شناسهٔ خبر: 68463005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بلومبرگ: اوکراینی‌ها از زمستان سخت واهمه دارند

رسانه آمریکایی گزارش داد: همزمان با پیشروی ارتش روسیه و عملیات این کشور علیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین، نیروهای این کشور جنگ‌زده اروپایی با پشت سر گذاشتن آخرین روزهای تابستان، از مواجه با «زمستانی سخت» واهمه دارند. رسانه آمریکایی گزارش داد: همزمان با پیشروی ارتش روسیه و عملیات این کشور علیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین، نیروهای این کشور جنگ‌زده اروپایی با پشت سر گذاشتن آخرین روزهای تابستان، از مواجه با «زمستانی سخت» واهمه دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، عملیات هوایی چند روز اخیر روسیه علیه کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین از بزرگترین عملیات طی ۲ و نیم سال اخیر بوده است. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در ماه ژوئن مدعی شد که چنین حملاتی ۸۰ درصد تولید برق از طریق نیروگاه‌های حرارتی و یک‌سوم تولید برق آبی را نابود کرده است و علاوه بر این موارد، خاموشی‌های طولانی‌مدت اوکراین که در فصل پاییز و زمستان رخ می‌داد، به فصل تابستان هم کشیده شد.

رسانه خبری بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد: «حملات غیرمنتظره اوکراین به منطقه کورسک روسیه موجب شد تا ارتش اوکراین نسبت به ادامه روند جنگ خوش‌بین باشد اما حملات بعدی مسکو نشان داد که کی‌یف به چالش کشیده شده و در مخمصه گرفتار شده است و از طرفی مقامات اوکراینی به‌دنبال راهی برای تعمیر زیرساخت‌های انرژی و هم‌چنین دفاع از خود هستند.»

بلومبرگ با اشاره به زندگی «هیورهی ساموفالوف» بازنشسته ۷۵ ساله در حومه شرق کی‌یف که در واپسین روزهای تابستان زندگی «باثبات‌تری» را نسبت به زندگی آپارتمان‌نشینی در داخل پایتخت اوکراین تجربه می‌کند، می‌نویسد: «اکنون نیازی به استفاده از آسانسور ندارد اما در آپارتمانش، رسیدن به طبقه سیزدهم برایش بسیار چالش‌برانگیز بود زیرا دائما با مشکل برق مواجه می‌شد. حتی چای درست کردن هم برایش مشکل بود زیرا همه چیز با برق کار می‌کند.»

این رسانه آمریکایی تاکید می‌کند که عملیات روسیه علیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین، بسیاری مانند او را وادار کرده تا به «زمستان سخت» فکر کنند.

بیش از ۲ سال از جنگ اوکراین می‌گذرد و علاوه بر اینکه مقامات این کشور به ‌دنبال راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز جهت خاتمه جنگ نیستند، بلکه با انجام اقدامات تحریک‌آمیزی مانند حمله به «کورسک» روسیه و حملات پهپادی به مناطق این کشور از جمله حوالی مسکو با حمایت تمام‌قد شرکای غربی به طولانی‌تر شدن خصومت‌ها دامن زده و آتش این جنگ را شعله‌ور می‌کند.

شرایط اوکراین «سخت‌تر» می‌شود

ساموفالوف که دیدگاه ناخوشایندی را نسبت به اوضاع این جنگ دارد و بعید می‌داند که کی‌یف در بازسازی بخش انرژی در فصل سرما موفق شود، می‌گوید: «مقامات حوزه انرژی همیشه تاکید می‌کنند که این کار دشوار خواهد بود و حفاظت فیزیکی از تاسیسات انرژی نشان داده که اقدام بی‌ارزش و بی‌اهمیتی است.»

«یولیا سوریدنکو» معاون اول نخست‌وزیر اوکراین روز شنبه در جریان سفر به واشنگتن گفت: «اوکراین قرار است ۸۰۰ میلیون دلار از سوی آمریکا برای تعمیر و بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده انرژی» دریافت کند و این بودجه به تجهیزات ضروری جهت تعمیرات فوری تاسیسات برق اوکراین که به دلیل ۲ سال حملات هوایی روسیه به شدت آسیب دیده است، اختصاص خواهد یافت.»

«ولودیمیر زلنسکی» هم قصد دارد با ارائه برنامه‌هایی، خسارات مربوطه را جبران کند اما کارشناسان در این حوزه مردد هستند که آیا در فرصت کمی که تا زمستان مانده، چنین اقداماتی کارساز خواهند بود با خیر.

«دنیس ساکوا» تحلیلگر حوزه انرژی در «دراگون کاپیتال» شرکت سرمایه و بازار مستقر در کی‌یف معتقد است: «دستیابی به این ظرفیت‌های اضافی تا پایان سال تقریبا غیرممکن می‌باشد.»

بلومبرگ می‌نویسد: «اگر اوکراین موفق شود تولید برق را غیرمتمرکز کند، مسکو ممکن است حملات موشکی و پهپادی خود را به سیستم توزیع گاز منتقل کرده تا عرضه سوخت را مختل کند. هم‌چنین تعداد حملات هوایی روسیه به چنین تاسیساتی در سال جاری افزایش یافته است.»

«والریا اسوِتینا» مترجم ۴۵ ساله که کی‌یف را ترک کرده، با اشاره به وضعیت پیچیده ارتش اوکراین و عملکرد ضعیف آن در برابر عملیات روسیه گفت: «همزمان با اینکه به فصل زمستان نزدیک می‌شویم، کمبود برق و مشکلات داخلی برنامه‌ریزی را برای شرایطی که از پیش ناپایدار بوده، سخت‌تر می‌کند.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما