شناسهٔ خبر: 68471672 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میراث‌فرهنگی با حوزه هنری قم درخصوص ارتقای فعالیت طرفین در مجموعه تاریخی گنبد سبز

در جلسه‌ای با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم و رئیس حوزه هنری استان قم تفاهم‌نامه همکاری مشترک به منظور ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مجموعه تاریخی گنبد سبز شهر قم امضاء شد.

صاحب‌خبر -

به ‌گزارش میراث‌آریا، این تفاهم‌نامه در جلسه روز یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ به امضای علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم و سید مهدی حسینی رئیس حوزه هنری استان قم رسید.

این تفاهم‌نامه با رویکرد هنری و فرهنگی و با هدف ترکیب گردشگری مذهبی با هنر و فرهنگ و برگزاری و اجرای محافل، رویدادها و برنامه‌های هنری، فرهنگی، ادبی، آموزشی و پژوهشی و نیز برگزاری نمایشگاه‌ و بازارچه‌های موقت و فصلی صنایع‌دستی به امضاء رسید.

اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم و حوزه هنری استان قم در مناسبت‌های گوناگون مذهبی و ملی همچون دهه کرامت، روز قم، روز هنر انقلاب اسلامی، هفته صنایع‌دستی، روز جهانی موزه، روز جهانی گردشگری، روز جهانی هنر و هنرمند و ... از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

این جلسه با حضور مدیران، معاونان و کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم و حوزه هنری استان قم برگزار شد و درباره مباحث مطرح‌شده بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

علیرضا  ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در این جلسه، با اشاره به وجود اماکن و خانه‌های تاریخی مختلف در استان قم، بر حفظ و نگهداری از این اماکن و استفاده بهینه از آنان و معرفی آثار تاریخی به عموم مردم تأکید کرد.  

همچنین سید مهدی حسینی رئیس حوزه هنری استان قم بر تعامل، هم‌اندیشی و همکاری دوسویه تأکید کرد.

عمار کاوسی معاون میراث‌فرهنگی، مهدی نصر اصفهانی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، مهدی خراسانی معاون توسعه مدیریت و منابع و تعدادی از کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم نیز در جلسه مذکور حضور داشتند.

مجموعه تاریخی «مقابر گنبد سبز» شهر قم، بنا بر اعلام تاریخ‌شناسان مدفن سه تَن از بزرگان اشعری و احیاءکنندگان قم در دوره اسلامی و مربوط به قرن هشتم هجری قمری است. این مجموعه تاریخی، در بلوار شهید روحانی، جنب گلزار شهدای علی‌ابن‌جعفر(ع) قرار دارد و در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ هجری خورشیدی با شماره ۱۲۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده ‌است.

مقابر گنبد سبز که به «گنبدهای دروازه کاشان» نیز معروف هستند، از جمله ساختمان‌هایی به شمار می‌روند که به ‌دلیل اصول معماری انجام‌شده در آن، از ارزش و اهمیت ویژه‌ای در بین باستان‌شناسان و کارشناسان معماری برخوردار هستند و از اماکن تاریخی و گردشگری استان قم به شمار می‌روند.

نشانی اینترنتی حوزه هنری استان قم https://www.artqom.ir است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیش‌تر از فعالیت‌های آن می‌توانند به نشانی قم، خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، انتهای کوچه ۱۷، پلاک ۱۵۹ مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۳۷۷۴۷۷۰۰ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.  

انتهای پیام/

نظر شما