شناسهٔ خبر: 68467211 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم:

شرح وضعیت تفریغ بودجه ۱۴۰۲ شهرداری قم / رکوردزنی شهرداری در تحقق منابع درآمدی

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تحقق ۱۱۰ درصدی منابع و ۹۲ درصدی مصارف بودجه سال ۱۴۰۲ در تفریغ بودجه این سال خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، تفریغ بودجه ۱۴۰۲ شهرداری قم مطابق قانون این روزها در حال طرح و بررسی در کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر است تا پس از طرح در جلسه رسمی و علنی شورا به تصویب برسد.

نگاهی به وضعیت این گزارش تفریغ بودجه نشان از نکات مثبت بسیاری در تحقق بودجه شهرداری قم در سال ۱۴۰۲ چه در حوزه درآمدی و چه در حوزه هزینه است. رکوردشکنی‌های شهرداری قم در این عرصه هم جالب توجه است. مثلاً تحقق منابع درآمدی که با ۷۰ درصد رشد، در سالهای اخیر بی نظیر بوده و همچنین رشد ۸۳ درصدی تحقق بودجه در حوزه هزینه که این هم در ۱۲ سال اخیر بی نظیر است.

مجید محمدرضاخانی، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری قم در زمان تصویب بودجه بالغ بر ۸,۱۰۰ میلیارد تومان مصوب شد اظهار کرد: با توجه به تلاش‌های شبانه روزی تیم مدیریت شهری و تحقق اهداف درآمدی و هزینه‌ای در اصلاحیه بودجه این به مبلغ به ۹,۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی افزود: با وجود همه مشکلات اقتصادی در سال ۱۴۰۲ و مسائل مختلفی که بر وضعیت اقتصاد شهری اثرگذار بود، شهرداری قم در پایان سال توانست رکوردهای مختلفی در زمینه تحقق بودجه به جا بگذارد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به تحقق منابع درآمدی شهرداری قم در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۰ هزار و ۷۳۸ میلیارد تومان گفت: تحقق ۱۱۰ درصدی منابع درآمدی و رشد ۷۰ درصدی منابع محقق شده نسبت به سال ۱۴۰۱ از شاخص‌های مهم تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ در شهرداری قم است.

تحقق ۹۰ درصدی بودجه عمرانی

محمدرضاخانی اضافه کرد: از طرفی در بخش هزینه کرد قطعی تحقق ۹۲ درصدی بودجه مصارف شهرداری به مبلغ ۸,۹۸۰ میلیارد تومان در حالی ثبت شد که این عدد رشد بی سابقه ۸۳ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد که در ۱۲ سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: اهمیت این موضوع وقتی پررنگ‌تر می‌شود که بدانیم با وجود افزایش شدید هزینه‌های جاری با ایجاد بهره‌وری و مدیریت هزینه‌های جانبی، تنها ۲۳ درصد تفریغ بودجه در بخش هزینه‌های جاری صورت پذیرفته که این در نوبه خود در بودجه شهرداری‌ها قابل توجه و کم نظیر است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۰۳۰ ردیف بودجه عمرانی شامل تملکات دارایی سرمایه‌ای و تملکات دارایی مالی وجود داشت که با هزینه کرد بالغ بر ۹۰ درصد بودجه عمرانی به مبلغ ۶ هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان، رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال قبل را شاهد بودیم که در طول ۱۴ سال اخیر بی سابقه بوده است.

میزان ردیف‌های محقق نشده بودجه کمتر از ۱۵ سال گذشته

محمدرضاخانی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تنها ۸۱ ردیف بودجه عمرانی از هزار و ۳۰ ردیف به دلایل فنی و اجرایی به مرحله اجرا نرسید که حدود ۷/۸ درصد تعداد ردیف‌های بودجه را شامل می‌شود که این موضوع نیز کمترین تعداد در طول دوره ۱۵ ساله اخیر است.

وی با اشاره به اینکه تغییرات قیمت در کالاهای اساسی و ضریب تورم در طول سال ۱۴۰۲ موجب افزایش هزینه تمام شده پروژه‌های عمرانی شد گفت: با استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۲۸ آئین نامه مالی شهرداری‌ها و دستورالعمل اجرایی ابلاغی سازمان شهرداری‌ها و همچنین اصلاحیه مصوب شورای اسلامی شهر، بودجه مد نظر برای جبران این افزایش قیمت تعریف و تخصیص داده شد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: از مهمترین پروژه‌های شاخص سال ۱۴۰۲ در این سال آغاز شد و یا به مرحله بهره برداری رسید می‌توان به پروژه‌هایی چون احداث ساختمان شورای اسلامی شهر، تکمیل مسیر دسترسی تقاطع مدافعان سلامت در بلوار آیت الله بروجردی، احداث تقاطع بلوار فردوسی با بلوار شهید صدوقی، ادامه احداث مجموعه ورزشی تفریحی خیابان امام موسی صدر، تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی مناطق یک و سه، بهسازی بلوار شهید خداکرم، ساماندهی میدان شهید مطهری، احداث پل بلوار شهید سلیمانی، احداث تقاطع غیر همسطح نماز و تکمیل بوستان فرامنطقه‌ای ولایت اشاره کرد.

محمدرضاخانی با اشاره به انجام ارتقای کیفی شبکه و سیستم‌های نرم افزاری شهرداری و ارائه سرویس‌های جدید شهروندی مانند خدمات ایستگاه‌های اتوبوس و ارتقا سطح خدمات سامانه قم یار در سال ۱۴۰۲ گفت: احداث پارکینگ‌های چهل اختران ، پارکینگ طبقاتی آیت الله طالقانی، پارکینگ طبقاتی خیابان امام خمینی، ادامه تملک و احداث مجموعه رفاهی خدماتی و پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر ، تملک و بازآفرینی خیابان دروازه ری ، تملک قبرستان نو ، اتمام تملک و احداث بلوار جعفر طیار و تکمیل زیرساخت‌های فاز اول خط A مترو از دیگر پروژه‌های مهم مدیریت شهری در سال ۱۴۰۲ بود.

وی اضافه کرد: هوشمند سازی ۱۰ تقاطع همسطح، راه اندازی ۲۴ سامانه نظارت ترافیکی، اجرای بیش از ۲۰۰ هزار تن آسفالت در سطح معابر شهری، اجرای بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع آبیاری قطره‌ای و بارانی، اجرای بیش از ۲۰۰۰۰ مترمربع پیاده رو، احداث فرهنگسرای شهریار، کمک به احداث و تکمیل مساجد و تکایا و مشارکت در اجرای فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و و صدها پروژه بزرگ و تأثیر گذار در سطح منطقه‌ای و محلی از دیگر پروژه‌هایی است که در در قالب بودجه ۱۴۰۲ تمام و یا بخشی از آنها اجرایی شده است.

پیگیری مستمر برای تکمیل اقدامات نیمه تمام

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به اجرایی نشدن برخی از پروژه‌های برنامه‌ریزی شده برای سال ۱۴۰۲ افزود: این پروژه‌ها در ادامه در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی و در حال پیگیری و اجرا است.

محمدرضاخانی با اشاره به برخی دلایل اجرایی نشدن این پروژه‌ها گفت: به عنوان مثال تأمین نشدن واگن برای خط اول متروی قم از جمله این پروژه‌ها است که با توجه به صادر نشدن مجوز ماده ۶۲ توسط سازمان برنامه و بودجه و اجرایی نشدن توافقات دولت و شرکت پیمانکار، این موضوع رخ داد.

وی ادامه داد: احداث پارکینگ شهید فقیهی به دلیل عدم همراهی مالکین برای آزاد سازی زمین و همچنین وجود معارض فنی به تأخیر افتاده و تأمین میدل باس و اتوبوس پیش بینی شده در بودجه نیز به دلیل تأمین نشدن آن توسط شرکت‌های تولیدی و مشخص نشدن راهکارهای تأمین اتوبوس از طریق واردات توسط مراجع مرتبط با مشکلاتی در سال ۱۴۰۲ مواجه شد.

نظر شما