شناسهٔ خبر: 68435836 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون قضایی دادگستری فارس خبر داد:

راه‌اندازی دادگاه های صلح در تمام حوزه‌های قضایی فارس طی ۲ ماه آینده

زهرا عسگری

معاون قضایی دادگستری فارس اعلام کرد: دادگاه‌های صلح در تمامی حوزه‌های قضایی استان فارس طی ۲ ماه آینده تاسیس می‌شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی توانی امروز، ۹ شهریور که به منظور سرکشی از حوزه‌های قضایی تحت نظارت و همچنین تکریم و معارفه رییس دادگستری شهرستان مهر، رئیس دادگاه بخش اشکنان و دادستان فراشبند سفر کرده بود، به تشکیلات دادگاه‌های صلح اشاره کرد و گفت: دادگاه‌های صلح به لحاظ تشکیلات به مانند دادگاه‌های عمومی و شامل دادگاه‌های حقوقی و کیفری و رتبه‌بندی خواهد بود.

وی در ادامه از روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی فارس خواست تا در راه‌اندازی و تاسیس دادگاه‌های صلح که مدنظر و از تاکیدات رئیس قوه قضائیه و دستورات رئیس کل دادگستری استان است با جدیت لازم اهتمام و همکاری لازم را داشته باشند. 

معاون توسعه حل اختلاف استان فارس در ادامه سخنان خود به اجرای سند تحول قوه قضائیه پرداخت و گفت: در هر مجموعه و هر فعالیت و کار گروهی نیازمند نقشه راه هستیم.

وی بیان کرد: امروز در دستگاه قضا، سند تحول، سند بالادستی محسوب می‌شود که حاصل هزاران ساعت کار علمی و تحقیقاتی است و به نظر مقام معظم رهبری( مدظله العالی) رسیده است که مهم‌ترین مطالبه ایشان در دیدار با مسئولان قضایی و تاکیدات ایشان در حکم انتصاب رئیس قوه قضائیه نیز به اجرای این سند اشاره و زمان اجرای آن به گونه‌ای پیش‌بینی شده که از ابتدای سال جاری آغاز و تا پایان اسفندماه ۱۴۰۵ باید اجرایی شود ‌و لازم است مسئولان قضایی دادگستری، مدیران دستگاه‌های وابسته به قوه قضاییه و مرکز وکلا این سند را مورد مطالعه قرار دهند و بر اساس این سند عمل کنند.

توانی اجرای کامل سند تحول و تعالی قوه قضائیه را موجب کارآمدی، اعتلا و پیشرفت دستگاه قضا دانست و تصریح کرد: تاکنون در هیچ نهاد و دستگاهی همانند قوه قضائیه سندی به این جامعیت وجود نداشته است و همه ما مسئولان قضایی و قضات موظفیم این سند پیش رو را به طور کامل اجرائی کنیم چرا که هدف از اجرای سند تحول قوه قضائیه تسهیل کارها و دسترسی آسان و راحت‌تر مردم به خدمات قضایی است که این اقدامات موجبات افزایش رضایتمندی مردم نسبت به قوه قضائیه را فراهم خواهد کرد. 

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تعامل با سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی ضمن حفظ استقلال دستگاه قضایی هیچ گونه منافاتی ندارد، گفت: در اجرای سند تحول‌قوه قضائیه، تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی شده است که لازم است روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی ضمن حفظ استقلال دستگاه قضا با سایر دستگاه‌های اجرایی به خصوص شورای تامین شهرستان در چارچوب قانون تعامل و همکاری لازم را داشته باشند.

توانی به روسا و دادستان‌ها توصیه کرد تا در موضوعاتی از جمله کاهش جمعیت کیفزی زندان‌ها با استفاده از تاسیسات ارفاقی و مجازات‌های جایگزین حبس، کاهش پرونده‌های مسن قضایی، کاهش اطاله دادرسی، پیشگیری از وقوع جرم، استفاده از ظرفیت صلح و سازش که در سند تحول و تعالی قوه قضائیه نهفته شده است جدیت لازم را داشته باشند. 

وی به استفاده از ظرفیت صلح و سازش در حوزه‌های قضایی جنوب استان فارس اشاره کرد و گفت: به سبب بافت عشیره‌ای مناطق مختلف فارس و با بهره‌گیری از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات، بزرگان، ریش سفیدان موجبات اولیه کاهش اختلافات و وقوع جرایم فراهم است بنابراین در رفع خصومت ها تا سد حد امکان میانجیگری و صلح و سازش در دستور کار قرار گیرد. 

توانی بیان کرد: باید با استفاده از روش‌های غیر قضایی ظرفیت‌های مردمی زمینه کاهش پرونده‌های قضایی به محاکم را فراهم آوریم و تلاش کنیم تا صدور رای از سوی قضات فقط برای آن دسته از جرایمی باشد که امکان صلح و سازش در آن وجود نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، طی سفر معاون قضایی دادگستری فارس به حوزه‌های قضایی جنوب استان طی مراسم‌های تکریم و معارفه، مهدی رشیدی به عنوان رئیس دادگستری شهرستان مُهر، عارف انصاری به عنوان دادستان جدید شهرستان فراشبند و سید بهمن اکبری به عنوان رئیس دادگاه عمومی بخش اشکنان معرفی شدند.

انتهای پیام 

نظر شما