شناسهٔ خبر: 68462919 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیگانگی یک سازمان متولی انرژی در زنجان با ترویج فرهنگ صرفه‌جویی

زنجان - ایرنا - شرکت برق منطقه‌ای زنجان روز شنبه جشنواره آب بازی ویژه فرزندان کارکنانش را در زنجان و قزوین برگزار کرد، در حالیکه در این شرایط انتظار می‌رفت سازمان‌های متولی انرژی برنامه‌های دیگری را جایگزین چنین فعالیت‌هایی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌جشنواره آب بازی ویژه فرزندان پنج تا ۹ سال کارکنان شرکت برق منطقه‌ای زنجان طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی این شرکت به همت هیات ورزش‌های همگانی و کمیته ورزش شرکت برق منطقه ای، دهم شهریور ماه جاری در زنجان و قزوین برگزار شد.

در این خبر، هدف این رویداد شاد و مفرح، ایجاد نشاط در بین خانواده بزرگ برق منطقه‌ای زنجان عنوان شده است که در آن فرزندان کارکنان این شرکت به بازی‌های آبی متنوعی پرداختند و لحظات خوشی را در کنار هم تجربه کردند.

در تشریح بیشتر برگزاری این رویداد، ایجاد تعامل بیشتر خانواده‌های کارمندان نیز از اهداف آن ذکر شده است و برگزاری این‌گونه برنامه‌های فرهنگی و ورزشی را اهمیت دادن به رفاه و سلامت کارکنان و خانواده‌های آنها اعلام کرده اند.

البته با ایجاد شادی و نشاط در میان اقشار جامعه هیچ مخالفتی نیست اما چگونگی ایجاد این نشاط و ملاحظات آن ابتدایی‌ترین امر در طراحی و اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی است.

بیگانگی یک سازمان متولی انرژی در زنجان با ترویج فرهنگ صرفه‌جویی

در شرایطی که مسوولان حوزه برق و آب کشور موضوع کمبود منابع آب و لزوم صرفه جویی در مصرف را مطرح می کنند، به تبع، این موضوع به پشتیبانی و حمایت فرهنگی و رسانه ای نیاز دارد و باید در عمل و با اقدامات فرهنگی، جامعه را به سوی صرفه جویی هدایت کرد، موضوعی که گویا برخی متولیان در زنجان از آن غافلند.

مسوولان وزارت نیرو به صورت مداوم از طریق رسانه ها بحران کمبود آب و برق را مطرح می کنند و پویش "با انرژی" را در سطح گسترده رسانه ای می کنند اما اینگونه برداشت می شود که برخی سازمان ها و مسوولان مرتبط با حوزه انرژی خودشان هم چندان به اهمیت ترویج فرهنگ صرفه جویی به ویژه در بین کودکان واقف نیستند یا دست کم این موضوع را برای خود و فرزندانشان جدی و الزام آور نمی دانند و انتظار دارند مردم و دیگران بار این صرفه جویی را به دوش بکشند.

در این شرایط در اوج گرمای تابستان، مشاهده خبر برگزاری جشنواره آب‌بازی برای کودکان کارکنان در تارنمای یک شرکت متولی تولید انرژی با هیچ منطق و سیاستی سازگاری ندارد.

جایی‌که کارکنان و خانواده هایشان باید در صف نخست آموزش و سفیران ترویج صرفه جویی باشند، سازمان آنها بی اعتنا به اقتضائات و حتی رعایت ظاهری ملاحظات به جای برنامه های فرهنگی و مانورهای رسانه ای برای صرفه جویی، دقیقا رویدادی در تضاد با چنین ضرورتی را برگزار می کند.

تلاش برای کاهش مصرف آب نیازمند عزم همگانی است و اگرچه تنها یک سازمان و دستگاه نمی تواند در این راستا فعالیت تاثیرگذار داشته باشد ولی از دستگاهی که از آن برای فعال بودن در فرهنگ صرفه جویی بیشتر انتظار می رود، مشاهده فعالیت های ناسازگار با این رویه، موجب ناامیدی است.

این درحالی است که متولیان امور برق استان زنجان در برابر انتقادهای شهروندان به تاریکی معابر و خیابانهای شهر و آسیب های ناشی از آن، اعلام می‌کنند، تنها یک درصد از برق مصرفی مربوط به روشنایی معابر و خیابانهاست اما به دلیل بار روانی چراغانی و روشن بودن این معابر و القای صرفه جویی در مصرف برق، از روشنایی معابر کم می کنیم تا عموم مردم در مصرف این انرژی صرفه جویی کنند حال شایسته بود حتی اگر در این جشنواره مصرف آب نیز حداقل باشد،‌ به لحاظ بار روانی هم که شده از این بازی نشاط آور و مهیج صرفه نظر می‌کردند.

از سوی دیگر ترویج فرهنگ و سبک زندگی غربی و غیراسلامی در میان فرزندان و کودکان یک دستگاه دولتی به جای آشناسازی آنها با مفاهیم قرآنی و سیره و زندگی ائمه اطهار و معصومین (ع) آنهم چند روز بعد از اربعین حسینی و در ایام پایانی ماه صفر با کدام منطق و سیاستی سازگار است؟

نظر شما