شناسهٔ خبر: 68462852 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واشنگتن پست: دستیار مورد اعتماد هریس نقش کلیدی در تعیین سیاست درخصوص اسرائیل ایفا خواهد کرد

ساجده محمودی

روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره تغییر سیاست واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی در صورت پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیش‌رو، آن را یکی از محتمل‌ترین موارد در دولت کامالا هریس به‌ویژه به دلیل تاثیر مشاور امنیت ملی‌اش بر او دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، واشنگتن‌پست درباره رویکرد فیلیپ گوردون، دستیار و مشاور امنیت ملی کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا درخصوص جنگ غزه نوشت: حتی قبل از آغاز تهاجم زمینی اسرائیل به نوار غزه در اواخر اکتبر، گوردون نگران بود که نه استراتژی نظامی اسرائیل و نه بخش‌های کلیدی واکنش برنامه‌ریزی‌شده ایالات متحده کارساز نباشند.

یکی از نزدیکان او که خواست نامش فاش نشود، گفت گوردون نگران این بود که تنها راه برای تحقق هدف اسرائیل برای از بین بردن کامل حماس، نابودی غزه همراه با آن، با تمام تراژدی انسانی که در پی خواهد داشت، باشد. او باور نداشت که دولت ایالات متحده بتواند بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که پیشتر حدود یک دهه پیش در جریان مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین با او مواجه شده بود، تأثیر بگذارد.

انتظار می‌رود که در صورت پیروزی کامالا هریس، گوردون مشاور امنیت ملی کاخ سفید شود، کسی که به گفته چندین نفر از نزدیکان او، نظرات شخصی‌اش که قبلاً چندان گزارش نشده بود، تا حد زیادی با دیدگاه هریس مطابقت داشته است. این ۲ عامل، دست به دست هم داده‌اند تا اظهارات هریس را در بسیاری از نقاط عطف جنگ فرموله کنند و سرنخ‌هایی را در مورد این ارائه کرده‌اند که او چگونه می‌تواند در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، سیاست آمریکا و اسرائیل را تغییر دهد.

به گفته چندین نفر از افراد آشنا با تفکر هریس، او احتمالاً تجزیه و تحلیل کاملی از سیاست ایالات متحده و اسرائیل انجام خواهد داد تا مشخص کند که چه چیزی مؤثر است و چه چیزی نیست و گوردون، این تلاش را رهبری می‌کند. مشخص نیست که از این روند چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود اما کسانی که از مکالمات هریس و گوردون مطلع هستند، می‌گویند که او می‌تواند برای تحمیل شروط کمک به اسرائیل آماده باشد، سیاستی که رئیس جمهور جو بایدن تا حد زیادی آن را رد کرده است.

واشنگتن پست با بیان اینکه «بایدن گام‌هایی برداشته است که هریس بر اساس آن می‌تواند چنین سیاستی را دنبال کند» نوشت: جنگ غزه که در هفت اکتبر آغاز  شد و تاکنون به کشته شدن بیش از ۴۰ هزار فلسطینی منجر شده، شکاف‌های عمیقی را در میان دموکرات‌ها ایجاد کرده است. هریس نیز از زمان نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر با فشار فعالان برای خروج از سیاست بایدن درقبال اسرائیل مواجه شده اما او تاکنون از این امر سر باز زده است، به‌ویژه به این دلیل که هنوز معاون اوست.

اما اگر او در اتاق بیضی کاخ سفید بنشیند، می‌تواند مسیر خود را تعیین کند. و همان‌طور که او سیاست خارجی‌اش را تدوین می‌کند، گوردون به یکی از نزدیک‌ترین و قابل اعتمادترین مشاوران او تبدیل شده است که به او در مسائل غرب آسیا تا جنگ در اوکراین کمک می‌کند.

با این حال، از آنجایی که کامالا هریس جزئیات سیاست خارجی خود را بیان نکرده است، انتظار می‌رود که در صورت پیروزی در بسیاری از زمینه‌ها رویکرد بایدن را ادامه دهد، از جمله حمایت از اوکراین در برابر روسیه، عقب‌نشینی از قاطعیت چین و تلاش برای ایجاد اتحادهای بین‌المللی.

متحدان و تحلیل‌گران می‌گویند تنها حوزه‌ای که هریس به احتمال زیاد با بایدن تفاوت دارد، در رابطه با اسرائیل است. افرادی که با دیدگاه‌های او آشنا هستند، بر این باورند که به‌رغم حمایت آشکار او از موضع بایدن، نظرات و نگرانی‌هایش نسبت به جنگ غزه در محافل خصوصی نشان می‌دهد که او آماده به چالش کشیدن مستقیم اسرائیل است.

ایوو دالدر، سفیر سابق ایالات متحده در ناتو که گوردون را برای چندین دهه می‌شناسد و با او کار کرده است، گفت: بهترین چیزی که می‌تواند تغییر کند در خاورمیانه است، زیرا آنها می‌دانند که چه چیزی کار نمی‌کند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت هریس و فیل می‌خواهد نگاهی تازه به نحوه رویکرد ما به سیاست کلی در قبال خاورمیانه داشته باشد، سیاستی که اکنون کاملاً واضح است که باید یک موضع نهایی برای فلسطینیان در هسته خود داشته باشد.

واشنگتن پست در ادامه با اشاره به سابقه کاری کامالا هریس به‌عنوان دادستان نوشت: به گفته دستیاران و نزدیکان هریس، دیدگاه او در مورد سیاست خارجی با پیشینه‌اش به عنوان دادستان مشخص می‌شود. او اغلب بر این موضوع تمرکز می‌کند که آیا کشورها از قوانین بین‌المللی بشردوستانه و «نظم مبتنی بر قوانین» تبعیت می‌کنند یا خیر، رویکردی که به‌خصوص در مورد اسرائیل می‌تواند سخت‌گیرانه باشد.

به گزارش روزنامه آمریکایی، این رویکرد حقوقی بسیاری از قابل توجه‌ترین نظرات هریس را در رابطه با جنگ، از جمله ادعای این که تل‌آویو حق دارد از خود دفاع کند، «اما مهم است چگونه» و اظهاراتی مبنی بر اینکه «هیچ بهانه‌ای برای اجازه ندادن کمک‌های بیشتر به غزه وجود ندارد»، شکل داده است.

با این حال، جزئیات چگونگی تغییر سیاست واشنگتن درخصوص منطقه در دوران هریس همچنان نامشخص است. البته این امر به میزان زیادی به این بستگی دارد که آیا جنگ علیه غزه کماکان ادامه خواهد داشت یا خیر. چندین کهنه سرباز غرب آسیا هشدار داده‌اند که تغییر رویکرد ایالات متحده در قبال تل‌آویو می‌تواند از نظر سیاسی دشوار باشد.

چیزی که مشخص است، این است که اگر هریس برنده کاخ سفید شود، گوردون احتمالا تاثیر بیشتری بر سیاست خارجی در مقایسه با دستیاران بایدن داشته باشد. به گفته بسیاری از مقامات فعلی و سابق کاخ سفید، بایدن با بیش از ۵۰ سال تجربه در سیاست خارجی، از جمله به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، به ریاست جمهوری رسید و از قضاوت خود کاملاً مطمئن است.

بایدن در مورد برخی مسائل، از جمله عدم تمایل او به جلوگیری از کمک به تل‌آویو یا اجازه دادن به اوکراین برای حمله بیشتر به روسیه ثابت قدم بوده که باعث ناامیدی برخی از دستیارانش شده است. به گفته آنها، داشتن رئیس جمهور دانا و مطمئن به خود می‌تواند یک دارایی باشد، زیرا به شفافیت و جهت‌گیری را کمک می‌کند اما خطراتی نیز به همراه دارد.

انتهای پیام

نظر شما