شناسهٔ خبر: 68440538 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه» با زبان کتاب

تهران- ایرنا- کتاب «آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال» مجموعه‌ای از مثال‌های برگرفته از موقعیت‌های واقعی زندگی و متون نوشتاری است، موقعیت‌ها و متونی که می‌توانند در معرض تحلیل نقادانه قرار گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال» در صدد توسعه استفاده از رویکرد نقادانه در مواجهه با اطلاعات است، اطلاعاتی که در دنیای فن‌آوری و رسانه‌های اجتماعی ما اهمیت فزاینده‌ای دارند. این کتاب مجموعه‌ای از مثال‌های برگرفته از موقعیت‌های واقعی زندگی و متون نوشتاری است، موقعیت‌ها و متونی که می‌توانند در معرض تحلیل نقادانه قرار گیرند. هر مثال با سوال‌هایی همراه است که برای راهنمایی کودک، او را به سمت مقایسه و تطبیق اظهارات و ادعاهای چالش برانگیز طراحی شده سوق می‌دهد. این فعالیت‌ها در دسته فعالیت‌های سخت قرار دارند که در مراحل اولیه و کلیدی ۲ و ۳، کودکان ۹ تا ۱۲ سال را هدف قرار می‌دهد.

فعالیت‌ها زمان کمی نیاز دارد، هیچ تجهیزاتی لازم ندارد، و می‌توان از آن‌ها برای کودکان، گروه‌های کوچک یا بزرگ یا کل کلاس استفاده کرد. همچنین می‌توان آن‌ها را برای تک‌تک کودکانی که مهارت‌های زبانی یا سوادآموزی محدودی دارند، تغییر داد.

این کتاب با عنوان Teaching Critical Thinking Skills: An Introduction for Children Aged ۹–۱۲ در سال ۲۰۲۰ در ۱۳۴ صفحه توسط انتشارات روتلج منتشر شد.

«آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه» با زبان کتاب جلد اصلی کتاب

معرفی نویسندگان

کاترین دیلامین درمانگرِ حوزه گفتار و زبان، در حال حاضر بازنشسته است. آخرین پست سازمانی او در یک مرکز بزرگ خدماتِ گفتار و زبان درمانی، مدیریت کودکانی با طیف وسیعی از نیازها و همچنین مدیریت بخشی از تیم پیشتاز برای ارزیابی اختلالات طیف اوتیسم بود. پس از بازنشستگی، او با یک روانشناس ارشد آموزشی کار کرد و در مدارسِ عادی و استثنایی در خصوص چگونگی حمایت از کودکان دارای مشکلات ارتباطی، راهنمای معلمان بود.

جیل اسپرینگ درمان‌گرِ حوزه گفتار و زبان، در حال حاضر بازنشسته است، او در زمینه اختلال گفتار و زبانِ کودکان و اختلال طیف اوتیسم تخصص دارد. قبل از بازنشستگی در ژانویه ۲۰۱۶، او مسئول هماهنگی خدمات پشتیبانی طرح ارتباطی آموزش‌و پرورش برای کودکان با مشکلات پیچیدۀ گفتاری، زبانی و ارتباطی بود.

قسمتی از متن کتاب

به بچه‌ها توضیح دهید که این متون درباره شکل‌گیری نکات مثبت تصمیم، طرح یا اقدامی است.

وقتی متنی را خواندید از بچه‌ها سوال کنید، ممکن است مجبور شوید اولین سوال را از فهرست خود برای نمونه ارائه دهید. در صورت لزوم یادآوری و کمک کنید.

زمانی را به سوال نهایی که از دانش‌آموزان می‌پرسید؛ اختصاص دهید.

۱۹. پدر فکر می‌کرد که برای تولد مریم، خانواده را ناچار کجا ببرد. او به یاد تابلویی در خارج از روستا افتاد که روی آن نوشته شده بود:«درخت هلو. نظرسنجی نشان می‌دهد این جا می‌تواند بهترین مکان برای برای غذا خوردن در روستا باشد.» او فکر کرد:«آن‌جا می‌تواند ارزش امتحان کردن را داشته باشد. »

به چند سوال فکر کنید که به پدر کمک کند تا تصمیمش را بگیرد.

چه کسی این نظرسنجی را برگزار کرده است. چگونه برگزار شده است؟

این نظر سنجی چند وقت پیش انجام شده است؟

از چند نفر خواسته شد دربارۀ رستوران نظر دهند؟

چند نفر در روستا زندگی می‌کنند؟ چنددرصد مردم در نظرسنجی شرکت کرده‌اند؟

از افراد در چه سنی سوال پرسیده شده است؟

آیا رستوران‌های دیگر نیز در روستا وجود دارند یا درخت هلو تنها رستوران است؟

آیا سوال‌های شما، به پدر نشان می‌دهد که درخت هلو رستوران مناسبی است یا خیر؟ (صفحه ۷۳ و ۷۴)

کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال نوشته جیل اسپرینگ و کاترین دیلامین و ترجمه مریم معیرزاده در ۱۷۶ صفحه و با شمارگان هزار نسخه، در قطع رقعی، با کاغذ بالک، جلد شومیز، در سال ۱۴۰۳منتشر شد.

نظر شما