شناسهٔ خبر: 68467324 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مدیرکل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان خبر داد؛

بازار داغ مدارک جعلی در کشور/ صدور کد شناسه ۲۰ رقمی برای استعلام مدارک تحصیلی

ایسنا

مدیرکل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان گفت: با صدور کد شناسه ۲۰ رقمی امکان استعلام مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاهی به صورت الکترونیکی فراهم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حامد ثقفی در نشست رویداد هم آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور "پام‌تک" که امروز در سازمان امور دانشجویان برگزار شد، گفت: قانونی که در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد، به ما در تشکیل پایگاه کمک کرد. این پایگاه شامل مراجع آموزشی مختلفی مانند دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت، وزارت علوم و... است. وزارت علوم خود شامل شاخه‌های مختلفی است. این قانون به ما مجوز داد تا پایگاه را تشکیل دهیم و به هم‌افزایی کمک کنیم.

وی افزود: اولین منفعت این پایگاه، جلوگیری از جعل مدارک تحصیلی است که بازار آن نیز داغ است. چون پیش از این، استعلامات به صورت فیزیکی انجام می‌شد و مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد. امروزه تمامی مدارک تحصیلی دارای کد شناسه یکتای ۲۰ رقمی هستند که در سامانه سجاد موجود است.

مدیرکل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان ادامه داد: یکی دیگر از کارکردهای این پایگاه، استعلام مدارک تحصیلی در انتخابات مختلف است. سال گذشته ۴۸ هزار نفر ثبت‌نام کردند و در دوره‌های قبل، استعلام‌ها به صورت فیزیکی انجام می‌شد که زمان زیادی را می‌طلبید. داشتن این پایگاه باعث می‌شود که استعلام‌ها در مدت زمان کوتاهی انجام شوند.

وی همچنین بیان کرد: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که بسیاری از برنامه‌ریزی‌های کشور در وزارت علوم و سایر بخش‌ها بر اساس آمار صورت می‌گیرد. فرض کنید آمار دقیقی از دانش‌آموختگان، جنسیت و دیگر موارد نداشته باشیم؛ در این صورت، این خطاها می‌توانند بر تصمیم‌گیری‌ها تأثیر منفی بگذارند.

ثقفی در پایان اضافه کرد: همچنین، این پایگاه برای مدارک فیزیکی که افراد در سال‌های گذشته دریافت کرده‌اند، نیز کارآمد خواهد بود.

نظر شما