاذبه پیدا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امشب _یکشنبه یازدهم شهریور_ در جلسه ستاد اقامه نماز استان قزوین اظهار کرد: در نگاه قرآن و اهل بیت (ع) نماز یک قطعه محوری، کلیدی و اساسی از پازل یک مجموعه عظیم و عجیب است، اگر ما قطعات دیگر این پازل را نبینیم، آنطور که باید حس و حال اقامه نماز پیدا نمی‌کنیم، بنابراین باید همه جوانب را در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: هر کس هر کجا هر امکاناتی در اختیارش قرار گرفت، اولین دغدغه‌اش باید این باشد که نماز را اقامه کند، البته نماز خواندن با اقامه نماز متفاوت است، ما باید اقامه‌کننده نماز باشیم. چقدر ما توانسته‌ایم مردم را توجیه کنیم که جاذبه نماز آن ذکر درون نماز است؟ شیرینی نماز آن است که وقتی نماز می‌خوانیم حس و حال ذکر پیدا کنیم، ما از این جهات بدهکار خودمان و مردم هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: نمی‌شود ما بگوییم اقامه‌کننده نماز هستیم، اما غیبت کنیم، دروغ بگوییم، با ولایت بیگانه بوده و در مقابل مصائب مردم غزه بی‌تفاوت باشیم، اقامه کردن نماز از این موارد جلوگیری کرده و ما را تربیت می‌کند.

آیت‌الله عابدینی افزود: نمونه بارز این مسئله کربلای اباعبدالله (ع) است، عده قلیلی بودند که در کربلا نماز را اقامه کردند، عده کثیری هم صرفاً نماز می‌خواندند، آن‌هایی که نماز می‌خواندند حتی از کشتن فرزند پیغمبر هم امتناع نکردند، یعنی نمازشان آنقدر خاصیت نداشت که بخواهند از کشتن فرزند پیامبر (ص) دست بردارند.

وی ادامه داد: اگر در حوزه زکات یا خمس بدهکار باشیم و با استفاده از آن بدهکاری، حتی دکمه‌ای به لباس خود وصل کنیم، نماز ما باطل است، پس باید در کنار اقامه نماز، توجه به شئونات دیگر از قبیل زکات هم داشته باشیم. اگر ظلم، رشوه، به غارت رفتن بیت‌المال و اختلاس را ببینیم اما دهانمان بسته باشد، این با اقامه نماز سازگار نیست.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه نماز محافظ دارد، گفت: یکی از رسالت‌های مهم هر اقامه‌کننده نماز، محافظ بودن برای نماز است، ما در هر اداره‌ای که فعالیت می‌کنیم باید محافظ نماز باشیم، اگر در آن اداره غیبت شود یا رشوه باشد، معلوم می‌شود ما محافظ خوبی نبوده‌ایم، محافظت از نماز باید کار همیشگی ما باشد.

آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: از بی‌حجابی و بدحجابی گرفته تا رشوه، دروغ، بی‌عدالتی، پارتی‌بازی، تبعیض و همه این موارد، با دیدن این‌ها نباید تماشاگر باشیم، چرا که در این صورت محافظت‌کننده خوبی برای نماز نبوده‌ایم و برکت نماز از بین می‌رود.

وی ادامه داد: نماز مانند شجره طیبه‌ای است که آنقدر بار، ثمر، میوه و بهره دارد که هزاران نفر را بی‌نیاز می‌کند، به شرطی که نماز واقعی باشد، در این صورت نماز برکت و جاذبه پیدا می‌کند و مساجد شلوغ می‌شوند. مساجد ما باید پر از جاذبه باشند، امروز فقط برخی از مساجد ما جاذبه دارند و متأسفانه بعضی از مساجد ما فاقد جاذبه هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به اهمیت ذکر در نماز گفت: بساط حج به این منظور گسترده شده که شما را متغیر کند تا اهل ذکر شوید، چه تعداد از ما وقتی به حج رفته و برمی‌گردیم، حال و هوای ذکر پیدا می‌کنیم؟ بنابراین موضوع ذکر بسیار حائز اهمیت است، ما باید این توجه را به نماز داشته باشیم تا مجموعه نماز کامل‌تر دیده شود.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: پیش‌تر گفتیم که نماز باید اقامه شود، در روایات آمده نماز عمود و عماد دین است، یعنی نماز ستون دین است، ستون اگر اقامه نشود معنایی ندارد، ستون موقعی ستون است که سرپا شود، ستون باید بار سنگین بنا و ساختمان را به دوش بکشد، آیا ما نماز و مساجد را این گونه می‌بینیم؟ اگر این گونه نباشد مساجد رسالت خودشان را پیدا نمی‌کنند و جاذبه لازم را ندارند.

وی افزود: نماز باید اقامه شده و همه دین روی این ستون سوار شود، به این معنا که وقتی نماز اقامه شود، عدالت، رأفت، عطوفت، حمایت مؤمنین از یکدیگر، قرض‌الحسنه، زکات و اخوت دینی هم اقامه می‌شود، چنین نمازی جاذبه پیدا می‌کند و اگر افراد گرفتار شوند، می‌دانند که مسجد می‌تواند گرفتاری آن‌ها را برطرف کند.

امام جمعه قزوین با تأکید بر اینکه مسجد باید آباد باشد، گفت: آدمی که قلبش آباد باشد، اهل خمس و زکات هم هست، اهل حلال و حرام هم هست، چنین آدمی می‌تواند مسجد را آباد کند، وقتی مسجدی آباد باشد جاذبه دارد.

آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: اگر ما به مسجد از دیدگاه ساختاری نگاه کنیم، می‌بینیم که همه مساجد نباید به‌صورت یکسان دیده شوند، مساجد هر محله باید با مسجد جامع آن محله تفاوت داشته باشند، یعنی یک جاهایی مرکز و یک جاهایی شعب آن مرکز هستند.

وی ادامه داد: جایگاه نماز جمعه بسیار خاص است، جایی که نماز جمعه در آن اقامه می‌شود نباید صرفاً مصلی خوانده شود، بلکه باید مسجد مصلی باشد، وقتی مسجد مصلی شد باید محور باشد، اینکه رهبر حکیم انقلاب فرمودند نمازهای جمعه قرارگاه هستند، به همین معناست.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در پایان سخنانش گفت: بنابراین مساجد کل یک شهر هر کدامشان مثل یک چشمه هستند، از این چشمه‌ها جمعیت می‌جوشد، این چشمه‌ها به هم می‌پیوندند و تبدیل به نهرها می‌شوند، همه این نهرها باید به اقیانوس نماز جمعه بریزند، ساختاری دیدن مساجد به این معناست.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: بنابراین دل‌ها به وسیله ذکر آباد می‌شوند، مساجد هم با دل‌های آباد برکت و جاذبه پیدا می‌کنند.

نظر شما