شناسهٔ خبر: 68439009 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دلالی که زمین فلسطینی‌ها را برای صهیونیست‌ها می‌خرید!

روزنامه جوان

گرچه شهرت سیدضیاء بیشتر بابت شراکت با رضاخان و سپس نخست‌وزیری کوتاه‌مدت اوست، اما در نسبت با فلسطین و در ارتباط با اسرائیل، تاریخ از وی به عنوان یک دلال زمین یاد می‌کند

صاحب‌خبر -

 جوان آنلاین: سیدمیثم میرتاج‌الدینی در کانال «مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص» در ایتا به مناسبت ۷شهریور سالمرگ سیدضیاء طباطبایی نوشت: گرچه شهرت سیدضیاء بیشتر بابت شراکت با رضاخان و سپس نخست‌وزیری کوتاه‌مدت اوست، اما در نسبت با فلسطین و در ارتباط با اسرائیل، تاریخ از وی به عنوان یک دلال زمین یاد می‌کند. سیدضیاء رئیس کنفرانس اسلامی در فلسطین بود. این کنفرانس بنا داشت جهان اسلام را در برابر اغراض شوم یهودیان در دست‌اندازی به فلسطین متحد کند، اما افرادی مانند سیدضیاء خیانت و در عمل به اهداف صهیونیست‌ها کمک کردند. در سال‌هایی که موج مهاجرت یهودیان به فلسطین زیاد شد و مردم بومی آنجا بعد از فروش برخی اراضی خود به یهودیان از این واگذاری زمین پشیمان شده و دیگر زمین به یهودیان نمی‌فروختند، سیدضیاء به واسطه رفاقت با اعراب و اعتمادی که جلب کرده بود، از فلسطینی‌ها برای یهودیان زمین می‌خرید و دلالی می‌کرد و پول خوبی به جیب می‌زد. نورالدین کیانوری در کتاب خاطرات خود می‌نویسد: «سیدضیاء در فلسطین برای یهودی‌ها کار می‌کرد، یعنی یهودی‌ها از ظاهر اسلامی او استفاده می‌کردند. او زمین‌ها را از مسلمانان می‌خرید و به یهودیان انتقال می‌داد.» 
منبع: سیدضیاءالدین طباطبایی به روایت اسناد ساواک، ص ۲۶ و ۲۷؛ خاطرات کیانوری، مؤسسه تحقیقاتی و انتشاراتی دیدگاه، صص ۱۴۳- ۱۴۲.

نظر شما