شناسهٔ خبر: 68450025 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

شماره 106 فصلنامه حضور منتشر شد

شماره 106 فصلنامه فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی «حضور» زیر نظر مؤسسه تنظم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر شد و این شماره از فصلنامه حضور به موضوع «جمهوریت» اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -

شماره 106 فصلنامه فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی «حضور» زیر نظر مؤسسه تنظم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر شد.

به گزارش جماران، این شماره از فصلنامه حضور به موضوع «جمهوریت» اختصاص پیدا کرده و در سه بخش با عنوان‌های «تبارشناسی نظری و تاریخی مفهوم جمهوریت»، «امام خمینی(س) و ابداع جمهوریت» و «تفسیر جمهوریت از دیدگاه شاگردان امام خمینی(س)» منتشر شده است.

مقاله‌ای با عنوان «تحلیل نظریه مشرعیت قدرت بر اساس آزادی نقد عمومی» از آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد در بخش اول این فصلنامه چاپ شده که در بخشی از آن آمده است «قدرت در اسلام از همان آغاز چهره زمینی به خود گرفت و چیزی به نام قدرت الهی تجسم یافته در روی زمین شکل نگرفت. راز این تفاوت در ذات اعتقادات اسلامی، از یک سو، و داعیه‌های کلیسایی، از سوی دیگر نهفته است. قدرت کلیسا از طریق پطرس کبیر به عیسی مسیح متصل می‌گردد و پاپ جانشین خدا می‌شود».

همچنین مقاله‌ای با عنوان «امام خمینی(س) و ابداع نظریه جمهوریت در فقه شیعه» به قلم محمد سروش محلاتی در بخش دوم این فصلنامه آمده که تأکید دارد «در برابر این ادعا که انتخابات امری غربی است و صندوق رأی فرآورده‌ای از جهان غرب و بیگانه است، می‌توان پرسید که از نظر منطق اسلامی، آیا رضایت مردم نسبت به حکومت لازم است یا نیست؟ صرف نظر از انتخابات به منزله ابزار و مفهوم سیاسی، حکومتی که بدون رضایت مردم شکل بگیرد و حکمران بر خلاف رضایت مردم اعمال قدرت کند، آیا اسلام این حکومت را تأیید می‌کند یا نه؟ آن را مشروع می‌داند یا خیر؟ اگر به این سؤال جواب داده شود که رضایت مردم در مشروعیت حکومت دخالت دارد یا ندارد، تمام سؤالات دیگر رفع می‌شوند».

مقالات دیگری از محسن آرمین، حسن انصاری، سید صادق حقیقت، محمد رجایی‌نژاد، عباس عمادی، حسن پویا، محمد محمودی‌کیا، علی داستانی بیرکی، علی ذوعلم، سید محمدعلی ایازی، داوود تقی‌لو، مهدی پورحسن، عباس بشیری، سید ابوالفضل موسویان و منصوره شایسته در شماره 106 فصلنامه حضور چاپ شده است.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما