شناسهٔ خبر: 68466354 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دستور ازسرگیری برداشت از ۳ میدان نفتی لیبی صادر شد

مهندسان تأسیسات نفتی لیبی از صدور دستور ازسرگیری تولید نفت در سه میدان نفتی این کشور آفریقای شمالی خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، مهندسان تأسیسات سه میدان نفتی «سریر»، «مصلا» و «نفوره» روز شنبه (دهم شهریور) اعلام کردند شرکت نفت «گالف اویل» لیبی دستورعمل‌هایی را برای ازسرگیری تولید در این سه میدان نفتی صادر کرده است.

بحران کنترل بانک مرکزی لیبی، اختلافی تازه را بین جناح‌های شرق و غرب این کشور که از حمایت ترکیه و روسیه برخوردارند رقم زده است، به‌طوری که عرضه نفت، این کشور آفریقای شمالی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را تهدید می‌کند.

تعطیلی تأسیسات تولید در میدان نفتی لیبی به سراسر این کشور کشیده شده است و رهبران دولت مستقر در شرق (بنغازی) از مقام‌های دولت مستقر در غرب (طربلس) خواستند درخصوص جایگزینی رئیس بانک مرکزی عقب‌نشینی کنند.

توقف فعالیت تولید نفت در تأسیسات میدان‌های نفتی لیبی در پی اختلاف دولت‌ شرقی (بنغازی) با دولت غربی (طرابلس) بر سر برکناری صادق‌الکبیر، رئیس کل بانک مرکزی، و جایگزینی وی با فردی از جناج دولت غربی آغاز و باعث شد دولت مستقر در شرق این کشور آفریقای شمالی عضو اوپک کل تولید نفت خود را به حال تعلیق در آورد.

مقام‌های دولت شرقی قول داده‌اند تا زمانی که شورای ریاست‌جمهوری و دولت وحدت ملی در طرابلس، صادق‌الکبیر، رئیس بانک مرکزی را به‌سمت خود بازگردانند، تولید در میدان‌های نفت لیبی را متوقف نگه خواهند داشت.

محمد المنفی، رئیس شورای ریاست‌جمهوری در طرابلس، به‌تازگی تصمیمی برای جایگزینی صادق الکبیر، رئیس بانک مرکزی و هیئت‌مدیره، صادر کرده بود که پارلمان شرق آن را رد کرده است.

شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه خود آورده است که توقف‌های چندباره به ازدست‌رفتن بخش بزرگی از تولید نفت لیبی و آسیب به زیرساخت‌های این بخش و ازبین‌رفتن تلاش‌ها برای افزایش تولید منجر شده است.

مهندسان در پایانه‌های نفتی لیبی گفتند: اوایل روز شنبه، پایانه صادرات نفت لیبی به‌دلیل عرضه ناکافی نفت خام پس از تعطیلی کامل تأسیسات تولید میدان نفتی سریر فعالیت خود را متوقف کرد.

میدان سریر به‌طور معمول روزانه حدود ۲۰۹ هزار بشکه نفت تولید می کند.

براساس این گزارش، لیبی در ماه ژوئیه درمجموع روزانه حدود یک‌میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه نفت تولید کرد.

شرکت ملی نفت لیبی روز جمعه (نهم شهریور) اعلام کرد: توقف فعالیت میدان‌های نفتی لیبی در پی اختلاف بین دولت‌های غربی و شرقی باعث افت ۶۳درصدی کل تولید نفت این کشور شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما