شناسهٔ خبر: 68442543 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

برزیل "ایکس" (توییتر) را فیلتر کرد

شبکه ایکس (توییتر) در برزیل فیلتر شد و برای استفاده کنندگان از وی پی ان برای دور زدن فیلترینگ، روزانه 8900 دلار جریمه تعیین شد.

صاحب‌خبر -

قوه قضاییه برزیل در ادامه اختلافات خود با مالک شبکه اجتماعی "ایکس" (توییتر) طی ماه های گذشته، این شبکه اجتماعی را در این کشور فیلتر کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از  خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیوان عالی برزیل در پی استنکاف "ایلان ماسک" مالک شبکه ایکس از معرفی نماینده قانونی این شبکه در برزیل، این شبکه اجتماعی پرمصرف در کشور 200 میلیونی برزیل را فیلتر کرد.

" الکساندر دِ مورائس" قاضی دیوان عالی برزیل در حکم خود با بیان اینکه ایلان ماسک به حاکمیت و قوه قضاییه بر زیل بی احترامی کرده و خود را یک نهاد فراملی و مصون از قوانین کشورها می داند، حکم به فیلترینگ ایکس داد.

این قاضی برزیلی روز چهارشنبه به مالک شبکه اجتماعی ایکس 24 ساعت مهلت داده بود تا نماینده قانونی ایکس را در برزیل به این کشور معرفی کند، اما ایلان ماسک به این خواسته بی اعتنایی کرده بود.

شبکه ایکس از ماه اوت سال جاری میلادی نماینده قانونی خود را در برزیل در اعتراض به درخواست های قاضی دیوان عالی این کشور برای مسدود کردن دهها حساب کاربران برزیلی، بیرون کشیده بود و در ماه گذشته شبکه ایکس نماینده ای در برزیل نداشته است.

قاضی مورائس به شرکت های اینترنتی و فروشگاه های ارایه سکوهای اینترنتی در برزیل 5 روز مهلت داده تا دستور فیلترینگ ایکس را در این کشور به مورد اجرا در آورند.

این قاضی به کاربران اینترنت در برزیل هشدار داده در صورت استفاده از" وی پی ان" برای دور زدن فیلترینگ و دسترسی به شبکه ایکس باید روزانه 8 هزار و 900 دلار جریمه بپردازند.

برزیل همچنین استفاده از شبکه اینترنت ماهواره ای استارلینک را هم ممنوع کرده و برای استفاده کنندگان 3 میلیون دلار جریمه وضع کرده است. استارلینک بیش از 250 هزار مشترک در برزیل دارد.

شبکه ایکس بیش از 40 میلیون کاربر در برزیل دارد که هر کدام از آنها دستکم یک بار در ماه به این پیام رسان متصل می شوند.

ایلان ماسک روز جمعه در واکنش به دستور فیلترینگ ایکس در برزیل گفت:" آزادی بیان بستر دموکراسی است و یک شبه قاضی غیر منتخب در برزیل در حال نابود کردن آن برای اهداف سیاسی است."

مدیریت شبکه ایکس پس از صدور حکم قاضی مورائس، احتمال فیلتر شدن این شبکه اجتماعی در برزیل را داده بود و تاکید کرده بود، اغین شبکه اجتماعی  " به دستورات غیرقانونی قاضی مورائس برای سانسور کردن مخالفان سیاسی‌اش عمل نمی‌کند."

ایلان ماسک و قاضی مورائس برزیلی ماه‌هاست که با هم درگیر هستند. ماسک مدعی است که مورائس به طور غیرقانونی صداهای محافظه کار را سانسور می کند؛ در مقابل قاضی مورائس هم می گوید که ماسک به طور غیرقانونی مانع کار او برای پاکسازی اینترنت برزیل می شود.

شبکه ایکس پیشتر دهها حساب کاربری قانونگذاران وابسته به "ژائیر بولسونارو" رئیس جمهوری سابق برزیل را مسدود کرده بود؛ اما در ادامه ایلان ماسک به دستورات نظام قضایی برزیل برای مسدود کردن حساب های بیشتر مخالفت کرد و همین مساله زمینه یک چالش و برخورد چند ماهه بین دو طرف را  فراهم کرد.

قاضی مورائس گفته که ماسک قصد دارد " دور نگه داشتن رای دهندگان از انتشار اطلاعات نادرست، سخنان نفرت انگیز و حمله به حاکمیت قانون دموکراتیک، نقض حق انتخاب آزاد رای دهندگان" را به چالش بکشد.

ماسک از ماه آوریل گذشته با انتشار چندین پست در شبکه ایکس، مورائس را به عنوان یکی از بزرگترین دشمنان آزادی بیان در جهان معرفی کرده است.

 

نظر شما