شناسهٔ خبر: 68432308 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تحولات اوکراین|

مجوز واشنگتن به کی‌یف درباره استفاده از سلاح‌های آمریکایی؛ جنگنده اف-۱۶ در اوکراین سقوط کرد

روسیه می‌گوید که واشنگتن در آستانه صدور مجوز برای استفاده کی‌یف از تمامی سلاح‌های ارائه شده آمریکا، علیه خاک روسیه است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - شرکت برق اوکراین از قطع برق در کی‌یف و بیشتر استان‌های این کشور در نتیجه حملات مداوم روسیه به ایستگاه‌های برق خبر می‌دهد.

در بیانیه این نهاد اوکراینی آمده است: به دلیل شرایط سخت در سیستم انرژی، ما قطع برق در کی‌یف و استان‌های چرکاسی، ژیتومیر، چرنیگوف، خارکف، سومی، پولتاوا، دنیپروپتروفسک، کیرووگراد، زاپروژیا، وینیتسا، خملنیتسکی، چرنوفسی، خرسون، نیکولایف و اودسا را اعلام می‌کنیم.

کی‌یف اذعان کرد که با «یکی از قوی‌ترین حملات روسیه» به سیستم انرژی خود مواجه وارد شده است؛ پیش از این، گرمن گالوشنکو، وزیر انرژی اوکراین، گفته بود که زمستان آینده سخت‌ترین زمستان در تاریخ اوکراین خواهد بود.

در همین حال نیروی هوایی روسیه به تخریب زیرساخت‌ها، گره‌های حمل‌ونقل و راه‌آهن، به‌ویژه در غرب اوکراین، که نیرو‌های کی‌یف برای دریافت تسلیحات از متحدان ناتو از طریق رومانی و لهستان استفاده می‌کنند، ادامه می‌دهد.

چراغ سبز واشنگتن به اوکراین درباره استفاده از سلاح‌های آمریکایی

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت که دولت آمریکا در حال آماده شدن برای دادن اختیار کامل به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به منظور استفاده از تمام سلاح‌های آمریکایی در اختیار این کشور علیه روسیه است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه بیان کرد: واضح است که دولت جو بایدن در حال آماده شدن برای دادن امتیاز‌های جدید به زلنسکی و دادن مجوز استفاده از هر نوع سلاح آمریکایی برای هدف قرار دادن خاک روسیه است.

زاخارووا تاکید کرد: رویکرد آمریکا تحریک‌آمیزتر شده و به نظر می‌رسد دستگاه آمریکایی از تمام تفکرات سالم خود خلاص شده و معتقد است که همه چیز برایش جایز است.

سقوط جنگنده اف-۱۶ آمریکایی در اوکراین

ستاد کل ارتش اوکراین گزارش داد یکی از جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی که در اختیار اوکراین قرار دارند، سقوط کرده است.

این جنگنده در حمله موشکی اخیر روسیه به اوکراین سقوط کرده و خلبان آن نیز کشته شده است.

این نخستین تخریب گزارش شده درباره اف-۱۶ در اوکراین است و تنها چند هفته پس از آغاز تحویل این جنگنده‌ها از سوی کی‌یف صورت می‌گیرد.

ارتش اوکراین اعلام کرد: جنگنده‌های اف-۱۶ نیرو‌های مسلح اوکراین برای دفع حمله موشکی روسیه به خاک اوکراین به همراه یگان‌هایی از نیرو‌های موشکی ضدهوایی مورد استفاده قرار گرفتند.

انتهای پیام/

نظر شما