شناسهٔ خبر: 68468467 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هاآرتص: نتانیاهو عمدا برای مذاکرات آتش‌بس غزه مانع‌تراشی می‌کند

شادی سلطان‌زاده

یک رسانه صهیونیستی مطرح کرد که مقامات رژیم صهیونیستی و کشورهای میانجی در مذاکرات آتش‎بس غزه و تبادل اسرا میان جنبش حماس و تل‌آویو، به انتقاد از رویکرد نتانیاهو نسبت به مذاکرات پرداخته و می‌گویند، او برای تثبیت اوضاع در کابینه خود که اختلافاتی در دیدگاه‌های اعضای آن در زمینه موضوع جنگ غزه و آتش‌بس وجود دارد، مدام در روند مذاکرات اخلال ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یک رسانه صهیونیستی مطرح کرد که مقامات ارشد دولت بایدن و دیگر کشورهای میانجی در مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس، باورشان به مقاصد اعلامی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برای رسیدن به توافق در این مذاکرات از دست داده‌اند.

روزنامه هاآرتص در این باره گزارش داد: یک مقام ارشد اسرائیلی گفته است که نتانیاهو مدام در حال مانع‌تراشی در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا بوده است. به گفته او،‌ نتانیاهو فراموش می‌کند که باید برای پیش بردن مذاکرات به سمت توافقی که منجر به آزادی اسرا در اسرع وقت شود، مصالحه کرد. پس از آن‌ که ارتش اسرائیل جسد شش تن از اسرای اسرائیلی در غزه را یافت، مشخص نیست که آیا مذاکرات تسریع خواهد شد یا یک بار برای همیشه متوقف می‌شود.

مقامات آمریکایی و مقامات کشورهای میانجی در ماه‌های اخیر، نتانیاهو را مقصر مختل کردن عمدی مذاکرات با هدف ثبات بخشیدن به کابینه خود دانسته‌اند. آن‌ها بارها گلایه کرده‌اند که نتانیاهو تشدید جنگ غزه را به پیشبرد یک توافق ترجیح می‌دهد که او را متعهد به تمدید آتش‌‎بس می‌سازد.

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیر خارجه قطر در ماه آوریل گفت که میانجی‌ها «نمی‌توانند چیزهایی را ارائه بدهند که طرفین خودشان از آن رویگردان هستند.»

در ادامه این مطلب آمده است: یک مقام اسرائیلی نیز که می‌گوید از نظر او نتانیاهو، عملا، به آزادی اسرا طی یک توافق تمایل دارد، از رفتار نتانیاهو انتقاد کرد. او با اشاره به واژه عبری برای مذاکرات که معنای تحت‌الفظی آن «داد و ستد» است، گفت، «در حالی که نتانیاهو خودش همیشه به دیگران متذکر می‌شود مذاکرات «دادن و دادن» از طرف اسرائیل نیست، در واقع، این مذاکرات را به «گرفتن و گرفتن» تبدیل کرده است.

هاآرتص نوشت: کشته شدن شش اسیر که از ۷ اکتبر در غزه زنده مانده بودند، گواه دیگری برای شکست چشمگیر ایده نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر جنگ و هرتزی هالوی رئیس ستار ارتش اسرائیل است که گمان می‌کردند افزایش فشار نظامی موجب تسریع بخشیدن به حصول یک توافق خواهد شد. ده‌ها اسیر در انتظار توافقی که هرگز محقق نشد، جان خود را از دست دادند.

در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به پیش‌شرط رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس برای در دست گرفتن کنترل گذرگاه « فیلادلفیا» در نوار غزه که هم‌مرز مصر است، آمده است: یک مقام رسمی ارشد نزدیک به نتانیاهو تاکید کرد که کنترل کردن گذرگاه فیلادلفیا در مرز مصر-غزه، در اصل برای فشار آوردن به حماس بود. در عوض، نتانیاهو از آن موقع و بر خلاف موضع تشکیلات دفاعی پافشاری کرده است که نظامیان اسرائیل، حتی در صورتی که حماس شروط اسرائیل را برای یک توافق بپذیرد، از آن خارج نشوند.

انتهای پیام

نظر شما