شناسهٔ خبر: 68437507 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ضربه نتانیاهو به آتش‌بس با ماندن در محور فیلادلفیا

روزنامه جوان

با فرسایشی شدن جنگ در نوار غزه و افزایش تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در برابر گروه‌های مقاومت فلسطین، اختلافات بین مقامات تل‌آویو بر سر ادامه یا توقف نبرد‌ها نیز شدت گرفته است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: به رغم فشار‌های بین‌المللی برای خروج نیرو‌های ارتش رژیم صهیونیستی از محور فیلادلفیا در مرز غزه با مصر، کابینه کوچک این رژیم در جلسه‌ای پرتنش که به درگیری لفظی بین گالانت و نتانیاهو نیز کشیده شد، با اکثریت آرا با ماندن در این منطقه موافقت کرد؛ تصمیمی که از دید وزرای تندرو اهرم فشاری به حماس است تا از مواضع خود در میز مذاکرات عقب‌نشینی کند، اما رسانه‌های عبری معتقدند این تصمیم ضربه بزرگی به روند مذاکرات آتش‌بس وارد می‌کند. 

با فرسایشی شدن جنگ در نوار غزه و افزایش تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در برابر گروه‌های مقاومت فلسطین، اختلافات بین مقامات تل‌آویو بر سر ادامه یا توقف نبرد‌ها نیز شدت گرفته است. با اینکه مقامات امنیتی تأکید دارند که سربازان دچار ضعف شده‌اند و توان جنگیدن برای مدت طولانی را ندارند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دوستانش همچنان مصر هستند به این بحران ادامه دهند. یکی از موارد اختلافی بین مقامات صهیونیست در روز‌های اخیر، بحث ماندن یا تخلیه محور یا گذرگاه فیلادلفیا بود، اما با تصمیمات اخیر به نظر می‌رسد، سیاسیون توانسته‌اند حرف خود را به کرسی بنشانند. 
در این رابطه، کابینه کوچک امنیتی رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه شب به حفظ ارتش اشغالگر در محور فیلادلفیا در مرز نوار غزه با مصر رأی داد. «معاریو» گزارش کرد که تصمیم برای نگه داشتن نیرو‌های نظامی در محور فیلادلفیا با حمایت هشت عضو و مخالفت یک نفر یعنی «یوآو گالانت»، وزیر جنگ و رأی ممتنع «ایتامار بن‌گویر»، وزیر امنیت داخلی به تصویب رسید. به نوشته این روزنامه، صحبت از تصویب نقشه‌هایی است که ارتش اسرائیل آن‌ها را ترسیم کرده و ایالات متحده به عنوان بخشی از پیشنهاد توافق پذیرفته است. 
بر اساس گزارش این روزنامه، وزرای کابینه کوچک در امور سیاسی و امنیتی در این نشست گفتند: «این مصوبه احتمال دستیابی به توافق را نزدیک‌تر می‌کند، زیرا به حماس هشدار می‌دهد که باید در مورد فیلادلفیا امتیازاتی نیز بدهد، همانطور که از درخواست خود برای پایان دادن به جنگ هم عقب‌نشینی کند.» نتانیاهو در جلسه کابینه ادعا کرد: «فاجعه ۷ اکتبر در نتیجه نبود محور فیلادلفیا در دست اسرائیل رخ داد و این بار اسرائیل بر حفظ این مرز‌ها در دست خود اصرار دارد.» یک مقام اسرائیلی نیز گفت: «رأی کابینه به معنای تصمیم‌گیری برای ماندن ارتش اسرائیل در محور فیلادلفیا است.» 

 درگیری لفظی گالانت و نتانیاهو 
تصمیم کابینه کوچک یا جنگی اسرائیل بدون تنش نبود و مقامات امنیتی که بیش از رهبران سیاسی، با اوضاع میدانی آشنایی دارند، مخالفت خود را با سیاست‌های تل‌آویو اعلام کردند. گالانت و نمایندگان وزارت جنگ در جلسه کابینه جنگ گفتند که نیازی به ماندن ارتش اسرائیل در محور فیلادلفیا در چارچوب توافقنامه تبادل اسرا نیست و امکان ارائه پاسخ امنیتی بدون استقرار نیرو در این منطقه وجود دارد؛ اظهاراتی که به مذاق نتانیاهو و دوستانش خوش نیامد و این جلسه به تنش تبدیل شد. روزنامه یدیعوت آحارونوت دیروز نوشت: جلسه شورای کوچک وزیران در مورد محور فیلادلفیا شاهد درگیری لفظی و فریاد بین نتانیاهو و گالانت بود. این روزنامه افزود: زمانی که نتانیاهو نقشه‌های محور فیلادلفیا را ارائه کرد، گالانت به او تاخت و او را به تحمیل نقشه‌ها به ارتش اسرائیل متهم کرد. به نوشته این روزنامه، رؤسای دستگاه‌های امنیتی بر این باورند که اسرائیل بر سر دوراهی استراتژیک قرار دارد و ماندن در فیلادلفیا اهمیتی ندارد. شبکه ۱۲ عبری گزارش داد: «گالانت در این جلسه به طعنه گفت که نتانیاهو می‌تواند درباره کشتن همه افراد اسیر شده تصمیم بگیرد.» در این جلسه بن‌گویر که کمر به نابودی همه فلسطینیان بسته است، اظهار کرد در هیچ توافقی خواهان کاهش نیرو در محور فیلادلفیا نیست. بن‌گویر ادعا کرد که از حضور کامل نیرو‌ها در محور فیلادلفیا و در سراسر نوار غزه حمایت می‌کند. 
گالانت در ماه‌های اخیر با نتانیاهو و دیگر وزرای افراطی دچار چالش شدیدی شده است، زیرا از نظر گالانت، نخست‌وزیر برنامه‌ای برای فردای پسا جنگ ندارد و همین مسئله سبب می‌شود نیرو‌های نظامی برای مدت نامعلومی در غزه بمانند و هزینه‌ها و تلفات ارتش نیز افزایش خواهد یافت. نتانیاهو و هم‌قطارانش در کابینه مدعی هستند که اگر جنگ را در غزه ادامه دهند، می‌توانند حماس را نابود کرده و این منطقه را تحت اشغال خود بگیرند، اما مقامات امنیتی تحقق این برنامه را دور از دسترس می‌دانند. نتانیاهو از ترس اینکه با توقف جنگ در غزه، کابینه‌اش سقوط خواهد کرد مجبور است به ساز وزرای افراطی مانند بن‌گویر برقصد تا برای چند صباحی بیشتر در قدرت بماند و به خاطر منافع سیاسی خود توجهی به هشدار‌های مقامات ارتش نمی‌کند. 

 ضربه بزرگ به مذاکرات 
تصمیم کابینه کوچک اسرائیل برای ماندن در محور فیلادلفیا، در زمانی انجام شد که مذاکرات با حماس بر سر آتش‌بس در غزه ادامه دارد و این اقدام تندرو‌ها با توجه به مواضع شفاف رهبران حماس، بر روند مذاکرات تأثیر منفی خواهد گذاشت. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که بدون امتیازدهی در مورد محور فیلادلفیا، مذاکرات با حماس شکست خواهد خورد. شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز روز جمعه به نقل از مسئولان این رژیم تأکید کرد که اگر نتانیاهو در رابطه با محور فیلادلفیا زیاد امتیاز ندهد، مذاکرات آتش‌بس ظرف چند روز آینده شکست خواهد خورد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد که نتانیاهو اجازه مشارکت وزیر جنگ، رئیس ستاد کل ارتش و مسئول پرونده اسرا در رایزنی‌های اخیر در مورد توافق مبادله اسرا را نداده است. به گفته این شبکه، «نتانیاهو تلاش می‌کند اجازه ندهد یوآو گالانت و هرتزی هالوی، او را در مورد محور‌های فیلادلفیا و نتساریم تحت فشار قرار دهند.» 
نتانیاهو می‌گوید که کنترل منطقه مرزی مصر برای جلوگیری از تکمیل زرادخانه حماس از طریق قاچاق سلاح از تونل‌ها ضروری است و اسرائیل به مکانیسمی برای جلوگیری از بازگشت شبه‌نظامیان به شمال غزه نیاز دارد. او همچنین می‌خواهد پست‌های بازرسی را در امتداد کریدور نتساریم حفظ کند تا آوارگان غزه را که از مناطق جنوبی به خانه‌های خود باز می‌گردند، بازرسی کند تا به ادعای خودشان نیرو‌های حماس نتوانند سلاح‌ها را به مناطق شمالی انتقال دهند. این درحالی است که رهبران حماس با این شرط نتانیاهو مخالفت کرده‌اند. نتانیاهو ادعا می‌کند که حماس از این محور برای قاچاق سلاح از مرز‌های خارجی استفاده می‌کند. حماس می‌گوید هرگونه حضور دائمی اسرائیل در غزه به منزله اشغال نظامی است و برای رسیدن به توافق آتش‌بس، باید همه نیرو‌های اشغالگر از محور‌های مختلف در غزه خارج شوند. بنابراین، با اصرار کابینه نتانیاهو به ماندن در محور فیلادلفیا و بازرسی و تفتیش فلسطینیان، روند مذاکرات نیز مختل خواهد شد. همانگونه که رسانه‌های عبری دیروز گزارش دادند، تصمیم نتانیاهو برای ماندن در این محور، ضربه بزرگی به روند مذاکرات خواهد زد. با شکست مذاکرات آتش‌بس، حملات گروه‌های مقاومت در منطقه نیز علیه سرزمین‌های اشغالی تشدید خواهد شد و این مسئله برای امنیت شهرک‌نشینان خطر بزرگی محسوب می‌شود که هر روز در هول و ولا و اضطراب به‌سر می‌برند.

نظر شما