شناسهٔ خبر: 68466635 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد - اکونیوز

اقتصاد ایران: یک فضاپیمای بادبانی خورشیدی که بیش از ۴ ماه قبل به فضا ارسال شد، اکنون بال های خود را برفراز زمین باز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، سیستم بادبان خورشیدی کامپوزیت پیشرفته (ACS۳) در ۲۴ آوریل همراه یک موشک راکت لب به فضا رفت. ناسا نیز اخیرا در بیانیه ای اعلام کرد اپراتورهای ماموریت به کارگیری کامل فناوری در فضا را تایید کرده اند.

روز پنج شنبه هفته گذشته نیز تیم این ماموریت داده هایی را به دست آوردند که نشان می داد آزمایش سیستم بوم بالابر بادبان موفقیت آمیز بوده است.

همانطور که باد بادبان کشتی را روی آب به جلو می راند، فقط اندکی نور خورشید کافی است تا بادبان خورشیدی در فضا حرکت کند. هرچند فوتون ها حجمی ندارند، اما هنگامیکه به شی برخورد می کنند، نیرویی به وجود می آورند. خوشبختانه فضاپیمایی که این بادبان را به کار گرفته حاوی ۴ دوربین است که می توانند چشم اندازی پانورامیک از این بادبان منعکس کننده نور و بوم های کامپوزیت همراه آن تهیه کنند. پیش بینی می شود نخستین عکس با کیفیت و وضوح بالای این دوربین ها چهارشنبه هفته جاری قابل دسترسی باشد.

طی چند هفته آینده سیستم بادبان خورشیدی آزمایش می شود و محققان قابلیت مانور آن در فضا را رصد می کنند. راکت لب قبلا درباره توصیف این ماموریت نوشته بود: داده‌هایی که طی فرایند آزمایش به دست می آید برای طراحی سیستم‌های بادبان خورشیدی مرکب در مقیاس بزرگ‌تر جهت توسعه ماهواره‌های هشدار وضعیت آب و هوای فضایی، سیارک‌ها و دیگر مأموریت‌های شناسایی اجسام کوچک، و مأموریت‌های مشاهده مناطق قطبی خورشید استفاده می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما