شناسهٔ خبر: 68438173 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جماران

روایت یک جنایت وحشیانه؛ دختر پارالمپیکی: نامزد سابقم من را ویلچرنشین کرد و یکی از چشمانم را گرفت

تریسی اوتو، عضو تیم تیراندازی با کمان پارالمپیک آمریکا به خاطر حمله نامزد سابقش یکی از چشمانش را از دست داد و ویلچرنشین شد.

صاحب‌خبر -

ورزشی جماران، فرشته مقدم: تریسی اوتو زمانی که به او خبر دادند می تواند در بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس رقابت کند در حال غذا خوردن بود و همانطور که اشک می ریخت به غذا خوردن خود ادامه داد. دوربین های مختلف از آن لحظه به یادماندنی فیلمبرداری کردند. 

اوتو برای تیم تیروکمان آمریکا در بازی های پارالمپیک انتخاب شد و قرار است در رقابت های میکس و انفرادی بازی کند. ورزشکار آمریکایی در حالی که لبخند به لب داشت آن را بهترین اتفاق عنوان کرد. 

او به بی بی سی گفت: "از کما خارج شدن در حالی که فکر می کردم می میرم تا شرکت در پارالمپیک مسیر فوق العاده ای است. من خود و تیمم را تحسین می کنم."

اوتو مبالغه نمی کند. او روی یک تخت در انتظار مرگ بود. در اکتبر ۲۰۱۹ در خانه اش مورد حمله نامزد سابقش قرار گرفت. او به خاطر این حمله از قفسه سینه تا پایین فلج شد و تنها می تواند دستان و بازوانش را تکان دهد. همچنین چشم چپش را از دست داد. 

ورزشکار آمریکایی عرق نمی کند و کنترلی بر دمای بدنش ندارد. با وجود این اوتو بدون هیچ مشکلی درباره شبی که زندگی اش تغییر یافت به شکل صادقانه و با جزییات صحبت کرد. 

تریسی اوتو

او درباره خود گفت که می خواهد یک نور امیدبخش برای جهان باشد. تریسی می خواهد زنانی که از خشونت پارتنر یا نامزد سابقشان رنج می برند بدانند که تنها نیستند.  

حمله

اوتو در سپتامبر ۲۰۱۹ تصمیم گرفت به رابطه اش با نامزدش پایان دهد. یک ماه قبل پارتنرش به خاطر حمله به او در خانه اش در فلوریدا دستگیر شده بود. 

تریسی آماده بود تا به زندگی اش ادامه دهد و یک نفر دیگر را پیدا کرد. او در این رابطه اظهار کرد: "با ریکی آشنا شدم. این اتفاق ۲۶ سپتامبر افتاد و چند جا با هم رفتیم."

اوتو افزود: "رابطه ام با پارتنر قبلی ام تمام شده بود. به او گفته بودم برود. وسایلش را جمع کند و برود. زمانی که در خانه نبود قفل های خانه را عوض کردم. هر کاری که می توانستم انجام دادم."

شب بیست و چهارم اکتبر تریسی می خواست برود بخوابد که آن اتفاق افتاد. ورزشکار آمریکایی گفت: "ناگهان صدایی شنیدم و بالافاصله نوری روی صورتم افتاد. خیلی ترسیده بودم. سپس صدایی شنیدم. او بود. نامزد سابقم."

تریسی توضیح داد که پارتنر سابقش اتومبیل خود را مقابل خانه اش پارک کرد، به خانه اش بازگشت و از پنجره اتاقش در حال نگاه کردن به او بود. 

اوتو گفت: "ما خوابیده بودیم. سپس تصمیم گرفت برود و یک اسلحه بخرد. همچنین دستبند و چاقو همراهش داشت. سپس برگشت و توانست وارد خانه شود و شروع کرد به فریاد زدن بر سر من و ریکی که بلند شویم." 

او افزود: "سپس به ما گفت که ما را خواهد کشت و اگر خودکشی نکند خودش به پلیس خبر خواهد داد."

به گفته تریسی پس از آن همه چیز برایش تار بوده است چون اتفاقات خیلی سریع رخ دادند. او اظهار کرد: "دقیقا نمی دانم چه اتفاقی افتاد چون من غش کردم و هوشیاری ام را از دست دادم." 

تریسی اوتو

نامزد سابقش قبل از اینکه دو بار به صورت ریکی شلیک کند و با چاقو به پشتش ضربه بزند که منجر به نابود شدن ریه اش شد چند ضربه به اوتو زد. 

سپس به چشم تریسی شلیک کرد و با چاقو چند بار به پشت گردنش زد تا او را متوقف کند. در آخر به اوتو تجاوز کرد. 

ورزشکار آمریکایی گفت: "او سپس با پلیس تماس گرفت و به آن ها گفت که چه کسی است و کجا است. خودش را نامزد من عنوان کرد در حالی بعدا برابر پلیس اعلام کرد که رابطه مان تمام شده است."

تریسی در ادامه اظهار کرد: "او به پلیس گفت که نامزدم و پارتنر جدیدش را کشتم." سپس منتظر پلیس ماند و او را دستگیر کردند. 

در ژانویه ۲۰۲۳ نامزد سابقش به تلاش برای دزدی، دو تلاش برای قتل از نوع درجه یک و تجاوز مقصر شناخته شد. همچنین متهم به آزار جسمانی شد. او را به ۴۰ سال زندان محکوم کردند. 

زندگی جدید

این حمله زندگی اوتو را تغییر داد و پس از پنج سال هنوز در حال یادگیری است تا بداند اکنون بدنش چگونه عمل می کند. او در این رابطه گفت: "فراتر از معلول شدن است و  اینکه روی صندلی چرخدار چگونه مردم را می بینم. خیلی از اعضای درونی ام از کار افتاده اند."

تریسی افزود: "دیافراگمم از کار افتاده است و بدنم نمی تواند دما را تنظیم کند. همچنین نمی توانم عرق کنم." 

به همین خاطر اگر اوتو زیر آفتاب باشد که برای تمرین تیراندازی با کمان باید باشد دمای بدنش به شدت بالا می رود. برای همین باید خیلی احتیاط کند تا بدنش داغ نکند و گرما زده نشود. 

ورزشکار آمریکایی اظهار کرد: "مشکلات روده دارم چون خیلی خوب کار نمی کنند و به همین دلیل باید به دنبال جایگزین هایی باشم تا بتوانم نیاز های اولیه ام را برطرف کنم."

تریسی ادامه داد: "همچنین مغزم نمی تواند با دیگر بقیه اعضای بدنم ارتباط برقرار کند. اگر اتفاق بدی برای زیر قفسه سینه ام بیفتد احساسش نمی کنم. می تواند هر چیزی باشد. مانند نیاز به دستشویی رفتن، خاراندن."

او افزود: "اگر اتفاقی در قسمت آسیب دیده بدنم بیفتد مثلا ناخواسته تحریک شود بدنم ناگهان در حالت مبارزه یا فرار قرار می گیرد و موجب بالا رفتن فشار خونم می شود."

اوتو در ادامه اظهار کرد: "بدنم به این شکل اعلام می کند که اتفاق بدی افتاده است اما ریسکش خیلی بالا است، امکان سکته مغزی یا حمله قلبی و مرگ در چند دقیقه وجود دارد. ممکن است این اتفاق هر لحظه برای من بیفتد.‌"

تریسی اوتو

برای خیلی از افراد پس از چنین ضربه ای تنها ایده تلاش برای یک زندگی عادی داشتن کافی است. با این حال اوتو که پیش از این می خواست مدل فیتنس شود تلاش کرد دوباره فعالیت کند. او در مارس ۲۰۲۱ رشته ورزشی را انتخاب کرد که تا به حال امتحانش نکرده بود. 

او در این رابطه گفت: "در ماشین همراه ریکی بودم و به این فکر می کردم در وقت آزادم چه کاری انجام دهم بخصوص که نمی توانستم یک کار عادی انجام دهم."

تریسی افزود: "پس با خودم فکر کردم چرا تیراندازی با کمان را انتخاب نکنم؟ و ریکی جمله مشابهی مثل این گفت 'اما دستانت خیلی خوب کار نمی کنند.' سپس به او پاسخ دادم می توانیم این مشکل را حل کنیم. جست و جو کردم و یک دوره آموزش تیراندازی با کمان پیدا کردم. یک هفته بعد در کمپ تیراندازی بودم."

دعوت به پارالمپیک

اوتو به خاطر ناتوانی اش با یک کمربند مخصوص شروع به تمرین کرد. از آن برای تیراندازی با کتف راستش استفاده کرد و سپس شروع کرد به استفاده از دهانش. 

او گفت: "یک نشانه گیر تطبیق شده روی مچ دستم دارم و سیمی دارد که از روی کلاه بالا رفته است و به دهانم می رسد. زمانی که آماده تیر انداختن هستم گیره ای که مقابل دهانم هست را گاز می گیرم."

ورزشکار ۲۸ ساله افزود: "همچنین یک کلاه و دستکش دارم که اجازه می دهد بتوانم کمان را نگه دارم و زمانی که تیراندازی می کنم روی زمین نیفتم." 

اوتو گفت که اولین تیرش موفقیت آمیز بود و عاشق این رشته شد. خیلی زود به چیزهای خیلی بزرگ فکر کرد. او گفت: "می خواستم در سریع ترین زمان ممکن در بازی های پارالمپیک شرکت کنم. در دومین هفته تمرین از خودم پرسیدم چگونه می توانم در این رقابت ها شرکت کنم؟"

اوتو خیلی زود در مسابقات کسب سهمیه کشوری رقابت کرد. برای اینکه بتواند تنها کماندار آمریکایی در ماده پارالمپیکی اش شود نیاز داشت به حداقل امتیاز دست یابد که ۷۲ تیر و کسب ۵۲۰ امتیاز از ۷۲۰ بود. 

توانست در تابستان گذشته به این امتیاز برسد و حضورش را در پاریس ۲۰۲۴ با شرکت در سه دوره مسابقات در اوایل سال میلادی قطعی کند. 

تریسی اوتو

او در نهایت به خواسته اش رسید و آن خوشحالی خاص را کرد. اوتو درباره اتفاق هایی که برایش افتاد و مبارزه هایی که هر روز باید با آن ها روبرو شود خیلی صادق است. 

تریسی گفت: "من این احساس را داشتم که در این شرایط یک چشم انداز وسیع وجود دارد. همیشه می خواستم در این دنیا تاثیرگذار باشم، مانند یک نور باشم. تاریکی ها و نفرت هایی زیادی وجود دارد که نمی توانم درباره آن ها نه توضیحی بدهم و نه حرفی بزنم. می خواستم الگویی برای کسانی باشم که مانند من رنج برده اند."

تریسی اوتو

اوتو نمی خواست که تنها روی یک تخت دراز بکشد و اتفاقی که افتاده را بپذیرد. او گفت: "صادقانه بگویم طاقت فرسا است. خوش شانس هستم که ریکی را دارم و کمکم می کند. او من را همراهی می کند تا مطمئن شود حالم خوب است. با این حال خیلی سخت است، بخصوص زمانی که می خواهید چیزی را بردارید. به یاد دارم چه بر من گذشت. بدنت کار نمی کند به شکلی که باید باشد." 

او اشاره کرد که در انتهای تونل روشنایی است. اوتو گفت: "زندگی کنونی من از قبل خیلی بهتر است، خیلی رنگی تر، پر از عشق و خنده است."

نظر شما